1 881 lukukertaa ·
10 vastausta
2k lukukertaa
10 vastausta
Uudet kerrokset (mitä) sisäseinissä?
Hei
Meillä on talo 1800-luvulta. Yhdessä huoneessa on kolme seinää, jotka on tehty pehmeästä Treetexistä. Neljäs seinä on rapattu pinta, joka on nyt tapetoitu.
Treetex on liian pehmeä pintakerrokseksi, ja "kiviseinä" on joka tapauksessa niin huonossa kunnossa, että uusi rappaus täytyy laittaa, jos kerros halutaan säilyttää.
Mitä pitäisi tehdä?
Voiko laittaa OSB:t Treetex-seinien päälle ja myös suoraan rapatun seinän päälle? Miten kiinnittää rapattuun pintaan siinä tapauksessa?
Sen jälkeen ohut kipsilevy OSB:n päälle?
Tämä lisää hieman paksuutta, joten ovien ja ikkunoiden ympärillä tulee tietysti hieman askartelua.
Epäilen Treetexin poistamista, koska talo ei ole varmaankaan kovin hyvin eristetty. Kerroksella on kuitenkin jokin eristystoiminto.
Nämä ovat täysin uusia kysymyksiä minulle, joten on vähän mietittävää.
Onko sinulla ehdotuksia mahdollisista ratkaisuista?
Meillä on talo 1800-luvulta. Yhdessä huoneessa on kolme seinää, jotka on tehty pehmeästä Treetexistä. Neljäs seinä on rapattu pinta, joka on nyt tapetoitu.
Treetex on liian pehmeä pintakerrokseksi, ja "kiviseinä" on joka tapauksessa niin huonossa kunnossa, että uusi rappaus täytyy laittaa, jos kerros halutaan säilyttää.
Mitä pitäisi tehdä?
Voiko laittaa OSB:t Treetex-seinien päälle ja myös suoraan rapatun seinän päälle? Miten kiinnittää rapattuun pintaan siinä tapauksessa?
Sen jälkeen ohut kipsilevy OSB:n päälle?
Tämä lisää hieman paksuutta, joten ovien ja ikkunoiden ympärillä tulee tietysti hieman askartelua.
Epäilen Treetexin poistamista, koska talo ei ole varmaankaan kovin hyvin eristetty. Kerroksella on kuitenkin jokin eristystoiminto.
Nämä ovat täysin uusia kysymyksiä minulle, joten on vähän mietittävää.
Onko sinulla ehdotuksia mahdollisista ratkaisuista?
Olen tehnyt samanlaisen manööverin yhdessä huoneessa, 2 ulkoseinää tretexillä hirsi rungon päällä ja 2 sisäseinää sekä pystylaudoitusta että rapattua osaa (savupiippu). Valitsin laittaa 6 mm gipsolevyä (ei kaikkien rakastama) juuri siksi, ettei tarvitsisi purkaa listoja, jalkalistoja ja kattolistoja.
Vedinkin uudet sähköjohdot tretexiin, mutta se pölyää hirveästi.
Tuli hyvä, sileä pinta maalata ja tapetoida.
Ainoa haittapuoli ohutlevyssä on, että se voi taipua ja mennä mukana, jos alusta on hyvin aaltoileva.
Siinä tapauksessa 13 mm normigipsi on huomattavasti parempi, jos pystyy käyttämään sellaista.
Vedinkin uudet sähköjohdot tretexiin, mutta se pölyää hirveästi.
Tuli hyvä, sileä pinta maalata ja tapetoida.
Ainoa haittapuoli ohutlevyssä on, että se voi taipua ja mennä mukana, jos alusta on hyvin aaltoileva.
Siinä tapauksessa 13 mm normigipsi on huomattavasti parempi, jos pystyy käyttämään sellaista.
Olen samaa mieltä, unohdin mainita sen kommentissani. OSB on tarpeeton, jos alusta tretexin alla on kiinteä.B berraX sanoi:
Voi olla vaikeaa kiinnittää 13 mm kipsiä Tretexiin. On suuri riski, että ruuvit menevät läpi. 6 mm kipsi on huomattavasti kovempaa, joten se onnistuu yleensä paremmin. Toisaalta 6 mm kipsi tretexillä näyttää helposti hieman masoniitti tretexillä, eli aaltoilevalta.
Olen kokeillut molempia vaihtoehtoja ja lopulta poistin tretexin kokonaan ja kiinnitin kipsin alla olevaan raakalaudoitukseen.
Jos haluat käyttää 13 mm kipsiä, kannattaa valita kovimmat saatavilla olevat levyt. Eri valmistajien välillä on melko paljon eroja.
Jos kyseessä on rapattu seinä, suosittelisin ensisijaisesti rappaamaan uudelleen. Se ei ole kovin vaikeaa.
Olen kokeillut molempia vaihtoehtoja ja lopulta poistin tretexin kokonaan ja kiinnitin kipsin alla olevaan raakalaudoitukseen.
Jos haluat käyttää 13 mm kipsiä, kannattaa valita kovimmat saatavilla olevat levyt. Eri valmistajien välillä on melko paljon eroja.
Jos kyseessä on rapattu seinä, suosittelisin ensisijaisesti rappaamaan uudelleen. Se ei ole kovin vaikeaa.
Tasoitetussa seinässä käytetään laajennustulppia tasoitteessa, jos OSB:ta ei ole. Ehkä voin elää sen kanssa, jos OSB:n käyttäminen sisimpänä on sopimatonta.
Treetex ei varmaan ole kovin vahva ruuvattavana. En tiedä, mitä sen takana on. Voi hyvin olla hirsi runko kuten Mazenin talossa. Jos ruuvi on pitkä ja ulottuu tänne asti, niin siitä tulee tietenkin vahva. Pitäisikö minun luopua OSB:sta täällä?
Treetex ei varmaan ole kovin vahva ruuvattavana. En tiedä, mitä sen takana on. Voi hyvin olla hirsi runko kuten Mazenin talossa. Jos ruuvi on pitkä ja ulottuu tänne asti, niin siitä tulee tietenkin vahva. Pitäisikö minun luopua OSB:sta täällä?
Klikkaa tästä vastataksesi