Aion asentaa sisärappauseinä mallia Stonewall. Betoniseinä, joten rakennamme runkoa ensin. Tämä tarkoittaa, että meillä on tilaa takana noin 15 mm, jonka ajattelin täyttää jollain huovalla tai eristyksellä saadakseni paremman vaimennuksen. Se olisi muuten vain tyhjää tilaa siellä. En halua kuluttaa paljon rahaa, joten löysin mm. tämän https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljudisoleringsfilt-2000021215
Näyttää täyttävän vaatimukseni, mutta lähetin sähköpostia Biltemaan kysyäkseni, onko se turvallinen käyttää sisätiloissa, mitä tulee aineisiin ja kuituihin, jotka voivat mahdollisesti vapautua ilmaan ja aiheuttaa allergiaa tai olla vaarallisia. Mutta he eivät halunneet/voineet vastata, vaan kirjoittivat vain, että 'se on valmistettu puuvillasta ja polypropeenista'. Onko tämä turvallista käyttää olohuoneessa, mitä luulette? Minulla on lapsia jne. Tai onko teillä muita vinkkejä edullisista materiaaleista, jotka toimivat eristyksenä sisärappausseinän takana? Suorituskyvyllä ei ole suurta merkitystä, ajattelen että tämä on pieni bonus, kun kerran tilaa kuitenkin syntyy. Mutta haluan materiaalin, joka on turvallinen ja antaa jonkin verran vaikutusta. Ja esimerkiksi voidaan leikata tai katkaista sopiviksi. Hinta-laatusuhde on tärkeää, kuten sanottu.

• Tykkään
1977bjorn
  • Laddar…
Luulen, että ajattelet aivan oikein. Sillä peitteellä ei luultavasti ole mitään ongelmaa. Lasivilla voi päästää ureaa, kun se on "avoinna" erilaisissa akustisissa ratkaisuissa, jotka voivat haista hieman sellaisilta.
Ääni kulkee ribbiseinäsi läpi, osuu betoniin ja menee ulos seinän läpi uudelleen. Ribbiseinästä tulee tehokkaampi, kun se on kiinnitetty ja sen takana on tilaa. Jos laitat sinne palan peitettä, se voi vain parantaa tilannetta, vaikkakin marginaalisesti. Peitteen ei tarvitse täyttää koko tilaa, eli 15 mm.
Joten, käytä vain sitä biltemapeitettä, se toimii loistavasti! Olisin leikannut sen suikaleiksi koolinkien mukaan ja kiinnittänyt sen koolinkien sisäpuolelle nitojalla, esimerkiksi rapidilla. Biltema on nykyään mukauttanut nitojansa rapidin nitojien mittojen mukaan, joten jos sinulla ei ole sellaista, voit huoletta ostaa sellaisen ja nitojia biltemasta samalla, kun olet siellä. 6 tai 8 mm pitäisi toimia hyvin.

Onnea matkaan, ja laita mielellään muutama kuva siitä myöhemmin :)

• Tykkään
doctormirabilis
  • Laddar…
Kiitos, kiva että joku uskoo siihen. Aion ehdottomasti lisätä kuvia myöhemmin. Kiva että löytyi joku tuote joka oli järkevä tähän. Paljon on muuten niin kallista.

• Tykkään
1977bjorn
  • Laddar…
D doctormirabilis sanoi:
Kiitos, mukava että joku uskoo siihen. Aion ehdottomasti laittaa kuvia myöhemmin. Kiva että löysin tuotteen, joka oli järkevä tähän tarkoitukseen. Monet asiat ovat muuten niin kalliita.
hei!
Olen utelias, miten ribbiseinä sujui? Ja tuliko siitä hyvä äänenvaimennus? Aion nimittäin tehdä saman ja yritän päättää mitä laitan taakse. En ole koskaan rakennut seinää, joten se tuntui isolta asialta, mutta ehkä se on helpoin tapa parempaan eristykseen? Mietin esimerkiksi Polaricia Silentswedestä https://www.silentswede.se/dampmatta-ljuddampning-silentswede-polaric-silver-6, mutta se vaikuttaa vain monimutkaisemmalta.
//Sara

