Hei, testaan itse lähettää kysymyksen, kun olen vuosien varrella saanut vastauksia vain lukemalla ketjuja parhaalla foorumilla!

En oikein ymmärrä, mitä Baseco-lattialle, jonka löysin alennuksesta, on tapahtunut? Liitän kuvat ennen ja jälkeen hionnasta.

Jos arvaan, luulen että se on home ja en ole oikein järkevä kun asennan sen. Mutta nyt se on asennettu kuitenkin. Juuri päätin kierroksen lattianhiomakoneella ja karkean paperin jälkeen se on edelleen osittain jäljellä. Olen myös kokeillut eräänlaista pesua Rubinilta, mutta ilman hyvää tulosta. (Kokeiltu irtopalalle, ei näkyvä tulos kuvassa)

Koska jotkut muoviin pakatut paketit näyttivät todella hyviltä, huomasin myöhään että useat olivat todella laikkuisia, näyttää melkein kuivalta lialta. Kaupasta ei kannata kysyä, koska he eivät tiedä. Myyvät vain eteenpäin sian säkissä. Joskus mennään pieleen. Idioottimaista, sanoo vaimo ja vuosien säilytyksen jälkeen kotonamme päätimme asentaa sen. Mutta koko ajan kalvaa pieni huoli, jos se on kuivattua home ja jos se voi aktivoitua tai tulla terveysvaaralliseksi kun se on öljytty Rubiolla? Emme ole huomanneet mitään oireita aikana, jolloin se on ollut varastoitu esim. makuuhuoneeseen jne.

Lattia on luullakseni Baseco Valkohapetettu Öljytty. Hion nyt sen uudelleen asennuksen jälkeen ja käsittelen uudelleen Rubion Öljyllä.

- Kuiva puu, jossa on tällaisia laikkuja, värjää sormen jos hieroo sitä, onko se home?

- Osa lattiasta on asennettu eteiseen, jossa on tietyntyyppinen suoran kosteuden riski, jos se on home, voiko se levitä talossa? Alapuolen laudat ovat edelleen "likaisia"?

Olen erittäin kiitollinen vastauksesta, toivottavasti pystyin antamaan oikeat tiedot ja kuvat, joita voi tulkita.

Ystävällisin terveisin, Rikard

• Vaaleat lankut, joissa on tummentumia ja värivirheitä, nojaavat valkoiseen seinään sisätiloissa. Lattialla näkyy vaalea puupinta.
  • Puun laudalla näkyy mahdollisesti hometahroja ja värimuutoksia, jotka korostuvat puun yksityiskohdissa.
  • Puulattialauta, jolla on tummia, epätasaisia läiskiä ja solmukohtia vaalealla pinnalla; mahdollinen homeongelma.
  • Baseco-lattialauta, jossa näkyy tummia laikkuja, mahdollinen hometahrinta.
  • Vaalea puulauta, jossa on tummia laikkuja ja kulumia, nojaa valkoiseen seinään. Oikealla näkyy musta Electrolux-pölynimuri.
  • Huoneen lattia, jossa vaaleaa puulattiaa on hiottu. Etualalla näkyy sähköjohto ja taustalla portaikko ja pistorasia.
Se on pelkkää roskaa, josta on tehty lattiaa, sellaista ja sinistä puuta saan ilmaiseksi sahalta, kun rakennan ulkorakennuksia, koska se lajitellaan pois myytävästä.

• Tykkään
Rikard Sjöberg ja 1 muu
  • Laddar…
LoweW
Off topic, mutta miten kiinnitit laudankappaleen, joka on poikittain "kynnyksellä"?

Ajattelin tehdä samoin, mutta en ole varma, pitäisikö liimata vai ruuvata se kiinni.

Kiitos vastauksesta, mitä tulee "kynnykseen", olin tyytyväinen, että kiinnitin sen suoraan, mutta tiivistin Ask/gran värisellä saumalla, joka näyttää hyvältä hiottua, kuva ensimmäisestä lattiastamme olohuoneessa.

• Vaalea puulattia, jossa oksankohdat ja puunsyyt näkyvissä. Lattia on osa olohuoneprojektia ja se on käsitelty ask/gran sävyisellä saumalla.
  • Tykkään
LoweW
  • Laddar…
Ei tarjouksia siitä, mitä tämä voisi olla?

