Me aiomme asentaa pontattu puupaneeli 13x120 vinokattoon autotallin yläkerrassa. Se ei ole suuri tila, joten en halua menettää liikaa kattokorkeutta. Meillä on puhallusvillaeristys vinokatossa ja höyrynsulku sen alla.
Vaihtoehto 1 - puupaneeli suoraan kattotuoleihin
Ensiksi ajattelin tarkistaa, voisiko puupaneelin kiinnittää suoraan kattotuoleihin, jotka ovat 120 cm:n välein. Se on ratkaisu, jonka haluaisin eniten, koska se säästää tilaa. Kysymyksiä, jotka nousevat esiin, ovat:
1. Onko ok kiinnittää kattopaneeli kattotuoleihin, jotka ovat 120 cm:n välein?
2. Aion asentaa LED-spotit kattoon. Miten silloin voi kiinnittää niiden kotelot niin, etteivät ne liiku ympäriinsä? Ainoa, mitä voin kuvitella, on jonkinlainen liimaus suoraan puupaneelin taakse, mutta kestääkö se? Ei nimittäin halua, että ne irtoavat ja putoavat katon sisäpuolelle.
Vaihtoehto 2 - Makuulla oleva harvataittopaneeli ja pystyssä oleva puupaneeli katossa
Tämä vaihtoehto antaa mahdollisuuden kiinnittää lamppujen kotelot ja vie vain noin 3 cm kattokorkeudesta. Mutta sitten viisto-osa katosta olisi pystyssä olevaa puupaneelia. Se ei tunnu esteettisesti oikealta. Olen googlannut ja katsonut kuvia ja tähän mennessä löytänyt vain yhden, jossa oli pystyssä oleva ja se näytti olevan valkoiseksi maalattua raakalautaa tai jotain vastaavaa. Onko kenelläkään hyviä kokemuksia pystyssä olevasta paneelista?
Vaihtoehto 3 - Makuulla oleva harvataittopaneeli, pystyssä oleva harvataittopaneeli ja sitten makuulla oleva puupaneeli
Tämä vaihtoehto rakentaa 6 cm, joten menettäisin paljon kattokorkeutta.
Onko olemassa muuta tapaa saada harvataittopaneelin vain yhdeksi kerrokseksi ja silti makuulla olevaa puupaneelia?
Asennan laatikot ledille laudalle, ehkä pienen aukon kanssa, jonka kiinnitän kattopaneeliin naulapistoolilla ja samalla dyckertillä, jolla kiinnitän kattopaneelin. Eli kiinnitän sen alhaalta päin. Voiko se toimia? Onko siinä tapauksessa ok kiinnittää paneeli 120 cc:llä kattotuoleihin?
Ilman että haluaisin kritisoida Pelpetsin kattoa, mielestäni on tyylikkäämpää, kun paneeli kulkee katon suuntaisesti, eli horisontaalisesti. (Vanhempieni kesämökissä Tjörnissä paneeli oli kuten Pelpetsin, mutta kunnon harjanteella, kooltaan puhelinkapulalle sopiva, jossa kattopuolet kohtasivat)
Minulla on 18x193 mm pontattu paneeli asennettuna kattopalkkeihin c-c 1200 mm autotallirakennuksen verstashuoneessa, ja se näyttää aivan hyvältä. Muuten erittäin mukava paneeli, jota suosittelen:
Kysymys: Tarvitaanko todella rasioita LED-spottilampuille? Niillähän on käytännössä olematon lämmönkehitys?
Aion asentaa ne jakorasioihin. Korkein mitattu lämpötila kattorasiassa yhden päivän käytön jälkeen oli 28,4 astetta, joten se on kaukana 60 asteen rajasta. Mutta en halua niitä suoraan muovia vasten
Luuletko, että myös 13x120 -paneeli toimisi 120 cc:ssä? Siinä tapauksessa voin käyttää ratkaisuni naulatulla jakorasialla.
tai asentaa pontattu ulkopuupaneeli 21x120 sisäkattoon? Tuleeko siitä siistiä. Kiinnitänkö siinä tapauksessa mieluiten 75mm nauloilla vai tarvitaan 90mm?
Olen kiinnittänyt kattoni 41mm golvskruv, cc60. Syynä siihen, että valitsin 41mm oli, että en halunnut ruuvata läpi harvalaudoituksen (28 x 70) ja tehdä reikää muoviin. Kun ruuvaan ponttiin, saan suurimman osan ruuvista harvalaudoitukseen.
Olen kiinnittänyt kattoni 41 mm lattiaruuveilla, cc60. Valitsin 41 mm, koska en halunnut ruuvata läpi glesen (28 x 70) ja puhkaista muovia. Ruuvataan ponttiin, joten suurin osa ruuvista menee glesipaneeliin.
Voimme varmaan kohdata puolivälissä. Suosikkiruuvini on myös 42 mm: 14223 3,9-42
Mutta nyt Raginlynxin pitäisi kiinnittää paneeli suoraan kattopalkkeihin ja jättää glesipaneeli välistä.
Minä ruuvaan siinä tapauksessa suoraan kattokannattimiin. Voi olla hienoa käyttää lattiaruuvia, koska sen voi saada nauhaladattuna ja minulla on ruuviautomaatti
KnockOnWood - Ajattelet siis kaksikielistä paneelia, kun mainitset piilokiinnityksen? Ensin ajattelin yksikielistä, mutta se on turhaa, jos on saatavana kaksikielinen, koska silloin ei voi kiinnittää piiloon. Ajatteletko sellaista, jota käytetään ulkona? Tyyliin tämä Byggmaxilta: