KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Tältä se näyttää minun tallissani:
[kuva]
'[kuva]

Se on siis yksinkertainen ulospäin avautuva ovi/luukku, joka on kiinnitetty tavallisilla porttisaranilla.
Se on samalla tasolla ulkopaneelin kanssa, eikä pisaraakaan sadevettä ole tullut sisään sen jälkeen kun se asennettiin.
"Lukko", kääntövipu, kutsutaan varvel veneen maailmassa. Erittäin älykäs ja yksinkertainen rakenne, joka löytyi kaikista veneistä ennen.

PS
Ennen kuin ovi asennettiin, ampiaiset rakensivat tämän valtavan pesän:
[kuva]
Jotkut ampiaiset olivat ilmeisesti muuttaneet pois, koska ympärillä oli pieniä pesiä.
Kiitos kuvista!
Ehkä sen ei tarvitse olla niin kehittynyt, vain luulisin, että vettä voisi sataa/tiputtaa sisään.

btw, ei niin mukavaa työntää päätä sinne kesäpäivänä :surprised:

Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis sanoi:
Kiitos kuvista!
Ehkä sen ei tarvitse olla niin monimutkainen, olen vain ajatellut, että voisi sataa/sataa sisään.
Kuvittelen, että koska ovi on samassa tasossa ulkopaneelin kanssa, siellä takana on 28 mm ilmarako, joten vähän sadetta ei pääse kovin pitkälle.
Lisäksi luukku on koilliseen, eikä se ole suunta, josta sadekuurot yleensä tulevat.

Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis sanoi:
btw, ei kovin mukavaa työntää päätään sinne kesäpäivänä :surprised:
Hävitimme ne ennen kuin asensimme oven.
En pidä ampiaisista sen jälkeen, kun sain anafylaktisen shokin Gotlannissa puoli vuosikymmentä sitten :mad:

Mutta sulkemalla sen olemme valitettavasti sulkeneet myös oven pääsyä muutamille haarapääskyille, jotka olivat rakentaneet pesän ja asuneet aivan ullakon perällä.
Pidän pääskyistä todella paljon, vaikka ne sotkevatkin melkoisesti (y)

H
Kuvittelen, että kun ovi on samassa linjassa ulkopaneelin kanssa, siellä takana on 28 mm ilmarako, joten hieman vettä pääsee vain lyhyelle matkalle. Lisäksi meillä on luukku koillissuuntaan, ja sieltä ei yleensä tule sadekuuroja.

Hävitettiin ne ennen kuin asennettiin ovi. En pidä ampiaisista sen jälkeen, kun sain anafylaktisen shokkini Gotlannissa puoli vuosikymmentä sitten :mad:

Mutta sulkemalla pois, olemme valitettavasti myös sulkeneet oven pääskyiltä, jotka olivat rakentaneet pesän ja asuneet ullakon takanurkassa. Pääskyistä pidän suuresti, vaikka ne sotkevatkin melko lailla (y)
On myös fiksua, että sinulla on kuten sinulla on "ovenkarmi" lisätukena ja hieman sadesuojana.

henke_benke sanoi:
sen är det smart att ha som du har en "dörrkarm" extra stöd och lite regnskydd
Kyllä, on hyvä olla jotain, johon voi sulkea.
Mutta kuten tarkkasilmäinen huomaa, ovi näyttää olevan hieman vinossa.
Tämä johtuu siitä, että kun se on ollut auki ja tuuli on puhaltanut kattotuulettimeen päin, on yläpuolinen sarana taittunut hieman.
Helppo korjata, kunhan ottaa sen irti ja laittaa ruuvipuristimeen...

Saranat ovat todennäköisesti nämä:
316502.jpg
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/hakgangjarn/hakgangjarn-316502/

H
Kyllä, on hyvä, että on jotain, mitä vasten sulkea.
Mutta kuten tarkkasilmäinen huomaa, näyttää ovi olevan hieman vinossa.
Se johtuu siitä, että kun se on ollut auki ja tuuli on painanut sitä päätylevyä vasten, on yläpuolen sarana taipunut hieman.
Helppo korjata, kunhan sen irrottaa ja laittaa ruuvipuristimeen...

Saranat ovat luultavasti nämä:
[bild]
[linkki]
voi myös käyttää vinotukipalkkia, mutta se on hieman liioiteltua luukulle, jota ei usein avata.

• Tykkään
Le Si
  • Laddar…
henke_benke sanoi:
man kan även ha en snesträva men är lite överkurs åt en lucka som inte öppnas ofta
Joo, se on tietenkin paras, mutta minun yksinkertaisessa tapauksessani kaikki laudat on liimattu pystysuoriin "reglarna", joten se on silti erittäin vakaa.

• Tykkään
1
  • Laddar…
Tein ulkopuolisen ullakkoluukun. Vaikuttaa toimivan erinomaisesti. Maalaus jättää toivomisen varaa ja korjataan sopivana ajankohtana, mutta ei ole prioriteettilistan kärjessä... Jos maalaa saranat samalla värillä kuin julkisivu, ne eivät näy niin paljon.

Rakennuksen kannalta ratkaisevaa on, kuten jo osittain käsiteltiin - onko luukku vallitsevassa tuulensuunnassa vai ei? Jos rankkasateita esiintyy usein, rakenteen tulee kestää niitä, ts. ei saa päästää vettä ullakolle. Huomioi myös, että tuuli painaa vettä joka puolelle, jos luukku on talon tuulisella puolella. Tämä luukku on tosin luoteessa, mutta suhteellisen suojassa kastanjapuun alla. Ylimääräinen katon lattiapääsyove tuuletusaukolla, portaat johtavat siihen, ympärillä vihreitä lehtiä. Maalin puute näkyy.

