Teen ehkä kysymyksen, johon en halua vastausta, mutta on kai oltava siihen varautunut kuitenkin

Minulla on kesämökki, joka seisoo pilareilla. Huomasin, että se on vajonnut kulmasta ja ajattelin nostaa sitä. Kun kuitenkin tarkistin, ja seinät ovat edelleen suhteellisen suorat, aloin uskoa, että lattia on vajonnut. Se on ollut hieman heiluvainen yhdessä kohdassa, joten oletan, että siellä on kosteus, joka saattaa nyt alkaa antaa periksi.

Koska tämä talo on rinteessä pilareilla ja pääsee talon alle, mietin, voiko vaihtaa palkkeja alapuolelta avaamatta lattiaa ylhäältä?

Vähän hankalaa luultavasti, mutta en todellakaan halua avata ylhäältä.

Seuraava kysymys on, tietääkö joku, voiko korjaus mennä vakuutuksen piikkiin?

Se riippuu täysin siitä, miltä rakenne näyttää. Jos lattia on sokkelilattia ja siinä on palkkikengät, homma on kohtalaisen tehtävissä, kunhan käytössä on kunnollinen annos kirosanoja. Siinä tapauksessa säännön voi purkaa. Leikkaa se pienemmiksi paloiksi ja ota pois. Sitten uusi sääntö paikalleen. Sitten voi ruuvata lattian läpi/koko lattiaan. Jos lattia on muovilla peitetty, muovi on korjattava ennen kuin eristys laitetaan. Käänteinen periaate koskee.

Vakuutuskysymyksen siirrän jonkun toisen käsiteltäväksi.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Jos alapuolelle pääsee helposti, voit aloittaa keventämällä trossbottenia ja katsoa, mikä on vialla.

Centano Centano sanoi:
Jos alapuolelta on helppo päästä käsiksi, voit aloittaa keventämällä trossbottenia ja katsoa mikä on vialla.
Helppoa ja helppoa on suhteellista. Tarvitaan luultavasti melko paljon käsinkaivuuta ensin, koska "pehmeä" osa on lähimpänä maata ja melkein maassa. On luultavasti siellä, missä mahdollinen kosteus on kulkenut ylös rakenteeseen.

Okei, tulkitsin sen niin, että koko mökin alla on tilaa. Spontaanisti se kuulostaa siltä, että voisi olla helpompaa työstää ylhäältä päin. Sillä osalla, jossa on "pehmeää", voitko nähdä mitään näkyvää kosteuden vaikutusta siellä? Värimuutoksia lattialla tai vastaavaa?

Centano Centano sanoi:
Okay, ymmärsin sen niin, että koko mökin alla olisi tilaa. Spontaanisti ajateltuna voisi olla helpompaa työskennellä ylhäältä päin. Siinä osassa, jossa se on "pehmeää", näetkö mitään näkyviä kosteusvaurioita siellä? Lattian värimuutoksia tai vastaavaa?
En näe sitä kahden asian vuoksi. Kun ostin mökin, lattiassa oli muovimatto, ja olen laittanut siihen päälle laminaatin, joten minun on katsottava niiden alle nähdäkseni. Siksi pohdin, voisiko vaihtaa alapuolelta, jotta välttyisi liialliselta purkamiselta. Minulla on nimittäin pieni keittiöosa siellä, joten purkaminen vaikuttaisi myös seiniin. Ajatukseni oli rakentaa uusi, mutta en ole edennyt niin pitkälle, koska elämän tapahtumat ovat tulleet esteeksi. Kuitenkin suunnitelmat ovat edelleen olemassa. Olen erittäin haluton tekemään suurta työtä jollekin, joka mahdollisesti poistuu myöhemmin.

Jos lattia on nyt niin märkä, että siitä on tullut pehmeä, on suuri riski, että kosteutta on jopa muovimaton tasoon saakka, koska se ei päästä läpi kovin paljon kosteutta.

Kuten sanot, siitä tulee todennäköisesti melko laaja työ, jos alat repiä sitä, joten sinun on pohdittava, kuinka paljon aikaa haluat käyttää nyt ja miettiä, milloin voit toteuttaa suuremman uudelleenrakennuksen. Jos aiot käyttää mökkiä usein, voi olla järkevää aikaistaa suunnitelmia uudelleenrakentamiselle sen sijaan, että paikkailet ja korjaat vahinkoa.

Centano Centano sanoi:
Jos lattia on nyt niin märkä, että se on pehmennyt, on suuri riski, että kosteus on noussut muovimaton alapuolelle, koska se ei päästä juurikaan kosteutta lävitse.

