5 028 lukukertaa ·
4 vastausta
5k lukukertaa
4 vastausta
Valaa betonia takkasisustuksen ympärille. Miten käy, kun se lämpenee?
Minulla on suunnitelmia luoda omavalmisteinen kehys betonista takkasydämen ympärille (Keddy 520P mukaan lukien muurauskehys). Miten betoni ja raudoitus toimivat (laajeneminen / halkeilu) kun takka kuumenee hehkuvan kuumaksi, on kysymyksiä, jotka pyörivät päässäni.
Mitä mieltä olette ja mitä ideoita ja vinkkejä teillä on asiassa?
Mitä mieltä olette ja mitä ideoita ja vinkkejä teillä on asiassa?
Tärkeää on, että saat ilmavirran kiertämään sisustuksen ympäri, muuten et saa lämpöä ulos. Olen työskentelemässä projektin parissa, jossa sisustus on muurattu Leca-seinään. Ilmavirran sallitaan olla neljä cm yläpuolella/alapuolella ja 2 cm kummallakin puolella. Savupiippu liitetään "pehmeästi", jotta halkeamia ei syntyisi, kun kamiina kuumenee.
Samankaltainen ongelma voisi olla, jos valat sen tiukasti betonilla. Jännitteet kuumenemisen kautta voivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia.
Samankaltainen ongelma voisi olla, jos valat sen tiukasti betonilla. Jännitteet kuumenemisen kautta voivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia.
Juuri siinä Keddyssä, jota olen katsellut, on saatavana muuraukseen lisättävä kehys, joka napsautetaan kiinni muutamalla jousiterällä muurauksen jälkeen. Käyttöohjeessa on jopa varoitus, että kehystä ei saa muurata kiinni halkeamisriskin vuoksi.
Käytätkö raudoitusta Lecassa, joka on lähinnä tulisijaa kun muuraat?
Olen tutkinut hieman ohjeita sellaisista valmisuuneista, joita ostetaan ja asennetaan, eikä niissä näyttäisi olevan raudoitusta. Siksi mietinkin, onko se siksi, ettei raudoitus laajene tasaisesti muurauksen kanssa ja siten aiheuttaa halkeamia?
Toisaalta taas modulipiipuissa käytetään raudoitusta, jotta ne eivät taittuisi...
Käytätkö raudoitusta Lecassa, joka on lähinnä tulisijaa kun muuraat?
Olen tutkinut hieman ohjeita sellaisista valmisuuneista, joita ostetaan ja asennetaan, eikä niissä näyttäisi olevan raudoitusta. Siksi mietinkin, onko se siksi, ettei raudoitus laajene tasaisesti muurauksen kanssa ja siten aiheuttaa halkeamia?
Toisaalta taas modulipiipuissa käytetään raudoitusta, jotta ne eivät taittuisi...
Ei, en aio laittaa mitään raudoitusta. Kuitenkin savupiippu tulee asettaa perustukselle, jotta se ei ole kiukaan päällä. Silloin saattaa olla tarpeen käyttää hieman tasorautaa rakenteessa, mutta ei raudoituksena.
Kaminan ja savupiipun väliin tulee sitten olla muutaman kymmenen senttimetrin metalliletkupala, jotta kiuas voi laajentua ilman että se painautuu savupiippua vasten.
Kaminan ja savupiipun väliin tulee sitten olla muutaman kymmenen senttimetrin metalliletkupala, jotta kiuas voi laajentua ilman että se painautuu savupiippua vasten.
Klikkaa tästä vastataksesi