Aion valaa alustan uuden lämpöpumpumme ulko-osalle. Se painaa hieman yli 100 kg. Ja haluan vain tuplavarmistaa, että teen oikein.

Jalkojen välinen mitta 85x45
Ajattelin valaa alustaa, joka on 100x60. Paksuudella 10cm.

Kysynkin, onko hyötyä tehdä paksumpi alusta? Ajattelen tärinää ja ääntä, joka välittyy taloon?

Kuinka paksu kerros soraa pitäisi laittaa betonin alle?

Kun betonireunaan on noin 5cm, onko riskiä, että se halkeaa, kun kiinnitän laajennuspultin pumpun kiinnittämiseksi? Ajattelin antaa raudoituksen muodostaa suorakulmaisen ruudun, joka menee porausreikien ulkopuolelle, voiko se auttaa halkeilua vastaan?

Kiitollinen vinkeistä ja nikseistä!
/M.

R
10 cm betoni raudoituksella sopii hyvin 6 mm laajennukseen prikan kanssa, ei tarvita suuria asioita, vain pitääksesi sen paikallaan sivuttaissuunnassa. Levyn alle täytät hiukan karkeaa mursketta noin 10 cm, mutta mieti vähän nyt, sillä paljon vettä tulee valumaan, kun se sulaa pakkasesta, joten tarvitset astian VP:n alle viemärin kanssa ja lämmityskaapelin letkuun pois, sopiva jos sinulla on syöksytorvi, joka menee maahan (noin 0,6 m min pakkasriskin vuoksi), muuten kivikaivo noin 1 m syvä, johon letku menee alas. Se voi jäätyä ylös VP:hen asti, jos sinulla on huonoa onnea, pirun työ hakata se pois, on kuin jäätä.

Porasin 6 mm reiät betonilaattaani, joka oli 10 cm paksu ja 5 cm reunasta. Käytin varovaisesti iskuporakonetta, mutta onnistuin silti halkeamaan 2 neljästä reiästä :(

Okei. Teen sen varmuuden vuoksi hieman suuremmaksi.

Koskien vedenpoistoa. Pitäisikö minun tehdä kaivo laattaan veden keräämiseksi vai pitäisikö sen valua pois laatalta?

R
Voit kaivaa lattialaatan alle saman kokoisen alueen + hiukan ylimääräistä, ja vähintään 0,6 m syvyyteen, parhaimmillaan 1 m syvyyteen leveysasteellasi. Aseta putki noin 2 dm etäisyydelle pohjasta laattaan kun valat, jolloin on helpompi laittaa letku, jossa on lämmityskaapeli. Lämmityskaapelin tulisi mennä käärmeen lailla altaassa; asennusohjeissa on varmasti tietoa siitä kuinka se tehdään.

Älä kitsastele kaivusyvyydessä, paras on erillinen perustus.
Yksi ylimääräinen säkillinen betonia sekoitettuna karkeaan murskeeseen pohjalla.

Sinun ei tarvitse kiinnittää jalustaa perustukseen, se pysyy paikoillaan omalla painollaan. Jos jalustan jalat voidaan säätää yksitellen, ei myöskään ole niin tärkeää, että alusta ei asetu. Itse kaivoin noin 10 cm syvälle, laitoin puukehyksen sekä raudoitusverkon muutamalle tukikoolle ja kaadoin sitten betonin sisään. Ei siis soraa. On toiminut pian kaksi vuotta (keväällä tein pienen säätö jalkoihin, jotta pumppu seisoisi täysin vaakatasossa).
Ilmalämpöpumppu vapaasti seisovalla jalustalla punaista lautaseinää vasten, pieni katos yläpuolella.

• Tykkään
rävlyan
  • Laddar…
Tein samanlaisen levyn isolle ulkoyksikölle (16kW), mutta laitoin myös pari putkea syvyyteen saadakseni hieman ankkurointia, sitä ei todennäköisesti tarvinnut tehdä. Kuva on ennen raudoituksen asentamista.
Sitten minulla ei ole syvää murskekerrosta, viemäriputkia tai kaivonkiveä - vain jäykkää skoonelaista savea ympärillä, joka hieman kallistuu poispäin. Se toimii erinomaisesti, enintään pari cm jäätä on ollut laatalla sen jälkeen, kun se tehtiin 2012.

Rakenteilla oleva pohjalevy, jossa on puinen muotti, täytetty sora ja kaksi pystyssä olevaa putkea ilman raudoitusta.

Joku sanoi minulle, että minun pitäisi lisätä eristystä laatan ympärille. Auttaisiko se pakkasta vastaan?

Millä tavalla pakkanen voisi olla ongelma?

Hep Hep sanoi:
Millä tavalla pakkanen olisi ongelma?
Että laatta siirtyy ehkä?

Ah, tarkoitat siis niin. Mutta koska kaikissa ulkoyksikön liitännöissä on joustoa, ei käytännössä ole ongelmia. Minun pumppuni ovat vapaasti tavallisilla puutarhalaatoilla, jotka puolestaan ovat kymmenen senttimetrin tamppauksen päällä. Sen ei tarvitse olla monimutkaisempaa kuin niin.

Hep Hep sanoi:
Ah, tarkoitat noin. Mutta koska kaikissa ulkoyksikön liitännöissä on joustoa, se ei todennäköisesti aiheuta mitään ongelmia käytännössä. Minun pumput seisovat löysästi tavallisilla puutarhalaatoilla, jotka puolestaan ovat kymmenen sentin tiivistetyn murskan päällä. Sen ei tarvitse olla monimutkaisempaa kuin tämä.
Hyvä! En aio tehdä asioita monimutkaisemmiksi kuin näin. 👌🏼

• Tykkään
Hep
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.