SSSS
Hei, aiomme uusia aidan, koska se on lahonnut ja yleisesti horjuva. Meillä on kiviblokkeja koko tontin rajalla, joihin nykyinen aita on kiinnitetty tolppakengillä.

Tolpan kengän ja kiven sekä tolpan kengän ja tolpan välillä on kuitenkin jo nyt löysyyttä. Joten kun uusimme sen, haluamme luonnollisesti, että se on tukeva, joten minulla on muutama kysymys

1) Tolppien välinen etäisyys?
2) Kuinka kiinnittää tolpat kiviblokkeihin parhaiten
3) Tolppien mitat?
4) Voiko käyttää painekyllästettyjä tolppia ja naulapuita?
5) Talo on maalattu Falu punaisella, toimiiko se myös aidassa?
6) Miten tehdä alareunasta? Tällä hetkellä aita seuraa kiviä, eli alareunassa ei ole suoraa reunaa.

Nykyään
Suuri punaiseksi maalattu kaksikerroksinen talo, jota ympäröi punainen puuaita, jonka alaosa on rakennettu kivistä. Taustalla näkyy muita taloja.

Noin näin haluamme aidan näyttävän
Punainen puuaita, valkoinen portti keskellä, taustalla vihreitä puita ja pensaita. Aita kulkee soratien vieressä.

Täytä kivien reiät pylväitä varten PU700:lla.

SSSS
Noseone sanoi:
Täytä kivien reiät pylväitä varten tyypillä PU700.
Ajattelin laittaa uudet pylväät, koska luulen, että niiden väli on nykyään liian suuri, mitä pylväsetäisyyttä suositellaan?

1200mm pitäisi riittää riippuen siitä, kuinka suuri kuormitus sen täytyy kestää. Kunta yleensä määrittelee sen tarjouspyyntöasiakirjoissa, kun he haluavat tammiaidat ja vastaavat istutusten ympärille.

SSSS
Luin, että plintjärn on suositeltavaa aidalle isf. tolppakenkä. Mutta miten se toimii, kun tilanne on minun kaltaiseni? eli kivipaasia, joihin ne pitäisi kiinnittää?

Katso mielellään vastauksen myös muihin kysymyksiini joltakulta, joka tietää (minä en tiedä)

On olemassa myös plintharkkoja kalliolle/kivelle. Kuitenkin se vaatii paljon poraamista, sillä jokaista tolppaa kohden tarvitaan kaksi plintharkkoa.

Korvgubbe
Tjo

Näin minä tekisin, ja tein noin 2 vuotta sitten

1200 mm cc 70x70 painekyllästettyjen tolppien väleillä. Nämä on kiinnitetty ankkurimassalla, (jos käytät 14 mm raudoitusta, poraat 16 mm, puhallat puhtaaksi ja painat massan sisään, sen jälkeen tolpan kengän) Muista asettaa tolpan kenkä "oikein päin", eli pysäytä ulospäin. Niin se pysyy kuin vuori.

Ostin valmiin aidan rakennustarvikekaupasta, se oli hyvään hintaan ja sopi hyvin tyyliin, mitä halusimme, mutta kyllästys ei ollut korkealuokkaista, joten seuraavana vuonna valitsin ruiskuttaa öljyä kaikkeen, ja maalasin sitten kaiken valkoiseksi. Näytti todella hyvältä punaista taloa vasten. Valkoista täytyy kuiten ylläpitää paremmin, sinulle se sopisi hyvin, kun aita on korkealla tiestä

Aidassani on tietyissä kohdissa lievää kallistusta, ja se seuraa sitä kallistusta. Henkilökohtaisesti mielestäni sinun pitäisi yrittää seurata linjaa alareunassa, sitten voit aina katkaista suoraan yläreunasta, jos erot eivät ole liian suuria (näyttäisi hullulta jos vartutkeila on 200 mm korkeammalla/matalammalla siellä täällä)

Voitko maalata aidan punaisella maalilla, jos tiedät, ettet tule koskemaan siihen paljon. Meidän terassin kaide on maalattu punaisella maalilla aiemmin ja kaikki, mikä koskettaa kaidetta, saa pigmenttiä itseensä, mikä on hieman häiritsevää. Luultavasti vähemmän merkitystä tavallisessa aidassa, mutta silti :)

SSSS
smedbror sanoi:
Terve

Näin tekisin, ja tein noin 2 vuotta sitten

1200 mm cc välein 70x70 painekyllästettyjä tolppia. Nämä on kiinnitetty ankkurimassalla, (jos on 14mm raudoitus, poraat 16mm, puhallat puhtaaksi ja puristat massan sisään, sen jälkeen tolpan jalka) Huomioi, että asetat tolpan jalan "oikeaan" suuntaan, eli pidikkeellä ulospäin. Silloin se pysyy kuin kalliossa.
Tarkoitatko tähän suuntaan?