Minulla on toinen samanlainen ullakko-ovi, joka on suojaamattomana lounaassa, ja olen joutunut asettamaan peltiä sekä oven ylä- että alapuolelle sekä kiinnittämään rakennusmuovia sisäpuolelle, joka ulottuu karmiin asti ja puristetaan sinne + peite/listalauta oven ja julkisivun väliseen saumaan "avautumissivulla" (ei saranapuolella) + tiivistenauha peitelistaan alle, kun se tai julkisivulauta eivät ole täysin suoria. (Ok, maalaus voi kaivata päivitystä täälläkin...) Punainen lautaseinä, jossa näkyy puinen ullakko-ovi kuluneella maalilla ja metallisilla saranoin.

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Tein myös aukon viime kesänä/syksynä, mutta asensin pellit sekä ylä- että alareunaan ohjatakseni veden pois!

• Rakennustelineet ja tikkaat talon edessä, jossa on äskettäin lisätty kattoluukku ja tummat pinnat, järjestetty vesitiiviyden parantamiseksi.
  • Tykkään
Nickebergqvist ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta! Luukku tulee sijaitsemaan pohjoispuolella. Yritän saada muutamia peltiosia ohjaamaan veden pois..

Minulla on samanlainen projekti edessäni varastoni harjassa. Appiukko vaatii, että saranat tulisi kiinnittää yläpuolelle, kun taas minä haluan ne vasemmalle, mutta hän suuttuu melkein ja sanoo päättäväisesti, että niiden pitäisi olla yläpuolella, kun asiasta puhutaan. Tämä on kuitenkin minun varastoni, joten päätän itse, mutta vaimoni luottaa sokeasti isänsä sanaan...

Onko mitään etua siinä, että saranat ovat yläpuolella? Minulla ei vieläkään ole aavistustakaan, miten hän suunnittelee pitävänsä luukkua auki, jos saranat ovat yläpuolella.

RoTe
Kuulostaa tosi hassulta, että ylätasolla roikkuu luukku.

• Tykkään
Aser ja 2 muuta
  • Laddar…
RoTe RoTe sanoi:
Kuulostaa tosi hassulta, että aukko roikkuu yläreunassa.
Vai mitä?? Heidän omassa talossaan se roikkuu yläreunassa ja pelästyn joka kerta, kun ukko asettaa säännön pitääkseen aukon ylhäällä. Se on myös helvetin raskas, varmasti 50x100cm.

Minulla on suuri luukku/ovi autotallin päädyssä, joka osoittaa lounaaseen. Eli se puoli, johon eniten piiskaava sade osuu vuosittain. Ovessa on tavallinen julkisivupaneeli, jossa on osittain suuria rakoja lautojen välissä. Alkujaan siinä ei ollut metallilistoja ylä- tai alapuolella.

Kun muutama vuosi sitten aloin harkita tilan eristämistä ja käyttöä varastona, huomasin, että lattialaudat oven sisäpuolella olivat hieman kuluneita ja veden aiheuttamien vuotojen takia värjäytyneitä. Tila on aiemmin ollut käytössä heinälatona. Asensin väliaikaisesti rakennusmuovin oven sisäpuolelle tiivistääkseni raot tekemättä ovesta raskaampaa kuin se jo on. Sitten naulasin metallilistan oven ylä- ja alareunaan, jotta veden ohjautuisi pois julkisivusta. Sen jälkeen se oli tiivis. Lisäksi levitin kerroksen raakaa pellavaöljyä oven sisäpuolen lattialautoihin sille alueelle, joka oli värjäytynyt. Se on nyt huomattavasti tummempi kuin muu lattia, mutta raakasta pellavaöljystä se yleensä johtuu. Se tummuu ja saattaa jopa värjäytyä ja joskus saada myös homepilkkuja. Tässä tapauksessa se on tasaisen tumma, joten uskon sen vain olevan värjäytymää. Joka tapauksessa en ole havainnut veden aiheuttamia vuotoja sen jälkeen.

Joten, minun johtopäätökseni on, että jos suuri luukku/ovi (n. 0,8 x 1,9 m), joka on tietysti koverrettu sivuun ja alttiina jatkuvalle voimakkaalle piiskaavalle sateelle ja/tai märälle lumelle, pystyy pitämään veden ulkona näillä toimenpiteillä, niin kaikki välikaton luukut rakennettuna/tiivistettynä/vesisuojaamalla samalla tavalla kykenevät siihen. Riippumatta ilmansuunnasta tai sijainnista maassa.

Lisäksi ovessa on pitkät maatalousruuvit paikoillaan varmistaakseni, että ovi on aina kiinni eikä aukea myrskyssä. Tämän ansiosta avaamissivulle ei jää rakoa, mikä tavanomaisella hakalla sulkemisessa olisi. (Ellei asu kuten me vanhalla maatilalla, jolloin voi hyvin käyttää hieman tyylikkäämpiä/huomaamattomampia ruuveja :), mutta kohtuullisen suuret aluslevyt ovat suositeltavia myrskyvarmistukseen.)

Edit: Täsmennys: ruuvit toimivat lukon puolella lukkoina. Ovi on kiinnitetty tukevilla saranilla.

On myös aukko täällä nyt.

En ole vielä päättänyt, miten teen, mutta haluan sen olevan mahdollisimman huomaamaton.

Ajattelen jonkinlaista 22x70 listaa ympäriinsä, mutta saranapuolella en voi käyttää listaa...

Rakennuksen puupaneloitu päätyseinämä, jossa on aukko ylhäällä. Aukon edessä on kaksi tikasta.

RoTe
Jos haluat sen näkymättömäksi, älä käytä foder. Teet luukun täsmälleen samanlaiseksi kuin muu seinän paneeli.

• Tykkään
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.