Hei.

Ajattelimme rakentaa kesähuoneen nyt keväällä, joka tulee olemaan eristämätön.
Se sijoitetaan talon kulmaan, joka näkyy kuvassa.
3,5x5m kokoinen, pulpettikatolla.

Keskusteltuani erilaisten "asiantuntijoiden" kanssa olen päätynyt seuraavaan:
Poistan nykyiset kivet ja rakennan ristikkorakenteen suoraan sora-alustalle painekyllästetystä puusta 45x90mm.
Sen päälle asennan terassilaudoituksen 28x120mm.
Pylväitä katon kannattelemiseen tulee 3kpl 115x115x2100.
Kehyksen katolle rakennan liimapuusta 56x270, jotta voin välttää keskituen käyttämisen pituussuunnassa (5m).
Kattopalkit on 6kpl 42x180, jotka kiinnitetään talon olemassa olevaan kattotuoliin.
Katoksi asennan 16mm kennolevyn.
Lasiliukuovet tilaan "Glasinilta" mittatilaustyönä, yksinkertaiset lasit (6mm).
Näiden etuna on, että voimme siirtää koko pitkän sivun yhteen suuntaan maksimaalisen avauksen saavuttamiseksi. (4kpl ovia).

Hinnat:
Terassilaudoitus: 4000:-
Liimapuuta: 7800:-
Katto: 8400:-
Lasi: 20300:-
Ränni: 1400:-
Erinäisiä n. 3000:-

Yhteensä: 45000:-

Nyt kysymykseni:
Onko teillä huomautettavaa/ehdotuksia parannuksista?
Mitä mieltä olette budjetista?
Vinkkejä & niksejä?

Ystävällisin terveisin, Fredrik

• Renderöity kuva kesähuoneen suunnitelmasta, puurunko kotitalon kulmassa.
  • Omissä rakennettu keltainen talo punaisella tiilikatolla, edessä vihreä nurmikko ja kulmassa kaksi valkoista tuolia.
Hei Fredrik,
Voitko selittää hieman enemmän, mihin kiinnittäisit Bärliner-kattoon, joka kiinnittyy talon olemassa olevaan kattokoteloon. Se ei näytä olevan kovin korkea, kun katson kuvia. Kuinka korkea se on ulkoreunalla?

pgillner sanoi:
Hei Fredrik,
Voisitko selittää vähän tarkemmin, mihin kiinnittäisit Berliinin kattoon, joka kiinnitetään talon olemassa olevaan kattolaatikkoon. Kuvien perusteella se ei näytä kovin korkealta. Kuinka korkea siitä tulee ulkopuolella?
Korkeus seinän sisäpuolella on 2400 katon palkin alareunassa.
Korkeus lasin ulkopuolella on 2100 katon palkin alareunassa.
(Katon palkki = 180)
Kalteva 100mm/m

Tämä kuulostaa liian matalalta?

Ystävällisin terveisin, Fredrik

Minulla on samanlaisia pohdintoja kotonani. Onko 2100 liian matala palkin alareunassa? Jos saat jonkin vastauksen, otan sen mielelläni vastaan.

Itse harkitsen läpinäkyvän muovin tai lasin käyttöä kattona, se parantaa hieman tunnelmaa. Lisäksi olen miettinyt koko katon hitsaamista, silloin pienemmät mitat riittävät.

Et ole harkinnut valmikattoa, samanlaista kuin talossa. Laita lasia myös kattoon ja tee siitä avattava kuten kasvihuoneessa, jossa on automaattinen avaus kun siitä tulee liian kuuma. Harkitse myös suuremman verannan tekemistä, jossa on tilaa kylpytynnyrille tai pienemmälle uima-altaalle. Laajenna sitten terassia vielä enemmän, jotta et menetä niin paljon katotonta terassipinta-alaa. Lämmitä allasta pelleteillä tai kaasulla... Voi nyt innostuin liikaa.
/CC

Varmista, että siitä tulee tuulenpitävä, myös alapuolelta. Eristä mielellään vaahtomuovilla trallin alle ja mieti, pitäisikö lasimoduuleihin saada hieman parempi eristys.
/CC

chris47 sanoi:
Et ole harkinnut valmiskattoa, samanlaista kuin talossa.
Miten tarkoitat? Talossahan ei ole valmiskattoa, ja miten se oikein tehtäisiin silloin terassille? Tuntuu, että siitä tulisi vähän kummallinen.

