Jos ketjua ei vielä ole, haluaisin keskustella aiheesta puutavaramittojen muuttumisesta ajan myötä ja miten muut näkevät tämän. Tiedän, että siitä on keskusteltu aiemmin jossain ketjussa, mutta silloin se katsottiin materiaalivirheeksi ja tuote palautettiin. Esimerkiksi raakapontti mitalla "22x95", joka on ollut pitkään olemassa. Vaikka hyllyssä luki 22x95, paksuus näytti vähitellen pienenevän. Ensin 21:een, sitten 20 mm:iin. Nykyisin näyttää siltä, että monet toimittajat ovat siirtyneet (tai pakotettu siirtymään) merkitsemään 20X95. Nyt kisa kohti yhä ohkaisempaa puuta jatkuu. Mittasin juuri Jemistä Fixistä otetun raakaponttilaudan mitoin 19.2 x 92.9. Vanhaan aikaan pystyi luottamaan siihen, että 95-spontti oli 87 mm, nykyään se näyttää enemmän olevan 85 mm. Heidän verkkosivuillaan on mitat 20x95, mutta puutavarapaikalla luki ainakin muutama viikko sitten 22X95! Heidän 17x95 spontti näyttää kuitenkin olevan 17 mm. Ainakin mitä pystyin mittaamaan heidän telineissään. Ehkä ollaan vaiheessa, jossa "22" mitta ollaan kokonaan poistamassa. Silloinhan saadaan pienenä plussana myydä myös enemmän runkopuuta kattorakenteisiin jne. Voimmeko me kuluttajina tehdä jotain tämän eteen? Mitä meidän, jotka omistavat vanhoja taloja, pitäisi tehdä remontin/korjauksen yhteydessä? Näyttää siltä, että rakennusalan ahneus on saanut lisää otetta. Puutavaran laatu ei myöskään puhu puolestamme. Verrattuna 22 mm lautaan taipuma kasvaa 80 % ja kantavuus pienenee 35 % 19 mm laudalla. Ei täysin merkityksetöntä.
 
... ei näytä olevan mikään kuuma aihe...
siksi "måttinflaatio" puutavaralla voi jatkua.
 
Juuri niin se on.

Tein ketjun jokin aika sitten, kun mittasin 2,5 mm2 sähkökaapelin, sen halkaisija oli 1,72 mm ja se on vain 2,32 mm2.
Nyt standardina on langan resistanssi, ei sen paksuus, joten se oli ilmeisesti OK.

Kyllä se on sahoille tärkeää saada mahdollisimman monta juoksumetriä, ja siksi he tinkivä mittoista.

Protte
 
On liian vähän laatutietoisia asiakkaita. Siinä on ongelman ydin.

Yritän yleensä löytää täysmittaisia puutavaroita, kun se on mahdollista. On yhä olemassa pieniä sahoja ja höyläämöitä, jotka tuottavat sellaista.
Runkopuutavaran suhteen yritän myös hankkia sahattua täysinäisillä mitoilla, kun se on mahdollista. Valitettavasti sen saaminen käy yhä vaikeammaksi.
Koko puutavarateollisuus on täysin mätä.

Näissä ohuemmissa mitoissa ei ole taloudellista järkeä. Esimerkiksi 19mm uritetut ulkoverhouslaudat, jotka ovat nykyään muodissa, ovat täysin kelvottomia. Kunnollinen höyläys hyvistä kuusilaudoista, joko 22 tai 25 mm paksuja, pitäisi kestää 60-150 vuotta riippuen siitä, kuinka alttiina se on säälle. 19 mm uritetut hienosahat ulkoverhouslaudat kestävät usein vain 30-40 vuotta, ennen kuin ne halkeavat ja hajoavat. Se, että juoksumetrin hinta on sama, tekee kokonaistaloudesta vain vielä huonompaa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.