Siitä tuli hyvä! Jos minulla olisi ollut suurempi huone ja tilaa eristää paksummin taakse, olisin tehnyt niin. Ja käyttänyt esimerkiksi kivivillaa tai jotain muuta. Mitä enemmän, sen parempi, tietysti, kun on kyse absorptiosta. Nyt en halunnut rakentaa seinästä kauemmas, joten tämä toimi hyvin. Huopa oli helppo leikata ja myös aika edullinen. Käytin 15 mm vaakasuoria rankoja, 4 kpl (tai 5?) ja suikaleita huovasta muodostuneisiin kanaviin. Sitten akustiikkapaneeli kiinnitettiin asennusruuveilla. Pistorasioiden ympärille tehtiin pienet kehykset tammilistasta. En vetänyt kaapelia paneelin taakse, koska ei ollut tarvetta, mutta jos tarvii, se on helppoa ja kätevää tehdä.

• Kaksiosainen sähköpistorasia, joka on kehystetty tammilistalla akustisen paneelin keskelle.
D doctormirabilis sanoi:
Siitä tuli hyvä! Jos minulla olisi ollut isompi huone ja 'varaa' tilan puolesta eristää paksummin taakse, olisin tehnyt niin. Tai käyttänyt esimerkiksi kivivillaa tai jotain muuta. Mitä enemmän, sen parempi tietysti, kun on kyse absorptiosta. Nyt en halunnut rakentaa paljon seinästä ulospäin, joten tämä sopi hyvin. Huopa oli helppo leikata ja myös melko halpa. Käytin 15 mm vaakapuita, 4 kpl (tai 5?) ja huopanauhoja syntyneissä kanavissa. Sitten akustiikkapaneeli ruuvattiin kiinnitysruuveilla. Pistorasioiden ympärille tehtiin pienet kehykset tammenauhasta. En vetänyt johtoa paneelin taakse, koska ei ollut tarvetta, mutta jos tarvitsisi, se olisi helppoa ja kätevää tehdä.
oi miten hienoa! Ok, mutta käytitkö puuta vai teräspuuta ja miten sait ne kiinni betoniseinään? Et peittänyt kaikkea kipsilevykerroksella vaan asetit rimoituksen suoraan puiden/eristyksen päälle? Mietin puita, eristystä, yksinkertaista kipsilevyä ja sitten rimoituksen siihen. Haluan kiinnittää esim. stringconsoleja rimoituksen päälle, joten sen täytyy olla tarpeeksi vakaa siihen.

Kiitos, olen todella tyytyväinen itse asiassa.

On puulista suoraan betonilla, porattu ja kiinnitetty etukäteen kuten tavallisesti. Vaikeinta oli sovittaa kattoon ja lattiaan, koska meidän asunnossa on epätasaiset huoneet ja ero on noin senttimetri huoneen yhdestä sivusta toiseen. Ei roikuta mitään raskasta siinä, joten meillä ei ollut sitä ongelmaa, joka sinulla on hyllyjen kanssa. Mutta en varmaan olisi peittänyt kipsillä tai jollakin muulla levyllä, koska silloin luodaan kova ja tasainen pinta eristyksen päälle akupaneelin taakse, mikä tavallaan mitätöi eristyksen tarkoituksen akustisesti.

Raskaiden hyllyjen kiinnittämiseen en osaa tarkalleen sanoa, miten olisin tehnyt, mutta sinun täytyy tietenkin ruuvata kannattimet runkotolppiin tai vastaaviin. Ajattelen, että se voisi riittää tosiaan; ruuvata ne runkotolppiin? Stringillä ei kai ole kovin montaa kiinnityspistettä per hylly. Mutta tietenkin runkotolpat pitää asettaa sopivalle korkeudelle silloin.

