1 193 lukukertaa ·
9 vastausta
1k lukukertaa
9 vastausta
Uudelleeneröidä talvipuutarhan katto
Minun täytyy saada apua, joten kokeilen laittaa tämän tähän foorumiin. Toinen ketju voi poistaa.
On aika alkaa eristää talvipuutarhan katto uudelleen. Silloin herää kysymyksiä siitä, miten se tehdään parhaiten.
Aiemmin sisäkatossa oli paneeli ja sen päällä oli eristystä aina laudoitukseen asti. Katto on tasainen ja koostuu huovasta.
Nyt kysymykset ovat, kuinka rakentaa parhaiten.
Ikkunoiden yläpuolella katto ja koolaukset ulottuvat noin 20 cm ylityksenä, jossa se on avoinna suoraan ulospäin. (Katso kuvat)
Ajatukseni on seuraava:
Höyryjarru koko matkalta myös ylityksessä.
Höyryjarrun yläpuolella mineraalivilla levyinä, joka täyttää koko tilan.
Höyryjarrun alla rima ja kipsi.
Tällä hetkellä ei ole ilmarakoa, eikä ollut aiemminkaan. Toivon, että katto voi hengittää höyryjarrun avulla. Mutta onko riski asettaa eristystä aina laudoitukseen asti?
Jos laittaa höyrysulun, niin sulkee mahdollisen kosteuden huovan ja sulun väliin, joten se ei voi olla mitään hyvää.
Kiitollinen kaikesta avusta.
On aika alkaa eristää talvipuutarhan katto uudelleen. Silloin herää kysymyksiä siitä, miten se tehdään parhaiten.
Aiemmin sisäkatossa oli paneeli ja sen päällä oli eristystä aina laudoitukseen asti. Katto on tasainen ja koostuu huovasta.
Nyt kysymykset ovat, kuinka rakentaa parhaiten.
Ikkunoiden yläpuolella katto ja koolaukset ulottuvat noin 20 cm ylityksenä, jossa se on avoinna suoraan ulospäin. (Katso kuvat)
Ajatukseni on seuraava:
Höyryjarru koko matkalta myös ylityksessä.
Höyryjarrun yläpuolella mineraalivilla levyinä, joka täyttää koko tilan.
Höyryjarrun alla rima ja kipsi.
Tällä hetkellä ei ole ilmarakoa, eikä ollut aiemminkaan. Toivon, että katto voi hengittää höyryjarrun avulla. Mutta onko riski asettaa eristystä aina laudoitukseen asti?
Jos laittaa höyrysulun, niin sulkee mahdollisen kosteuden huovan ja sulun väliin, joten se ei voi olla mitään hyvää.
Kiitollinen kaikesta avusta.
Ymmärränkö oikein, että ainoa ero aiempaan on höyryjarru? Onko aiemmin ollut ongelmia vai miksi poistit eristyksen? Pitääkö tila lämmittää?
Uskon, että yleensä kattohuopaa ei pidetä tiiviinä. Joten höyrynsulku ei pitäisi estyä siitä syystä. Käsittääkseni on kaksi ongelmaa, joita voi kohdata, kun asennetaan rakennusmuovi vanhaan kattoon. Ensimmäinen on, että sitä ei saada tiiviiksi reunoilta, joten kosteus voi silti päästä kattoon. Toinen on, että ei huomata, jos vettä tulee ulkopuolelta. Voi syntyä suuria lahovahinkoja ennen kuin ymmärretään, että jokin on vialla.
Uskon, että yleensä kattohuopaa ei pidetä tiiviinä. Joten höyrynsulku ei pitäisi estyä siitä syystä. Käsittääkseni on kaksi ongelmaa, joita voi kohdata, kun asennetaan rakennusmuovi vanhaan kattoon. Ensimmäinen on, että sitä ei saada tiiviiksi reunoilta, joten kosteus voi silti päästä kattoon. Toinen on, että ei huomata, jos vettä tulee ulkopuolelta. Voi syntyä suuria lahovahinkoja ennen kuin ymmärretään, että jokin on vialla.
katto on vuotanut noin 10 paikasta, kun tuuli on ollut oikein kova. Mutta se on saanut mahdollisuuden kuivua välillä, joten ei mätää, mutta sen sijaan mustia läiskiä.