Puinen aita rakennevaiheessa, jota tukee metallinen jalusta. Pieni harmaa hiiri tutkii betonialustaa.
smedbror sanoi:
Aidan olen ostanut valmiina rakentajalta, se oli hyvään hintaan ja sopi tyyliin, jota halusimme, kuitenkin painekyllästys ei ollut huippuluokkaa, joten valitsin seuraavana vuonna suihkuöljytä kaiken ja maalasin sitten kaiken valkoiseksi. Näytti erittäin hyvältä punaista taloa vasten. Kuitenkin valkoista täytyy ylläpitää hieman paremmin, sinulle sopisi hienosti, aitauksen korkealle tieltä
Kyllä, olisi kätevää hankkia valmiiksi maalattuja osia, mutta en ole löytänyt mieleisiäni. Otan mielelläni ehdotuksia, jos sinulla on joku linkki.
smedbror sanoi:
Aitani on tietyissä paikoissa kallistettu, ja seuraa sitä kaltevuutta. Henkilökohtaisesti mielestäni sinun pitäisi pyrkiä seuraamaan alareunan linjaa, sitten voit aina katkaista suoraan yläreunassa, jos se ei poikkea liikaa (näyttäisi oudolta, jos pinnat olivat 200 mm korkeammat/matalammat siellä täällä)
Kyllä, luultavasti minun täytyy seurata kivilohkojen linjaa, joka poikkeaa hieman täällä ja siellä.

Ei, mielestäni kiinnike pitäisi asentaa toisin päin. Silloin aita saa hieman vakautta kiinnikkeestä ulospäin/sisäänpäin. Kuten kuvassasi näkyy, mielestäni se ei auta. Itse aita on erittäin vakaa pituussuunnassa riippumatta siitä, miten kiinnikkeen kääntää.

Ostin yksinkertaisia osioita Krautasta, kun ne olivat alennuksessa.

Tältä se näyttää
Valkoinen puuportti ja aita metsätaustalla aurinkoisena päivänä. Portissa on sädekuvio ja kivireunainen hiekkatie johtaa portille.

Portin olen rakentanut itse

Se onnistui hyvin, mutta tänä kesänä se täytyy pestä. Viime maalauksesta on 2 vuotta, ja ympäröivät kuuset tekevät siitä alttiin kasvustolle.

Se varmaan onnistuu hyvin, miten ikinä valitsetkaan

Viimeksi muokattu:
SSSS
Olen alkanut piirtää vähän tolppia. Mikä näistä on paras? Mielestäni ylin on tyylikkäin.
Aita on 1000 mm korkea, tolpat ovat 95x95 ja naulakiinnikkeet 45x145. Tolppien väli on 1800. Onko ulkonäkö liian "raskas"?

Mistä voi ostaa yläreunasta viistettyjä puutavaroita? Minulla on Byggmax, Beijer ja Karl Hedin kaupungissani.

Olen muuttanut mieltäni aidan maalauksen suhteen, aion rakentaa sen painekyllästetystä puusta, jotta huolto ja rakennusaika vähenevät.

Staketritning, jossa näkyy vaakasuuntaiset sekä pystysuuntaiset tukipuut; pylväät ovat 95x95 ja spikreglar 45x145.

Luonnos aitapylväistä, jossa on kolme vaakasuoraa lankkua ja kapeneva pää. Pylväiden mitat 95x95, väli 1800 mm. Rakennemalli aidasta.

Luulen, että se näyttää hieman "kömpelöltä" niin suurien tolppien ja 45x145 kokoisen piikkisäännön kanssa.

Aitani on teräksestä tehtyjä T-profiileja, joiden ainevahvuus on noin 4 mm ja korkeus 1000 mm, näihin on ruuvattu 45x70 kiinnittämään aitalaudat. Tolppien CC-mitta vaihtelee välillä 1500-1700 mm.

Yllättävän tukevaa, koska T-profiilit olivat alun perin Gunnebo-aitaan, joka oli yli 30 vuotta vanha ennen kuin purimme sen.

Beijerilla on 34x145 painekyllästettynä. Se voi tuntua helpommalta. Viisteen saamiseen joudut luultavasti ratkaisemaan itse. Beijerilla saattaa olla halkaisusaha ja he voivat auttaa sinua.

SSSS
Korvgubbe sanoi:
Bergdubb
185kr kappaleelta oli melko kallis. Täytyyhän jossain olla halvempi?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.