Minä vahvistan talon seiniä, joissa on heikkoja seisovia 45-koola sisäseinässä. Ne seinät, jotka olen itse tehnyt, olen äänieristänyt kivivillalla ja sitten asentanut kipsilevyt vaakasuoraan (koola 60 cm ja kipsilevyjä on saatavana enintään 90 cm leveinä, joten on kätevää, että niitä tulee 90+90+60 = 240 cm). Painavia ja hieman hankalia työstää, mutta nämä seinät ovat paljon vakaampia kuin tavalliset kipsiseinät. Käytetään Fermacell-liimaliitosta pitkällä sivulla, joten levyt eivät liiku ollenkaan toisiinsa nähden. Vaakasuora asennus saattaa mahdollisesti vaikuttaa seinän vahvuuteen, koska ne lukitsevat seinän. Näihin on tarkoitus asetella tavallisia seisovia 120 cm kipsilevyjä.
Muutamassa muussa seinässä yritys on äänieristänyt lasivillalla (mikä muuten kuulostaa ontommalta kuin kivivilla) ja sitten yhdellä kipsikerroksella. Seinät heilahtelevat merkittävästi kuormituksen aikana, ja siksi haluan vahvistaa näitä seiniä.
Kysymykseni on, tuleeko seinä, jossa on 45 koola, vakaaksi kaksinkertaisella kipsillä? Toinen vaihtoehtoni on asentaa kipsilevyt vaakasuoraan kipsin päälle, mutta sitten kysymys on, kuinka hyvä siitä tulee tasoituksen ja maalauksen kannalta vaakasuorille levyille. Liimaliitos pitäisi estää säröilyt, mutta on selvää, että olisi ollut parempi, jos takana olisi koola...