Jotakin eristettyä ulkohuonetta ei tule, ja katto tulee olemaan kuten suunniteltu.

MUTTA... kuten sanotaan "lets dance"....

Tarvitsenko laittaa jotain lautavälikön alle estämään kondensaation muodostumista huoneeseen?

Tarvitseeko minun pohjaöljytä painekyllästetty puu varmuuden vuoksi vai onko se "over kill"?

Kiitollinen avusta // Zkaning

zkaning sanoi:
Tarvitseeko minun pohjustusöljytä painekyllästetty puu varmuuden vuoksi vai onko se "over kill"?
Tarkoitatko mädäntymissuojaa? Ei, sitä ei todellakaan tarvita. Painekyllästettyä puuta öljytään enimmäkseen rumien halkeamien välttämiseksi, ei kestävyyssyistä.

Harjakatto tarkoitan tietenkin. Näyttäisi modernilta.
/CC

chris47 sanoi:
Japeltä katto tarkoitin tietysti. Näyttäisi modernilta.
/CC
Miltä näyttäisi japeltä katto, kun sen pitäisi liittyä kahteen kulmassa olevaan seinään?

Rakensin samanlaisen ratkaisun muutama vuosi sitten. Mielestäni katto olisi ollut liian matala, joten nostin terassin katon talon katolle ja tein viisteen 16mm kennolevystä, joka sitten muuttuu saumapeltikatoksi, kun tulin talon yläpuolelle. Tämä antoi ilmavan tunteen sen sijaan, että olisi ollut tunne olla suljettuna.

Jos tämä on etelään päin, haluan varoittaa sinua, että siitä tulee erittäin kuuma, siksi laitoin savunvärisen kennolevyn, olen erittäin tyytyväinen siihen!

Pyysin apua kahdelta eri arkkitehdiltä päästäkseni tähän ratkaisuun ja suosittelen sinua tekemään samoin. Sain ratkaisun, joka nostaa koko talon tunnelmaa, jossa terassi tuli osaksi taloa eikä liitteeksi, joka ei oikeastaan sovi...
Arkkitehtien + piirtäjän, joka laati rakennuslupapiirustukset, maksoin 12' + viskistä ;-)
Loppu maksoi noin ~80'

jimnor sanoi:
Rakensin vastaavanlaisen ratkaisun joitakin vuosia sitten. Mielestäni katto olisi tullut liian matalaksi, joten nostin terassin katon talon katolle ja tein valmikaton 16 mm kanavamuovista, joka sitten jatkuu saumattomana peltikattona, kun pääsin talon ylle. Tämä antoi ilmavan vaikutelman sen sijaan, että tuntisi olevansa suljettuna.

Jos tämä sijaitsee eteläpuolella, haluan varoittaa, että siellä tulee olemaan erittäin kuuma, joten asensin savunvärisen kanavamuovin, johon olen erittäin tyytyväinen!

Käytin kahden eri arkkitehdin apua päästäkseni tähän ratkaisuun, ja suosittelen sinulle samaa. Sain ratkaisun, joka lisää koko talon tuntumaa, jossa terassi tuli osaksi taloa eikä liitännäiseksi, joka ei oikeastaan sovi...
Arkkitehtien + piirtäjän, joka laati rakennuslupapiirustukset, maksoin 12' + whiskey ;-)
Sitten loput maksoivat ~80'
Kuulostaa täydelliseltä ja tyylikkäältä ratkaisulta.
Haluaisitko lisätä kuvan (tai lähettää sen minulle sähköpostitse: patrik.gillner@comhem.se )

pgillner sanoi:
Kuulostaa täydelliseltä ja tyylikkäältä ratkaisulta.
Jos haluat, voit lisätä kuvan (tai lähettää sen minulle sähköpostitse: patrik.gillner@comhem.se )
Minäkin haluan nähdä kuvan kiitos!

Minäkin olen ajatellut talonrakennusta samanlaiseen taloon, ja saada TYYLIKÄS lasiveranta kulmataloon on ollut yksi SUURISTA pohdinnoistani...

Olisin NIIN kiitollinen, jos saisin nähdä, miten ratkaisit sen.

Kiitos etukäteen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.