D doctormirabilis sanoi:
Kiitos, olen todella tyytyväinen oikeastaan.

On puukoolaus suoraan betonille, porattu ja kiilattu etukäteen kuten tavallisesti. Vaikeinta oli mukautua kattoon ja lattiaan, sillä meidän asunnossa on epätasaiset huoneet ja ero on noin senttimetriä yhdeltä huoneen puolelta toiselle. Ei roikuteta mitään raskasta siinä, joten meillä ei ollut sitä ongelmaa kuin sinulla on hyllyjen kanssa. Mutta en olisi peittänyt kipsillä tai muulla levyllä, koska silloin luot kovan ja tasaisen pinnan eristyksen päälle akupaneelin taakse, mikä vähän mitätöi eristyksen tarkoituksen akustisesti.

En tiedä tarkalleen, miten kiinnittäisin raskaat hyllyt, mutta sinun täytyy tietenkin ruuvata konsolit koolauksiin tai vastaaviin. Ajattelen, että sen pitäisi oikeastaan riittää; ruuvata ne koolauksiin? Stringillä ei ole kai kovin monta kiinnityskohtaa per hylly myöskään. Mutta tietenkin koolaukset on asetettava sopivalle korkeudelle silloin.
Edit: hyllyjen kiinnittämiseksi tarvitset paljon syvemmät koolaukset kuin mitä me käytimme, jotta voit ruuvata kunnolliset ruuvit, jotka pitävät.

D doctormirabilis sanoi:
Kiitos, olen todella tyytyväinen itse asiassa.

On puupalkki suoraan betonissa, porattu ja kiinnitetty etukäteen kuten tavallisesti. Vaikein osa oli sovittaa kattoon ja lattiaan, kun meidän asunnossa on epätasaisia huoneita ja se heittää noin sentin huoneen yhdestä reunasta toiseen. Ei roiku mitään raskasta siinä, joten meillä ei ollut samaa ongelmaa kuin sinulla hyllyjen kanssa. Mutta en varmaankaan olisi peittänyt sitä kipsilevyllä tai muullakaan levyllä, sillä silloin luot kovan ja tasaisen pinnan akupaneelin takana olevan eristyksen päälle, mikä osittain mitätöi eristyksen tarkoituksen akustisesti.

Raskaita hyllyjä kiinnittäessä en tiedä tarkalleen miten olisin tehnyt, mutta sinun täytyy tietysti ruuvata kulmaraudat palkkeihin tai vastaaviin totta kai. Ajattelen, että se voisi itse asiassa riittää; ruuvata ne palkkeihin? Stringillä ei kai myöskään ole niin monta kiinnityspistettä per hylly. Mutta totta kai palkit on asetettava sopivalle korkeudelle.
hmm, juu siis se on vähän minun ongelmani, en tiedä lainkaan miten tämän parhaiten teen. Se on ilmassa kantautuva melu naapureiden olohuoneesta (vaimeat äänet ja tv-ääni), jota haluan yrittää vähentää (tiedän, että sitä ei todennäköisesti saa täysin pois) ja olen ymmärtänyt, että siihen tarvitaan eristävä kerros ribbiseinän taakse. Mutta olen epävarma siitä, kuinka perusteellisesti eristäminen täytyy tehdä, täytyykö minun "rakentaa seinä seinälle" vai onko olemassa muita tapoja (olen tarkistanut kaikki mahdolliset vaihtoehdot vaimentavasta kankaasta, kipsistä, Green gluesta)?

Aha okei, nyt ymmärrän. Haluat vaimentaa ulkoa tulevaa ääntä. Se on eri asia. Halusin parantaa akustiikkaa stereolaitteilleni (ja myös kaunistaa huonetta) eli vaimentaa itse luomiani heijastuksia. Ehkä levyt toimivat sinulle. Plywood onhan todella vahvaa esimerkiksi? Tarkista myös ribbväggstillverkare, heillä on yleensä vinkkejä esimerkiksi painavan television asentamiseen tai vastaavaan.

