2 164 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Vaihda kattorakenteen sydänseinä vintillä

Minun talossa on tänään aukko kantavassa seinässä, jonka haluaisin avata hieman enemmän, en tiedä onko nykyinen aukko jollain tavalla tuettu, koska en ole alkanut purkaa vielä. Haluan avata seinän koko matkalta kattopintaan asti, joten mahdollisesti olemassa oleva tuki aikomukseni on joka tapauksessa poistaa, jos se on olemassa, sen sijaan haluan tukea kattotuolit ylhäällä ullakolla liimapuupalkilla 90x225. Kattotuolien jänneväli on noin 8m, eli 4m kummallakin puolella kantavaa seinää. Hanbjälkenin mittaa en tiedä, mutta sparrarna ovat 45x145.
Alustavasti luultavasti kolme kattotuolia tuetaan ja liimapuupalkki lepää erillisillä "kantavilla" kattotuoleilla näiden kolmen vieressä, yhteensä viisi kattotuolia ovat mukana.
Liitän suunnitelmapiirustuksen, johon olen piirtänyt miten haluan seinät sekä huonolaatuinen kuva kattotuoleista. Hanbjälkenin mittaa en tiedä, mutta sparrarna ovat 45x145, C/C-etäisyys vaihtelee 900-1150mm välillä. Kattokulma on noin 30 astetta.
Kysymykset ovat kaksi:
1. Riittävätkö kaksi "kantavaa" kattotuolia tukeakseen kolme, jotka jäävät ilman tukea kantavasta seinästä?
2. Minkälaista kiinnitystä minun pitäisi käyttää liimapuupalkin ja tuettujen kattotuolien välillä, joka kestää vetovoimia? Riittävätkö haarukkapultit vai ovatko ne liian heikkoja?
Kiitos etukäteen.
Ystävällisin terveisin, Marcello
Viimeksi muokattu:
Eiväthän kattotuolit ole niitä, jotka kantavat kantavaliota. Se on tuki alhaalta päin.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 183 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 183 viestiä
Kuulostaa siltä, että sinun täytyy palkata rakennusinsinööri, joka voi arvioida paikan päällä, miten asia voidaan ratkaista, ja laskea, mitkä mitat vaaditaan, jotta saat riittävästi tietoa rakennusilmoituksen jättämiseksi kunnalle.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 183 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 183 viestiä
Mikä tarkoittaa, että sydänseinä saattaa tarvita vahvistamista ja paksuuntumista lähellä aukkoa, mikä puolestaan voi johtaa siihen, että alemman kerroksen tasolla vaaditaan vahvistamista.M Marcello sanoi:
Sydänseinä on suunniteltu vahvistettavaksi, joten se ei tule olemaan ongelma. Seinä sijaitsee suoraan kellarin betoniseinän yläpuolella, joten välipohja/alakerta ei tarvitse todennäköisesti mitään toimenpiteitä. Kiitos vastauksesta.BirgitS sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Vaihda sydänseinä liimapuupalkkiin
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Poistaa tukiseinä yksikerroksisesta talosta?
Rakennusfysiikka -
Avaaminen sydänseinässä, täytyykö se vaihtaa pois?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Uskallanko vaihtaa sydänseinän itse liimapuupalkilla?
Rakennusfysiikka -
Min 'värmeväxlare' tar luften från vinden
Ventilation