Anders, sanotko, että ne ovat blånader siis? Mutta lattiat ovat kaltevat ja musta näyttää ilmestyneen jälkeenpäin ja pakkauksessa?
Olen samaa mieltä, että ne näyttävät blånaderilta kun on hiottu. Tässä on lähikuva 20 ja 40 paperin jälkeen. Menevätkö blånader läpi puun? Minun tapauksessani näyttää siltä, että se irtoaa joistain kohdista, jos hioo vimmatusti ??

• Lähikuva hiotusta puulattiasta, jossa on näkyvissä sinertäviä jälkiä ja puunsyitä.
Vaikea sanoa kuvista, mutta näyttää siltä, että se saattaa osittain olla mustelmia siellä täällä, mutta enimmäkseen likaa ja kosteutta, jotka ovat aiheuttaneet hometta. Miten vain, se menee puun huokosiin, joten on paljon hiottavaa kaiken poistamiseksi. Mustelmien suhteen olen hieman epävarma, mutta luulen, että ne voivat olla vielä syvemmällä.
On vain opittava elämään näiden ulkonäkövirheiden kanssa. Jos tekee lattiasta kunnon kuurilattian, ne näkyvät vähemmän vuosien varrella, kun koko lattia harmaantuu. Muuten peittävä maali on ratkaisu.

Kuitenkaan homeen suhteen ei pitäisi olla vaaraa. Sisällä on liian kuivaa, myös alapuolella.
(Oletan, että talo on riittävästi tuuletettu ja pysyvästi lämmitetty hyväksyttäviin lämpötiloihin sekä että liiallista kosteuden liikettä ei tapahdu alapohjan kautta alaspäin.)

Oldboy Oldboy sanoi:
Vaikea sanoa kuvista, mutta näyttää siltä, että se voi olla osittain sinilaikkuja siellä täällä, mutta enimmäkseen likaa ja kosteutta, jotka ovat aiheuttaneet hometta. Mikä tahansa niistä menee puun huokosiin, joten hiomista on paljon, jotta kaikki saadaan pois. Sinilaikut, en ole aivan varma, mutta luulen, että ne voivat olla vieläkin syvemmällä.
On vain opittava elämään näiden ulkonäkövian kanssa. Jos tekee lattiasta oikean moppauslattian, se tulee näkymään vähemmän vuosien myötä, kun koko lattia harmaantuu. Muuten tarvitaan peittävä maali.

Hometta ei kuitenkaan pitäisi olla syytä pelätä. Sisätiloissa on liian kuivaa, myös alapuolella.
(Oletan, että talo on riittävästi tuuletettu ja pysyvästi lämmitetty hyväksyttäviin lämpötiloihin, eikä liiallista kosteuden siirtymistä tapahdu alhaalta kaksoislattian läpi.)
Suurkiitokset hyvästä vastauksesta! Arvostan, että käytit aikaa.
Se on info, jonka unohdin mainita, mutta se on kuten oletit, vakituinen asuinpaikka jne.
Ainoa herkkä kohta on itse asiassa se luukku, jonka avasin ryömintätilaan ja jonka olen sitten parhaan kykyni mukaan eristänyt uudelleen. Asfa-levy plus alapohjalevy (käytetään mitä löytyy) eristys ei tietenkään peitä yhtä tiiviisti kuin aiemmin. Huomataan, että reunoilla on vähän kosteampaa. Mutta uskon, että siitä ei tule kriisiä alapuolen mustan kohdan suhteen.
Täytyy olla puolihullu, kun on asentanut tämän paskalattian. Mutta ok tulos Rubio-öljyn jälkeen. Lopputuloksena maksoi yhtä paljon kuin valmiiksi käsitellyistä ja puhtaista lattialankuista sillä tuloksella, että on harmaita raitoja siinä paskassa. Voi kuulostaa ihan hullulta, kun kerron, että annoin 6500 partiosta.

Pidä sitä kuin olisit saanut yhden kokemuksen lisää. Arvostan aikani suhteessa materiaalikustannukseen nyt enemmän, ja se on tarkoittanut minulle, että olen tarkempi materiaalivalinnan kanssa. Myös se, että tulee vähän ylimääräistä hukkaa joskus, jotta lopputulos olisi hyvä.

• Tykkään
Rikard Sjöberg
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.