Jos aiot laittaa akupanelin seinälle, tee se todennäköisesti esteettisistä syistä - jos tavoitteesi on vain vaimentaa naapureista tulevaa ääntä - ja haluat hyllyjä seinälle - ehkä on parasta käyttää koolauksia, eristää ja laittaa levyt ja niin sanotusti rakentaa seinä seinälle, ja sitten maalata tai tapetoida se jne. Sen sijaan että käyttäisit akupanelia.

Hyvää työtä!
Mietin, miten koit paneelin laadun? Ja mitä heidän malleistaan käytit?
=)

PASwe PASwe sanoi:
Tyylikkäästi tehty!
Ihmettelen, miten koit paneelin laadun? Ja mitä heidän malleistaan käytit?
=)
Kiitos, olemme erittäin tyytyväisiä. Akustiikkapaneeli on ihan hyvälaatuinen! Tai okei ja okei, se on hyvä sanoisin. Sehän on mdf/hdf päällä tammiviilu ja se on liimattu ja niitattu jäykästä huopamateriaalista tehtyyn takaosaan. Alussa viilun reunoilta irtosi hieman tikkuja, mutta ei enää nyt. Sitä ei voi öljytä btw (eikä tarvitsekaan) valmistajan mukaan. Koska viilun alla on kuitulevyä pitäisi varoa esimerkiksi, jos se menee koko matkan lattiaan asti ja sitten vaikkapa kostealla mopilla vahingossa koskee reunoja; se voi päättyä siihen, että ne turpoavat. Kirvesmies, joka auttoi meitä vähän, suositteli, että jätämme pienen raon alas välttääksemme tämän. Jätimme ne juuri lattialistan yläreunan alapuolelle.

Kun on tehnyt runkokehikon kuten me (betonille), ei voi kiinnittää mitään seinään - ellei ruuvaa juuri siihen kohtaan, missä runkokehikko on, joten se hieman rajoittaa, mitä voi laittaa. Jos tietää, että haluaa jotain tietylle korkeudelle, voi olla kannattavaa laittaa ylimääräinen runkokehikko sinne, en tiedä. Mutta toisaalta paneeli on vähän kuin "se juttu", joten ehkä ei edes halua liikaa kiinnittää mitään. Meillä on vain pienempi taulu ja kevyt seinälamppu, ja kiinnitin ne runkoon, akustiikkapaneelin mustan huovan läpi. Ei tarvinnut porata tai mitään - vedin vain lyhyen kiinnitysruuvin käsin suoraan sisään. Paneelin takaosassa oleva huopa on hieno, koska se "sulkee" reiät, jos päätät poistaa jotain.

Paneelin sisäpuolelle laitoimme tämän Bilteman huovan:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../ljudisoleringsfilt-1000-x-2000-mm-2000021215

Leikkasimme ne pituussuunnassa, jotta ne olisivat saman levyisiä kuin "kanavat", jotka muodostuivat vaakasuunnassa olevien puurunkokehikkojen väliin betoniseinään. En muista, kiersimmekö huovalla yhden vai kaksi kierrosta - luulen, että se oli 1 kierros. Halpa ja hyvä huopa (jonkinsorttinen jätekangas, tyyppiä) ja ajattelin, että siitä saa ainakin pientä lisävaikutusta, kun siellä paneelin alla olisi muuten ollut vain tyhjää tilaa. :) Pohdin myös omien seinäabsorbenttien rakentamista ripustettavaksi portaikkoon, mutta silloin käytän luultavasti jotain muuta, paksumpaa eristemateriaalia. Ehkä tällaisesta aiheesta on jo ketju, muuten saatan tehdä rakennuspäiväkirjan.

Anteeksi, jos olen maininnut jotain tästä aiemmin ketjussa - siitä on aikaa, kun viimeksi kirjoitin siihen.
Tervetuloa kysymysten kanssa, jos sinulla on niitä.

• Tykkään
1977bjorn ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos erittäin hyvästä vastauksesta. Arvostetaan!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.