Kuten sanot, se luultavasti vaatii melko laajaa työtä, jos alat purkaa sitä, joten sinun on pohdittava, kuinka paljon aikaa haluat nyt käyttää siihen ja mietittävä, milloin voit suorittaa suuremman remontin. Jos aiot käyttää mökkiä usein, voi olla järkevää aikaistaa suunnitelmia remontista sen sijaan, että paikkaisit ja korjaisit vahinkoa.
Juuri niin. Asumme siellä koko kesäkauden. Kuitenkin jakaantuneena useampiin pieniin mökkeihin, joten tätä käytetään enimmäkseen ruoanlaittoon ja ruokailuun. Joten varmasti voisi löytää toisen ratkaisun siihen, jos ei halua käyttää aikaa/rahaa vanhaan. Pitänee miettiä vähän, mikä tie tuntuu oikealta.

Jos pääsee perustusten sisään, on vain ryömittävä sisään ja katsottava.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
On melko epätavallista, että pelkät lattianiskat irtoavat sillä tavalla, mutta jos niin tapahtuu, jää lattian ja lattialistojen väliin rako.

S Spikrätaren sanoi:
On melko epätavallista, että pelkät lattianpalkit antavat periksi tällä tavalla, mutta jos niin tapahtuu, lattian ja lattialistan väliin muodostuu rako.
Kyllä, se on se, mikä häiritsee minua, koska niin ei ole tapahtunut. Lattialista on tasassa lattian kanssa kuten asentaessani listat. Joten se viittaa siihen, että koko talo olisi painunut, mutta seinät ovat edelleen suhteellisen pystysuorat.

Kun katson tarkemmin, näen, että lattia on hieman vajonnut ja siinä on rako listan ja lattian välissä. Mietin, voisiko aluksi tehdä eräänlaisen "fiksauksen" (koska tarkoituksena on poistaa talo) ja asentaa poikittaisia tukia TALON ALLE kiinnitettynä sokkeliin? Sillä tavalla "lukitsisi" rakenteen niin, ettei se voi vajota kokonaan?

En näe alapuolella mitään kosteusvaurioita, jotka voisivat aiheuttaa vajonnan, joten se ei ole vajonnut alapuolelta, ja näyttää siltä, että mökin pohjassa on tukevia lankkuja, joten ajattelin, että lattia pysyy ylhäällä kuitenkin. (Todennäköisin syy vaikuttaa nyt siltä, että edellisellä omistajalla on ollut jonkinlainen vesivahinko, joka on korjattu ja saanut kyteä)

• Kuva näyttää talon alla olevan maapohjan, putkia ja puisia alusrakenteita, jotka tukevat lattiaa. Näkyvät lehdet ja kivet viittaavat ulkotilaan.
Voiko vettä olla vuotanut mainitsemastasi keittiön osasta?

Centano Centano sanoi:
Voisiko vettä olla vuotanut mainitsemastasi keittiöosasta?
Todennäköisesti edellisen omistajan aikana. Mutta ei niin kauan kuin olen omistanut sen.

Olen aiemmin tuntenut, että kyseisessä kohdassa oli jotain lattian kanssa, mutta en ole välittänyt merkittävästi, sillä uuden rakentaminen oli suunnitelmissa. Mutta nyt elämä on tullut hieman tielle, mikä tarkoittaa, etten vielä ole päässyt/alussa uuden rakentamiseen ja siksi olen hieman pulassa tämän kanssa nyt. (ajatella, että huonot päätökset tulevat aina takaisin ja palaavat näykkimään takamusta =).

Siellä missä tämä mökki nyt sijaitsee, olen ajatellut tulevaa lasiverantaa, joka olisi uusirakennuksen yhteydessä, joten en myöskään halua rakentaa uutta paikkaan, edes pientä mökkiä. Minulla on toinen paikka, johon voisin rakentaa, jossa minulla on myös vesi/viemäröinti vedetty, mutta en halua sinne tulevaisuudessa mökkiä. Joten tässä tilanteessa on tärkeää löytää vähiten pääomaa tuhoava vaihtoehto.

Tuntuukin siltä, että lattian avaaminen, mikä merkitsisi, että minun täytyisi suoristaa/valaa uusia pilariperustuksia olemassa olevaan taloon, vaikkakin se maksaisi vähemmän, veisi yhtä paljon aikaa kaiken vaivan (Pilariperustukset, lattian vaihto, sisustuksen kunnostaminen) vuoksi kuin uuden mökin rakentaminen alusta alkaen ja saada suorat kulmat ym. työskennellä sekä saada uusi raikas talo. Siinä voisi rakentaa paljon etukäteen ja vain pystyttää sitten. Mutta ehkä kaunistelen koko asiaa, koska mielestäni vanha vaikuttaa työläältä projektilta =)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.