Minulla on lattia, jonka koko on 6x4m, ja kantavat palkit ovat pitkin pituutta cc600, 230x100mm palkit. Kun poistin seinän noin 1,5 m päässä yhdestä lyhyestä sivusta, lattia tuntuu hieman huojuvalta. Jos hyppää varovasti, se heiluu epämiellyttävästi, joten haluan vahvistaa välipohjan. Tässä herää kysymys, miten :)
Yksi idea on kiinnittää lyhyitä tukipuita palkkien väliin, mutta en halua repiä koko lattiaa auki. Joten se olisi yksi rivi tukipuita, mutta auttaako se mitään?
Sitten sain toisen idean, että sahaan palkkeihin urat ja laitan teräspalkin poikittain ja kiinnitän sen ulkoisiin palkkeihin, joilla on tuki alapuolella olevista seinistä. Minulla on U-palkki 100x40 työn alla ja alla oleva kuva näyttää, miten olen ajatellut.

Mitä mieltä olette?
U-balkki 100x40mm rakennussuunnitelma, jossa on kuvattu poikittainen asennus olemassa olevien palkkien välille lattian tukemiseksi.

Kukaan ei edes ideaa?

Olin väärässä koskien palkkia, se on 100x50. Haittapuoli metodilla kuvan mukaan on, että itse tukipuut heikentyvät huomattavasti, mutta palkin pitäisi kestää se. Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta se ei ollut kovin helppoa.
Pahimmassa tapauksessa laitan kaksi palkkia, pitäisi kai sen kestää. Palkki on ilmainen, kaikki se poraaminen ruuveja varten on hankalin osa :confused:

Helpoin tapa on tukea siellä, mistä poistit. Useimmiten, kun tehdään aukko, asetat pilarit aukon molemmille puolille ja palkin niiden väliin. Jos teit vain 1,5 metrin aukon, emme puhu mistään isosta palkista. Miksi teit aukon, etkä voi käyttää kattopalkkia, joka on ulkopuolella?

Sinun ratkaisusi näyttää toimivan erittäin hyvin, mutta se tulee melko kalliiksi ja työlääksi avata koko katto. Helpompaa on rakentaa 90x90 pylväät ja palkki yläpuolelle, tyyliin kaksi 45x145 vierekkäin tekemässäsi aukossa.

Ymmärränkö oikein, niin seinä, jonka poistit, olisi pitänyt tukea vain maksimi kaksi lankkua lattianpalkistossa. Tämä tarkoittaa, että ylempi mitoitus on jopa hieman liioiteltu.

• Tykkään
Jesperholmberg
  • Laddar…
Huomaan, että olin ehkä epäselvä,
Seinä, jonka poistin, on siis huoneessa, jossa lattia on :) Ja tämä on yläkerrassa, alakerrassa on huone vastaavasti kuin yläkerrassa nyt, kun seinää ei enää ole. Seinä, jonka purin, vakautti siis lattiaa.
Minkään toimenpiteen tekeminen alakerrasta on poissuljettu, koska se huone on juuri remontoitu, ja siinä on muun muassa todella kallis kattopaneeli.

Puhuin tänään ystäväni kanssa, joka on puuseppä, ja hänen mielestään minun pitäisi sen sijaan hitsata reikälevyt molemmin puolin palkkia ja jotka menisivät pidemmälle alas palkissa. Hän puhui jotain syynnyksestä ja murtumariski kuormituksessa.

Nyt onkin jo myöhä mutta en ymmärrä ollenkaan rakennetta. Lattia, joka oli seinän alla, tuli epävakaaksi kun poistit seinän. Miten seinä voi tukea alla olevaa lattiaa?

Aivan oikein. Yläkerran seinä tukee lattiaa, ehkä ei kantavuuden kannalta, mutta huojunta oli paljon vähäisempää aiemmin. Talo on rakennettu -35 ja siinä on lankurakenne, joten seinät ovat melko tukevia.

Näin ajatteli minun kirvesmies, ja olen itsekin enemmän samaa mieltä. Osittain säännöksen kaventamista ei tarvitse olla niin tarkka, sitten vältyn poraamasta paljoa reikiä palkkiin. Haittapuoli on, että palkki täytyy nostaa ja laskea talossa ylimääräisen kerran hitsaamista varten. Säännöt ovat liian epätasaisia, jotta niitä voisi mitata kunnolla.

Kaavio, joka esittää U-palkin ja hitsattujen laippalevyjen sijoittelun seinärakenteesta. Palkin koko 100x50, välimatka 230 mm.

Mitä mieltä olet siitä? :)

Ei, se ei näytä olevan minulle sopiva.
Yritän löytää ratkaisun käyttäen niitä resursseja, jotka minulla on käytettävissäni. Joten koko lattian repiminen tai kalliiden kevytrakenteisten palkkien ostaminen ei ole vaihtoehto. U-palkki on minulla ilmaiseksi ja kerrosrunko on jo tuettu alakerrassa, joten kysymys on oikeastaan siitä, että kestääkö valitsemani palkki. Pohdin kahden teräspalkin asettamista vastakkain ja niiden pulttaamista yhteen paikan päällä. Siten saan enemmän jäykkyyttä eikä minun tarvitse kantaa jättiraskasta palkkia.

Tee testi. Aseta teräspalkki tuille, joiden jänneväli on sama kuin aiot laittaa siihen lattian kuorman. 4 metriä, jos ymmärsin oikein. Testaa kuorma asettamalla itsesi sen päälle. Jos siellä on notkahtamista, huononnat lattiasi tilannetta ehdottamallasi menetelmällä. Otat pois suurimman osan kantokyvystä siitä, mitä sinulla on, ja ripustat kaiken teräspalkkiin, joka jo huojuu pelkästään lastisi alla.

Vaihtoehtoinen ja perinteinen menetelmä, joka voidaan tehdä täysin ylhäältä (aise aiot kuitenkin avata lattian sahaamaan läpi kaikki palkit): Ristikkotuki. Googlaa ja katso kuvista, niin näet, miten se toimii. Käytä 2"3. Kokoa vinoilla nauloilla kaikista suunnista kaikkien vinojohteiden alareunasta. Molemmista suunnista. Kiristä ne kaikki samanaikaisesti kopauttamalla ne alas ylhäältä samalla kun tarkistat kaikkien palkkien korkeuden esimerkiksi linjalaserilla. Kokoa ylhäältä. Laita takaisin mahdollinen eristys ja lattia.

Toimii yllättävän hyvin. Paljon paremmin kuin suorat tukipuut.

terveisin Findus

Olen testannut keinua palkilla ja se on ehdottomasti jäykempi kuin lattiani. Isäni oli täällä aikaisemmin ja hänen ensimmäinen ajatuksensa oli, että hänestä 100 mm teräspalkki vaikutti heiveröiseltä, joten kävin juuri hakemassa toisen.

Aion hitsata ne ajoittain yhteen neliöprofiiliksi ja hitsata reikälevyjä yllä olevan kuvan mukaisesti. Sen pitäisi kyllä riittää.

Ristikkäistukeminen näytti olevan vaihtoehto, mutta koska minulla on palkki ilmaiseksi enkä mielelläni pura koko lattiaa, se tulee olemaan teräspalkki. Kiitos näkemyksistä ja vinkeistä!

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Nyt palkki on paikallaan, enkä ole tyytyväinen. Se ei ole tarpeeksi jäykkä, rehellisesti sanottuna vaikea sanoa, tekikö se mitään.
Rakenteilla oleva lattia, jossa näkyy keskellä olevia, osittain peitettyjä palkkeja ja puulastuja ympärillä. Työkaluja näkyy taustalla.

En todellakaan ole tehnyt kaikkea työtä saadakseni tämän tuloksen, joten se täytyy vain tehdä uudelleen. Tai mieluiten lisätä.
En mielellään pura enempää lattiaa kuin on tarpeen, joten olen miettinyt, miten voisin vahvistaa olemassa olevaa. Ideani nyt on ristikkonaulaus, mutta tietysti erikoisesti :) Perinteinen ristikkonaulaus vaikuttaa sekä monimutkaiselta että aikaa vievältä. Suorien palojen lyöminen on poissuljettu, koska palkit ovat vinoja ja epätasaisia.
Keksin idean lyödä alas lyhytpuu, jolla on viistetyt reunat kuvan mukaan, tällä tavalla sen voi tuoda vinoon alas ja sitten lyödä suoraksi niin, että se antaa hyvää painetta alareunaan, sitten lyödään kiiloja ylhäältä alas ja laitetaan paljon liimaa kaiken väliin ja ruuveja.
Mitä paneeli sanoo? :)

Viivapiirros, joka näyttää rakennusprojektissa käytetyn poikkileikkauksen erikoisestä tukipalkista, jossa on viistoja reunoja.

Miksi et tehnyt ristikoolauksia perinteisesti heti? Sinun ei olisi tarvinnut purkaa enempää lattiaa kuin mitä olet jo tehnyt. Juuri ristikkorakenne vähentää heilumista, jos teet kuten olet ajatellut, uskon, että se tulee olemaan yhtä kiikkerää. Mutta kokeile, jos haluat, voit aina ristikoida viimeisenä vaihtoehtona, vaikka olen vakuuttunut, että se on ainoa vaihtoehto paitsi pylväs alakerrassa.

Lisää kuvien avulla olisi helpompi ymmärtää.
6 m jänneväli osittain sahatuilla lattiaojennuksilla ei kuulosta hyvältä....
Mihin rautapalkki on tuettu päissä?

Rautapalkki lepää palikoilla, jotka olen liimannut ja pultannut kiinni ulompiin palkkeihin. Kauempana kuvassa oleva palkki lepää vahvistetun lautaseinän päällä pohjakerroksessa, joka puolestaan lepää kellariseinän päällä. Kuvan ulkopuolella tällä puolella oleva on pultattu talon päätyyn.
Palkin päissä ei ole heittoa, joten uskon, että kiinnitys ei ole ongelma.

Rautapalkki lepää puupalikoilla ja on pultattu kiinni ulkoisiin palkkeihin. Näkyvissä oleva palkki nojaa vahvistettuun seinään.

Teräspalkki lepää puupalikoiden päällä, jotka on kiinnitetty ulkoisiin palkeihin. Lattia ympärillä on osittain avattu paljastaen puupohjan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.