Sen vuoksi se ei myöskään ole ollut täysin tuulenpitävä. Siellä on ollut sähköpattereita ja tietääkseni ei ovea vaan avoin yhteys olohuoneeseen niin kuin aiomme pitää sen.
Tarkoitatko, että se suojaa ulkopuoliselta vedeltä, mutta ei estä höyryä?
Sen vuoksi se ei myöskään ole ollut täysin tuulenpitävä. Siellä on ollut sähköpattereita ja tietääkseni ei ovea vaan avoin yhteys olohuoneeseen niin kuin aiomme pitää sen.
Tarkoitatko, että se suojaa ulkopuoliselta vedeltä, mutta ei estä höyryä?
Kyllä, voin ehdottomasti tehdä ilmarakon, mutta ajattelin vain, onko se tarpeellinen, koska siellä ei ollut sitä aiemmin.Rejäl sanoi:
Mutta ehkä tämä on jotain, mitä on opittu näiden 60 vuoden aikana, sen jälkeen kun tämä rakennettiin?
Sitten asetetaan ilmarako niin, että se voi tuulettua ikkunan ylityksen päälle? Jotta jokainen välikkö voi ilmata itsenäisesti.
minulla olisi ilmarako koska sinulla on vielä vähän mustia pilkkuja jäljellä. On olemassa kartonkisia ilmarakolevyjä, jotka voit helposti työntää kattotuolien väliin. esim. kuten nämä https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/produktoversikt/byggisolering/vindavledare/
Sitten voit laittaa eristeen näiden alapuolelle. Höyrynesteen pitäisi olla lämpimällä puolella, kuten sanotaan. Eli ylhäältä katosta lukien: ilmarako, eristys, höyryneste, sisäkatto.
PS Oletko varmistanut katon ulkopuolelta kunnolla ja tiivistänyt kaikki vuodot?
Sitten voit laittaa eristeen näiden alapuolelle. Höyrynesteen pitäisi olla lämpimällä puolella, kuten sanotaan. Eli ylhäältä katosta lukien: ilmarako, eristys, höyryneste, sisäkatto.
PS Oletko varmistanut katon ulkopuolelta kunnolla ja tiivistänyt kaikki vuodot?
Tarkalleen. Ok, se kuulostaa hyvältä.M manner sanoi:minä käyttäisin ilmarakoa, koska sinulla on vielä joitakin mustia tahroja jne. On olemassa pahvisia ilmarako-levyjä, jotka voi helposti asentaa kattopalkkien väliin esimerkiksi [linkki]
Sen jälkeen voit laittaa eristystä näiden alapuolelle. Höyrynsulku pitäisi olla lämpimällä puolella, kuten sanotaan. Eli ylhäältä katosta laskien: ilmarako, eristys, höyrynsulku, sisäkatto.
PS Oletko suojannut katon ulkoa kunnolla ja tiivistänyt kaikki vuodot?
Kyllä, ikkunat ovat uusia ja kattohuopa on uusi, joten kaikki vuodot on korjattu. Tahrat on tarkoitus vain suihkuttaa ennen kuin aloitamme rakentamisen.
Sitten aloitetaan!
Okei. Seuraava kysymys sitten.
Mikä eristysmateriaali sopii parhaiten käytettäväksi.
Ajattelin käyttää lasivillaa kuten muussa talossa, mutta koska korkeus rajoittuu noin 15 cm:iin, niin ehkä on olemassa jokin materiaali, joka antaa paremman arvon samalla paksuudella?
Mikä eristysmateriaali sopii parhaiten käytettäväksi.
Ajattelin käyttää lasivillaa kuten muussa talossa, mutta koska korkeus rajoittuu noin 15 cm:iin, niin ehkä on olemassa jokin materiaali, joka antaa paremman arvon samalla paksuudella?
Klikkaa tästä vastataksesi



