Hei!

Minun täytyy vahvistaa olohuoneeni välipohjan tuki talossani, joka on rakennettu noin vuonna 1900. Huoneen koko on 4350mm x 5300mm ja nykyinen palkisto koostuu noin 120x150mm palkeista, 5 kappaletta, joiden välinen etäisyys on noin 70-100cm. Ne ovat suuntautuneet huoneen pidemmän osan suuntaisesti, eli vanhojen palkkien jännemitta on 5300mm. Se notkuu... Yläkerrassa kuorma on vain itse palkisto + asuinkuorma. Ei seiniä tai muuta raskasta, mitä pitäisi kantaa. Olen ajatellut tukea koko rakennelman kunnollisella liimapalkilla, joka lepää pilareilla. Liimapalkin jännemitta olisi silloin 4350mm ja välipalkkien jännemitta puolittuisi (teen välipohjan keskeltä). En haluaisi, että palkki näkyisi olohuoneessa liikaa, koska huonekorkeus on vain 2,4m. Mieluiten palkin korkeus olisi enintään 225mm. Minkä paksuinen liimapalkki tarvitsee olla kestääkseen kuorman? Mikä on palkin sallittu maksimaalinen taipuma?

Kiitos vaan!

/Anna

Matalassa rakennuskorkeudessa on myös teräspalkkeja, jotka ovat vahvempia suhteessa korkeuteen.

Kyllä, niinhän se on! Kuitenkin minun käsitykseni mukaan niiden asentaminen on todella hankalaa, mutta se voi olla ennakkoluuloja minun puoleltani. Onko sinulla käsitystä siitä, mitkä mitat sellaisella pitäisi olla?

/Anna

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.