Seinälle kiinnitetyille tukipuille olen naulannut vaakatasoon 45x45, johon aion vetää sähköt ja lisäeristää. Vaakatasoisten 45x45:n päälle tulee 12 mm vaneria ja sitten 13 mm kipsilevyä.

Kysymys on nyt... miten teen nurkissa ja vanerin pystysaumoissa??? Pitääkö minun laittaa tukipuita 45x45-puiden väliin vai selviääkö vaneri ilman tukea? Kipsilevyn saumat sijoittuvat eri kohtaan kuin vaneri (paitsi tietenkin nurkissa...).

Aavistan, että halkeamien riski on suuri ilman ylimääräistä tukea, mutta tuntuu vain hieman työläältä pilata hieno kanava sähköille ja eristykselle monilla tukipaloilla. Lisättäköön, että aion asentaa vanerin pystysuoraan, koska minulla on pystysuorat terästolpat asennettuna vaakasuorien 45x45:n alle (puolet seinästä leca, puolet puuta).

Onko ideoita??

Voit rauhassa ohittaa kortlingarna. Kipsi stabiloi.
Miksi et asettaisi vanerilevyjä alas sen sijaan? Oletan, että sinulla on c/c 1200 45-koolausten välillä. Kipsin tulee tietysti seistä pystyssä.

• Tykkään
Krypton
  • Laddar…
Ok, kuulostaa hyvältä että vältyn kortlaukselta.

Uskon myös, että olet oikeassa vaakasuorassa vanerissa, jumituin pystyasentoon epäsäännöllisen c/c-etäisyyden vuoksi joillekin rimoille. Mutta mittasin uudelleen vastauksesi jälkeen ja näen, että katkaisut vanerissa ovat samanlaisia pystyasennossa ja vaakasuorassa, ja silloin vaakasuora voittaa, koska saan vähemmän liitoksia.

En ole vielä oikein varma kulmista, ehkä minun pitäisi kuitenkin kortlata siellä.

PeterB sanoi:
...Nurkat eivät ole vielä aivan selvät minulle, ehkä minun pitäisi kuitenkin laudoittaa siellä.
Se on aina hyvä vakauden vuoksi, mutta vähän hankalampaa jos haluat vetää VP-rör nurkan ympäri.
Yksi vinkki on asettaa 2"x4" laatan päälle ja sitten naulata 2"-runkopuu tähän kulmassa.

Me leikataan aina kulmissa.
Vihje, jos haluat vetää putkia kulmaan, on asettaa 45/45 kulmalevy kulmaan kiinnitettäväksi. Ohutta peltiä käytetään muun muassa peltiovissa.
Asetat vain pellin 45 runkotukesi vasten lattiasta kattoon ja kiinnität sen joko lyhyillä lastulevysruuveilla tai lyhyillä nauloilla.

Terveisin Putte

Hitto vieköön Putte, se oli loistava vinkki!! Tuhannet kiitokset, juuri niin tehdään tietenkin.

• Tykkään
Slottet9
  • Laddar…
Palveluksessanne!

Yt. Putte

ByggPutte sanoi:
Me laitamme aina kulmaisiin [kortler].
Yksi vinkki, jos haluat vetää putkia kulmassa, on asettaa 45/45 kulmalevy kulmaan ruuvattavaksi. Ohut levy, jota käytetään mm. levyseinissä.
Aseta vain levy 45 säädön mukaan lattialta kattoon ja kiinnitä se joko lyhyillä lastulevyruuveilla tai lyhyillä nauloilla.

Terveisin Putte
Se on hyvä. Käytän sitä itse, kun väliseinä kohtaa ulkoseinän.

Aivan, siitä tulee kuinka vakaa tahansa - ja se tapahtuu myös nopeasti.!

Yksi syistä, miksi viihdyn Byggahus-sivustolla, on se, että haluan oppia juuri sen. Koko ikäni kerrostalossa kasvaneena, kun minulla on nyt ensimmäinen talo hoidettavana, en tiedä yhtään, mistä te puhutte nyt!
Jos joku voisi selittää kuvan tai yksinkertaisen kuvituksen avulla, olisin äärettömän kiitollinen.

Terveisin
Ronnie

Täytyy varmaan luoda kuvakokoelma kotona, jotta voi lähettää kuvia sitä mukaa kun niitä kysytään ;). Viimeisessä työssä tuli otettua noin 100 kuvaa. Otan lisää rakennuskuvia, kun mahdollisuus tulee.

Ystävällisin terveisin, Putte

OK, minun täytyy kai olla kärsivällinen...

Terveisin
Ronnie

Muuten voi käyttää kahta lyhyempää kortling:a juuri siinä kohdassa, jossa vedetään putkia. 16mm ilman kortling:a ei aiheuta mitään huomattavaa heikennystä.

Joo, 4.000 kuvaa rakentamisen aikana ei ole koskaan väärin... :)

Kinnitin myös nurkissa ja kuitenkin putket menevät ohi, jos kinnityksiä ei tehdä täysipitkiksi:
el_horn_1_smal.jpg

el_horn_2_smal.jpg

ByggPutte:n peltivinkki oli kuitenkin huomattavasti parempi! Se saa olla seuraavassa talossa....:D

Pellin periaate näkyy muuten täällä erikorkuisten kattojen yhteenliittämisessä:
tak_1.jpg

tak_2.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.