D
Jag har en längsgående regel 45x170. Jag vill bygga ut regeln på bredden var 60 cm med en stump på 170mm.

Blir det starkast att skruv igenom den längsgående regeln in i ändträet på stumpen eller blir det starkare att skruva in i sidan på stumpen så att ändträt istället pekar uppåt?

D
Det normala är väl att göra såhär:

IMG_5944.jpeg

Men jag undrar om det inte är starkare att skruva så att ändträet pekar uppåt. Stumpen som ska skruvas dit är 170x45x170.

Ändräet täcks av en trall

C
Att skruva/spika i ändträet ger ingen vidare hållfasthet. Att vända ändträet uppåt är inte heller någon bra idé, därför skråskruvar/spikar man istället för att skruva igenom den längsgående regeln (och in i ändträet på klossen). Skråskruva från båda hållen och både upptill och nedtill, dvs. 4 skruv, så lär det sitta som berget.

Alternativt använd en balksko, men den är ju strikt sett anpassad för att det finns upplag i båda ändarna. Fast 170 mm lär blir bra stabilt ändå.

D
Även om man skråskruvar igenom den längsgående regeln så går man väl in i ändräet på klossen?

Det är just ett utstick och balkskon skulle inte få stöd på båda sidorna.

Jag vill bara få till et utstick för att få lite stöd åt trallen som sticker ut 170mm från regeln.

D
Ovanifrån

• image.jpg
C
Så här menar jag alltså, sett uppifrån i genomskärning:
1777836545668.png
Dvs. man skruvar inte rakt genom ändträet.

Skall inte kanten belastas, utan bara finnas där för att klossa ut för en sarg är det så klart inte så kritiskt.

• Tykkään
Derbyboy ja 1 muu
  • Laddar…
D
Anledningen till klossen är att öka bredden på konstruktionen (bryggan).

Klossen gör också att jag kan fästa en kjol runt bryggan.

Kjolen kan jag skruva i ändträet på trallen och i klossen vilket kommer minska svikten längst ut på trallen (dvs 17 cm från regel).

D
C cpalm sanoi:
Så här menar jag alltså, sett uppifrån i genomskärning:
[kuva]
Dvs. man skruvar inte rakt genom ändträet.
Och då skruvar jag först genom klossen och sen in i klossen?

D
Ah jag fattar!

Tycker dock det e så jäkla svårt att få till de där skruvarna, alltså skråskruva när regeln bara är 45mm. Ställer krav på utföraren och jag tror inte riktigt jag är där :/

C
D Derbyboy sanoi:
Tycker dock det e så jäkla svårt att få till de där skruvarna, alltså skråskruva när regeln bara är 45mm. Ställer krav på utföraren och jag tror inte riktigt jag är där :/
Närå, det är easy peasy, ser mycket svårare ut än vad det är. 45 mm är gott om utrymme.
I synnerhet med självborrande konstruktionsskruv som du hade på din bild.

Börja med att skruva in den halvrakt några millimeter, sen precis när skruven börjar bita ställer du in rätt vinkel och drar i resten. Skruvar du i 45° vinkel kan du ju i princip sätta skruven hela 45 mm från änden, men sätt den på typ 30 mm så har du gott om marginal. Rigga gärna klossen med en tving så behöver du inte trassla med att hålla klossen i rätt läge under tiden du skruvar.

• Tykkään
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ok, vilken dimension på skruv är lämpligt?

Om det bara är under en trallbräda så får du ju ändträ i stumpen i utsidan vid trallbrädan (170 mått i båda fallen? Eller ska du sätta dit en sarg som sida?

Jag skulle nog föredra att lägga 170-stumparna sida mot regeln och skruva dem, och om man vill komma ut lige mer under trallen lägga en extra regel mot stumparna (parallellt med den ordinarie så att man kommer ut under mitten av de 170-utstixkande trallen (eller möjligen lägga ut regeln lite mer cc-mått (alternativt lägga en extra regel och minska cc-mått).

En bräda som sarg/sida, eller extra regel under, skyddar nog mot fukt bättre än ändträ fritt i trallkanten, och ger styrka och stabilitet så det räcker. Jag har haft flera däck så i mer än 30 år (regel en liten bit in, samt trallbräda som sarg, på lite olika lösningar.

Edit (såg att du nu nämner sarg. Den var inte på skissen. då håller det nog bra, man kan ju skruva trallen ned i klossen också, hellre än in i ändträet på trallen - där är det risk att det spricker och drar in fukt lättare)

Viimeksi muokattu:
D
Spikbjörn Spikbjörn sanoi:
Om det bara är under en trallbräda så får du ju ändträ i stumpen i utsidan vid trallbrädan (170 mått i båda fallen? Eller ska du sätta dit en sarg som sida?

Jag skulle nog föredra att lägga 170-stumparna sida mot regeln och skruva dem, och om man vill komma ut lige mer under trallen lägga en extra regel mot stumparna (parallellt med den ordinarie så att man kommer ut under mitten av de 170-utstixkande trallen (eller möjligen lägga ut regeln lite mer cc-mått (alternativt lägga en extra regel och minska cc-mått).

En bräda som sarg/sida, eller extra regel under, skyddar nog mot fukt bättre än ändträ fritt i trallkanten, och ger styrka och stabilitet så det räcker. Jag har haft flera däck så i mer än 30 år (regel en liten bit in, samt trallbräda som sarg, på lite olika lösningar.
Jo jag ska ha sarg runt bryggan

C
D Derbyboy sanoi:
Ok, vilken dimension på skruv är lämpligt?
Jag använder 6,5x65 för 45 mm regel.

D
65mm känns snålt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.