Puuttuu pala seinää minun vaatehuoneesta, löysin levyn (lastulevy luulen, aika raskas, noin 12 mm paksu, vaaleankeltainen) varastosta, jonka mittasin ja sahasin. Naulasin kiinni listat sekä poikittain että pitkittäin, jotta olisi jotain, mistä sahata, mutta ei se kovin hyvä ollut käsisahalla, joka on halpa malli.. :rolleyes: Ainakaan minun kanssani toisessa päässä.. Kun vihdoin sain levyn vaatehuoneeseen, se oli muutama millimetri liian suuri joko täältä tai tuolta..

Joten! Miten saan helpoiten nämä pois? Ajattelin mennä ostamaan pyörösahan (näin, että niitä oli tarjolla noin 200 kr Biltemassa) mutta kuulin, että sillä ei voi sahata alle 5 mm? Hiominen on yksi ajatus, mutta kyseessä on noin 180 cm ja tuntuu aika työläältä.. Onkohan olemassa mitään höylää?

Miten te olisitte tehneet? Otan kiitollisena vastaan vinkkejä!

Jos se on spånskiva, en tiedä, toimiiko se niin hyvin sähköhöylän kanssa. Muuten se toimii raspilla (grov fil). Ei niin työlästä kuin miltä kuulostaa...

Jos siinä on 2 mm rako, panostaisin joko listaan, joka peittää, tai johonkin saumamassaan.

Voit sahata alle 5 mm mainiosti.
Kiristät/ruuvaat kiinni jotain, kuten viivaimen, levyyn ohjuriksi sahaa varten.

Ne 5 mm ovat todennäköisesti, jos käytät sahan mukana tulevaa ohjuria. Se ohjuri on sitten kiinni sahassa ja sen täytyy pysyä erossa terästä, joka on noin 2 mm leveä.

Paina levy seinää vasten ja pidä sitä mahdollisimman suorassa. Ota sitten lyijykynä ja pidä se toista (jo olemassa olevaa) seinää pitkin. Piirrä sitten levylle samalla varmistaen, että se nojaa toista seinää vasten. Sinulle jää lyijyä niihin kohtiin, joista pitää viilata pois, eikä lyijyä niissä kohdissa, joissa on jo ok. Sitten levy sopii täydellisesti. En tiedä selitänkö tarpeeksi hyvin.....

Kunnollinen käsihöylä tai Surform korjaisi tämän hetkessä. ;)

Tuhannet kiitokset vastauksistanne!!!

Voisin lainata sähkökölin työn kautta, mutta ei taida olla kovin sopiva lastulevylle..?

Siinä tapauksessa, mikä on paras, käsiviila vai käsihöylä? Molemmat löytyvät Biltemasta ja maksavat 30-60 kr eli ovat kohtuuhintaisia!
Rehellisesti sanottuna kuulostaa höylä paremmalta kuin viila työn kannalta, mutta ehkä olen väärässä?
Onko ehkä vaikeaa höylätä lastulevyä??
(mikä on surform?)

Muuten 200 kr: n pyörösaha tuntuu todella kätevältä! Jos ei ole todella vaikeaa sahata niin pientä (kuten Linenx sanoo, vähintään 5 mm vaaditaan ohjaimella)..
Mutta ajallisesti, ehkä höyläys on nopeampaa. Sahalla minun pitäisi myös ostaa ruuvipuristimet ja löytää jotain sopivan pitkää kiinnitykseen. Kun sahasin käsin, naulasin listan kiinni leikattavaan osaan ja siirsin sitä leikatessani..

nimhed - vinkkisi kuulostaa loistavalta, ongelmana on, että levy pitäisi saada nurkkaan, jossa on viistokatto, on upotus lattian ja seinän välin välillä, sekä viereiseen seinään..
Joten minun pitää saada seinälevy välitilaan lattian ja seinän väliin, saada se nurkan välitilaan ja onnistua suoristamaan se viistokaton kanssa.
Tosi vaikeaa nähdä missä koko menee pieleen!! Mutta yritän tarkistaa sitä huolellisemmin ennen kuin alan sahata uudestaan!
Jos saan sen asettumaan ylhäällä, se ei sovi alhaalla ja päinvastoin. :(

Käytän tilaisuutta esittää vielä yksi kysymys..
Se on noin 3 mm ohuempi kuin vieressä oleva seinälevy.. Kyllä kai voin laittaa vähän paperia naulan taakse saadakseni sopivan paksuuden? (se on pukuhuoneessa)

sähköhöylä polttaa lastuteriä.
Laita 3 mm masoniittia välikkeeksi.
Pyörösahalla voi sahata kuinka vähän tahansa viivaimen avulla.

