Apuva - tulen hulluksi. Mutta minun pitäisi kiinnittää kasvihuone, täällä tuulee joskus jopa 23 m/s ja on paljon lunta. Asentajat haluavat laittaa xps-levyt ja täyttää betonilla. Kasvihuonetarvikefirma suosittelee vain hiekkaa. Mutta sitten aloin huolestua, sekä maassa olevasta styroksista että betonista. Luen, että betoni voi vaikuttaa pH-arvoon, että siitä voi valua kemikaaleja pohjaveteen betonin ollessa tuore jne. Tarvitsen nopean vastauksen - sillä nyt en tiedä, haluanko tätä enää tai pitäisikö minun pysäyttää tämä ja laittaa vain maata, hiekkaa ja soraa sen sijaan. Sillä tämä tuntuu erittäin suurelta projektilta... Ja onko hiekka yhtä vakaa roudan suhteen ja pitääkö se kasvihuoneen paikallaan? Hiekan pitäisi olla ympäristöystävällisempää ja halvempaa kuin xps ja betoni?

Muovilla on haittoja. Mutta betonin kohdalla minun on vaikea nähdä, että se olisi pahempaa kuin kalkkikivi.

• Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
Uskon, että betoniliukeneminen on erittäin marginaalinen ongelma. Se, mitä jää maahan purkamisen jälkeen, on niiden vastuulla, jotka työskentelevät sen kanssa, ei sinun päätettävissäsi tai ohjattavissa nyt.

Huolehdi muista asioista. Esim. PFAS/TFA, vaikka niiden suhteen onkin vielä vaikeampaa tehdä mitään yksityishenkilönä.

https://omni.se/forskare-hittar-pfas-i-vattnet-nastan-overallt/a/73vPWW

L Lillamyran sanoi:
Betonissa on kemikaaleja, jotka huuhtoutuvat luontoon. Hitaasti. Sitten ajattelen - se on mahdotonta saada betonia pois. Se tulee aina olemaan maassa. Samoin xps styroksi.
Onko kenelläkään kokemusta jostain muusta eristemateriaalista? Entä käyttää soraa ja tiivistettyä hiekkaa betonin sijaan?
[linkki]
Mitkä kemikaalit?

• Tykkään
Klass0n ja 1 muu
  • Laddar…
D Daniel 109 sanoi:
Mitkä kemikaalit?
Sitä minäkin ihmettelen!
Kaikilla ainesosilla onhan alkuperänsä mineraalikivimateriaaleista. Tuskin kemikaaleja...

• Tykkään
skyisthelimit
  • Laddar…
Satsuki
Epäilen, että kasvihuone pysyy paikallaan 1-2 talven jälkeen niin sääalttiilla paikalla kuin mitä kuvailet, ellei sitä ankkuroi kunnolla betoniin.

Minulla on muuten valettu sokkeli kasvihuoneelle (johon olemme sitten muuranneet lecaharkoilla) enkä ole koskaan nähnyt mitään saostumia tai vaikutusta kasvillisuuteen. Kuulostaa todella kaukaa haetulta.

Jos jonain päivänä haluaa purkaa sen, voihan kaiken kaivaa ylös muovi mukaan lukien?

Voinko saada pfas-betongista veteen?

Viimeksi muokattu:
Ei. Juomavesitorneja valetaan betoniin.

Valaa kunnon perusta, jotta kasvihuoneesi ei lähde lentoon.

• Tykkään
Huddingebo ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.