Aion asentaa kaksi lyhyttä seinää kellariin, jotka eivät ole kosketuksessa ulkoseiniin. Voinko käyttää tavallisia puurunkoja, vai pitäisikö minun käyttää metallirunkoja sen sijaan?
Haluan myös kysyä lattiasta. Olen ajatellut laittaa parkettilattian. Mitä minun pitäisi laittaa sen alle, betonilattian päälle? Olen tarkistanut koko tilan ja tänään ei ole mitään kosteuden läpimenoja lattiaan. Korkeus ei ole kovin korkea, joten mitä vähemmän minun tarvitsee rakentaa korkeutta, sen parempi. :)

Niin kauan kuin sääntö ei myöskään kosketa betonilattiaa, niin sen pitäisi olla rauhallista, sinun on oltava jotain epäorgaanista välissä.

Lattian kanssa on erittäin vaikea tietää, jos sinulla on nyt paljas betoni, niin lattia on niin tuuletettu kuin se voi olla. Että sinulla ei ole kosteusläpäisyä ei tarkoita erityisen paljon. Oletko kokeillut teipata palasen muovia lattialle nähdäksesi, sulkeutuuko jokin kosteus sisään?

Vähintäänkin laittaisin jonkinlaisen platonmaton, joka vie alle senttimetrin.

Olen tarkistanut, että muovi kattaa koko alueen, joka tullaan muuttamaan huoneeksi, ja lisäksi kahden vuoden ajan on ollut muutto laatikoita suoraan lattialla, jotka eivät näytä merkkejä kosteudesta, mutta kuten sanottu, toistaiseksi. :)

Bauhaus ym. myyvät ProVent-nimistä muovia foamilla, joka tarjoaa ilmanvaihtoa.

Järjestyksessä alhaalta ylös: Äänieristysverkko, Platonmatto. Solumuovi (tarvittaessa), lastulevy, vaahtomuovi, sitten lattia. tuuletettu itään päin. Varmista, että et saa niin sanottuja yleissaumoja (sauma useassa materiaalissa samassa paikassa.) Onnea!

Monet parkettilattiat, 14mm ja paksummat, voidaan asentaa platon ilman lastulevyä. Kannattaa tarkistaa lattianvalmistajan ohjeet.

ProVent on mielenkiintoinen, myös platonin osalta sanotaan, että lattialla kävely aiheuttaa ilmankiertoa. On kiistanalaista, onko tämä riittävää vai vähäpätöistä. Platonin etuna on, että pienellä suunnittelulla voidaan jälkikäteen lisätä mekaaninen ilmanvaihto, jos ongelmat jatkuvat.

Mutta näiden betonilattioiden kanssa on vaikea tietää, mikä on sopiva ratkaisu, on helppo kuluttaa paljon rahaa asioihin, joita ei tarvita.

Jos aion asentaa ne puurimat, jotka minulla on kotona, mitä minun pitäisi laittaa riman ja lattian väliin?

Yleinen aluskate/alaohut toimii. Henkilökohtaisesti olisin laittanut pari kerrosta...

pelle242 sanoi:
Mieti vielä kerran, ennen kuin menet sitä tietä. Kuinka kiinnität koolaukset esimerkiksi?

Byggmaxilla on platonkopio hintaan 25/m2...
[linkki]
Olen katsonut platonkopion byggmaxilta ja taidan käyttää sitä.

Joten olisit käyttänyt metallikoolauksia sen sijaan?

Metalliprofiilit? Tarkoitatko seiniin? Koska minulla on jo kaikki seinät paikoillaan kellarissani, en ole miettinyt asiaa niin paljon. Katsoessasi platonin ohjeita:
http://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/PlatonGolv2013web.pdf sivulla 11, näyttää siltä, että profiili on maton yläpuolella ja on siten kosteuseristetty. Tarkkaa tietoa siitä, miten profiili kiinnitetään lattiaan, ei anneta. Maton kupliin sopivia erityisiä naularenkaita on saatavana, ja jos poraat profiilin läpi betonilattiaan, kiinnität tapit ja ruuvaat profiilin kiinni sellaisten renkaiden avulla, sen pitäisi olla ok.

Huom, näen nyt, ettet ole kirjoittanut mitään talosi iästä, olen olettanut, että kyseessä on vanhempi talo, jossa on eristämätön laatta ja ilman lattialämmitystä. Jos sinulla on eristetty laatta, tilanne on toinen, ja jos sinulla on lattialämmitys, et saa missään tapauksessa porata laattaan.

Vanha talo, jossa on eristämätön alusta. :)

Voiko tehdä säännöstön kuntoon, käyttäen peruspaperia vaakasuoran säännön ja betonilattian välissä ja sitten sen jälkeen laittaa platon loppuosalle lattiaa, vai täytyykö platonmaton olla myös lattiasäännön alla?

Sinun pitäisi voida tehdä säätöjä ennen kuin asetat lattian. Kun on kyse muutamasta seinästä, kosketuspinnat ovat pienet. Kyse ei ole kokonaan puulattiasta. Luulen spontaanisti, että on vaikeaa saada siitä vakaata, jos asetat sen platonlattian päälle.
Itse käytin Byggmaxin "platonmattoa" ja olen tyytyväinen siihen. Ja kuten pelle242 kuvasi, on olemassa lattioita, jotka ovat tarpeeksi paksuja, jotta lastulevyä ei tarvita. Minulla oli paljon tilaa ja valitsin lastulevyn + halvemman Ikea-lattian, jonka voin sitten vaihtaa, kun kellari muutaman vuoden kuluttua lakkaa olemasta hockerink....
Onnea.

Aion asentaa 14mm parkettilattian Hornbachilta. Jos en käytä lattialastulevyä, pitäisikö minun laittaa "foam" lattian ja platonmaton väliin?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.