Jos aiot maalata/tapetoida, älä huoli, jos poistat vähän liikaa. Se peitetään listalla ja/tai saumalla.

Ah, kiitos siitä! :) Kun ajatellaan, että minulla on hyvät tukirakenteet asettaa se vasten, niin tuntuu siltä, että se mieluummin saa olla liian pieni kuin liian suuri tällä hetkellä joka tapauksessa...

Olen hankkinut sellaisen verkonauhan, johon levittää tasoitukseen rakoihin, joten toivottavasti siitä tulee hyvä (jep, aion tapetoida ja maalata on tarkoitus).

Nyt näyttää vahvasti siltä, että ostan pyörösahan!!

Mikael_L
Lastulevyn työstämiseen tavallinen puuviila on nopein ja helpoin.
Piirrä kuten nimhed ehdotti, viilaa sitten.
Surformin höylä on loistava kipsilevylle.
Sähköhöylä vaikuttaa vain tyhmältä ja huonolta.
Ympyräsahalla saa parhaan leikkuun ja tarkkuuden, jos ohjaat sitä jonkinlaista kiskoa pitkin (Pitkä vesivaaka, suora reuna pitkällä levyllä, hyllylevy, vaatekaapin ovi jne.).
Mutta ehkä tarpeettoman paljon tarkkuutta.

Älä laita paperia/pahvia taakse, se ei tunnu tarpeeksi tukevalta. Sen sijaan 3 tai 3,2 mm masoniitti on erinomainen.

Kiitos taas vinkistä! Erityisesti siitä, ettei laiteta sanomalehteä taakse, harmittaa kun on aloittanut tapetoinnin ja sitten huomaa, että se ei ollut hyvä idea.. :cool:

Masoniitti.. tyhmä kysymys (anteeksi): Onko sitä saatavilla pienempinä paloina/levyinä? Jos tiedätte siis..

Tarkemman tarkastelun jälkeen levystä ei tarvitse poistaa paljoa, joten nyt se kallistuu höylän tai mahdollisesti raspin puoleen taas..

Huomasin myös haun jälkeen, että Surform höylä oli edullinen esim. HN:ssä. Kirjoitatte, että se toimii hyvin kipsiin, mutta entä lastulevylle? Toimiiko se siinä myös?

Mutta ehkä puuraspi voi toimia, muistan vain puutyöt ja ikuisuuden viilauksen ilman suurempaa tulosta.. Toivottomalta tuntui..

Mikael_L
tralopp sanoi:
Angående Masonit.. en typerä kysymys (anteeksi): Onko saatavilla pienempiä paloja/levyjä? Jos tiedät siis....
Ei suoraan mitä tiedän. Mutta jos olet jollain rakennustarvikeliikkeessä, lähes missä tahansa (Bauhaus, Beijers jne.), voit aina tarkistaa paikasta, jossa he sahaavat levyjä asiakkaille. Olisi hyvin outoa, jos siellä ei olisi jonkin verran masoniittijäännöksiä, joita voit saada tai maksaa nimellisen summan.

Muuten niitä voi myös löytyä ylijäämänä Biltemasta, Plantagenilta, Rustasta, Onoffilta, you name it, jotka ovat olleet pakkausmateriaalina. Esimerkiksi tyypillisesti lavaan kiinnitetty isojen ja hankalasti käsiteltävien tavaroiden pakkauksena. He luultavasti mielellään antavat sinulle lavan kokoisen levyn, jotta heidän ei tarvitse itse heittää sitä pois.

tralopp sanoi:
Te kirjoitatte, että se toimii hyvin kipsiin, mutta entä lastut? Toimiiko se niihin myös?

Mutta ehkä puuraspi voisi toimia, muistan vain puutyötunnit ja loputtoman viilailun ilman suurempia tuloksia.. Toivottomalta tuntuvaa..
Kyllä vain, se toimii erinomaisesti lastuihin. :cool:

Koulussa sait viilata, mutta nyt olet kasvanut ja voit käyttää raskaampaa kalustoa. :eek:
Raspilla on huomattavasti suurempi vaikutus kuin viilalla, mutta Surform on vielä tehokkaampi. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.