3 050 lukukertaa ·
16 vastausta
3k lukukertaa
16 vastausta
Ulkoverhouksen (fasadin) raot
Sivu 1 / 2
Hei
Minulla on hyvä ystävä, jolla on ongelmia julkisivunsa kanssa. Se on pystypaneeli, mutta se on erittäin "ohut", vain 12 mm. Kokemukseni mukaan standardi ulkopaneeli on 22 mm.
Joka tapauksessa paneeli on alkanut kupruilla niin, että monissa paikoissa on syntynyt kunnollinen rako ulkolaudan ja alemman laudan väliin (kyseessä on siis limilaudoitus). Voi nähdä alemman laudan alle, ja rako on varmasti sentin levyinen.
Tämä ei voi olla hyvä ajattelen minä. Sadevesi pääsee tietysti paneelin taakse.
En ole koskaan nähnyt tätä ilmiötä ja ajattelen, että se johtuu siitä, että paneeli on niin ohut. Puuhan liikkuu koko ajan, mutta en ole nähnyt lautojen kupruilevan tällä tavalla.
Ostaisitteko joukon uusia lautoja samasta ohuesta mitasta vai ostaisitteko 22 millimetrin ja vaihtaisitte koko seinän. Tämä ongelma on lähinnä talon yhdellä puolella (eteläpuoli). Muut sivut näyttävät todella hyviltä.
Minulla on hyvä ystävä, jolla on ongelmia julkisivunsa kanssa. Se on pystypaneeli, mutta se on erittäin "ohut", vain 12 mm. Kokemukseni mukaan standardi ulkopaneeli on 22 mm.
Joka tapauksessa paneeli on alkanut kupruilla niin, että monissa paikoissa on syntynyt kunnollinen rako ulkolaudan ja alemman laudan väliin (kyseessä on siis limilaudoitus). Voi nähdä alemman laudan alle, ja rako on varmasti sentin levyinen.
Tämä ei voi olla hyvä ajattelen minä. Sadevesi pääsee tietysti paneelin taakse.
En ole koskaan nähnyt tätä ilmiötä ja ajattelen, että se johtuu siitä, että paneeli on niin ohut. Puuhan liikkuu koko ajan, mutta en ole nähnyt lautojen kupruilevan tällä tavalla.
Ostaisitteko joukon uusia lautoja samasta ohuesta mitasta vai ostaisitteko 22 millimetrin ja vaihtaisitte koko seinän. Tämä ongelma on lähinnä talon yhdellä puolella (eteläpuoli). Muut sivut näyttävät todella hyviltä.
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Jos siellä on niin suuria rakoja, niin on varmasti syytä poistaa koko julkisivu ja varmistaa, ettei siellä ole paljon kosteusvaurioita, joita muuten riskeeraisi rakentaa sisään. Vuodoilla on ärsyttävä ominaisuus, että ne eivät koskaan näy siellä missä ne ovat syntyneet ja päinvastoin, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Olen samaa mieltä siitä, että 12mm on liian ohut. Se olisi pitänyt ruuvata kiinni kunnolla, ei naulata.
Olen samaa mieltä siitä, että 12mm on liian ohut. Se olisi pitänyt ruuvata kiinni kunnolla, ei naulata.
Kuulostaa epäilemättä ohuelta...sanon paksummat peitelistat. Eihän niistä näy, että ne ovat 12 mm paksuja. Samalla en usko, että on vaarallista, jos vähän vettä pääsee peitelistan taakse. Sehän ei ole mikään tiivis kerros siinä mielessä, että vesi olisi kielletty. Riippuu tietysti siitä, mitä sen takana on, mutta jos siellä on ilmarako ja sitten jotain, mihin vesi vain valuu alas, niin ei ole mitään vaaraa pienistä raoista, jotka johtuvat taipuneista peitelistoista.
Kyllä se tuntuu hyvin ohuelta eikä kovin kestävältä. Laudat ovat myös haljenneet. Tämä voi tietysti tapahtua myös 22 mm:lle, mutta 12 mm täytyy varmasti haljeta helpommin.
Aion ehdottaa, että vaihdetaan koko talon eteläinen puoli. Muiden puolien kanssa ei ole mitään ongelmia, ja ei ole varmasti sattumaa, että se on juuri eteläinen puoli. Siitä tulee silloin erilainen paneli yhdelle talon puolelle, mutta sen voi ehkä kestää... ei ole perusteltua vaihtaa kaikkia panelia, kun se muilta osin on kuin uusi. Ehkä se on vaihdettu muilla puolilla? Hän ei ole omistanut taloa kuin muutaman vuoden eikä hänellä ole koko historiaa.
Aion ehdottaa, että vaihdetaan koko talon eteläinen puoli. Muiden puolien kanssa ei ole mitään ongelmia, ja ei ole varmasti sattumaa, että se on juuri eteläinen puoli. Siitä tulee silloin erilainen paneli yhdelle talon puolelle, mutta sen voi ehkä kestää... ei ole perusteltua vaihtaa kaikkia panelia, kun se muilta osin on kuin uusi. Ehkä se on vaihdettu muilla puolilla? Hän ei ole omistanut taloa kuin muutaman vuoden eikä hänellä ole koko historiaa.
Kyllä, eteläpuolilla on hankalaa olemassaoloa. Ottaisin sen varmaankin myös yksi sivu kerrallaan. Kaksi miljoonasta tulee sen näkemään. Kun yllätyksiä ilmenee, ne ovat harvoin hyvänlaatuisia, vaan johtavat yleensä enemmän työhön ja/tai kustannuksiin.
Yksi haitta tällä hetkellä raollaan olevien kansien vuoksi voi olla se, että kansilaudasta voi tulla houkutteleva hyönteisten piilopaikka.
Yksi haitta tällä hetkellä raollaan olevien kansien vuoksi voi olla se, että kansilaudasta voi tulla houkutteleva hyönteisten piilopaikka.
Jaa, ehkäpä voi yrittää naulata naulat syvemmälle. Luulin, että välit olivat liian suuret, mutta se on tietysti ensimmäinen asia kokeiltavaksi. Olen tyhmä kun en ajatellut sitä. Ehkä ne ovat vain "luikkineet ulos" ilman että se näkyy ulkopuolelta 🙈
Ajattelin myös, että tuo ohut paneeli, joka on vain 12 mm, saattaa halkeilla, jos "pakottaa" vääntyneet laudat takaisin.
Ajattelin myös, että tuo ohut paneeli, joka on vain 12 mm, saattaa halkeilla, jos "pakottaa" vääntyneet laudat takaisin.
Viimeksi muokattu:
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Se on kyllä yrittämisen arvoista. Ruuvata naulaamisen sijaan niin se kestää paremmin.
Älä ruuvaa (turhaan), se on tarpeettoman kallista ja vaikeampi naputtaa sisään, jos se olisi tarpeen. Jos julkisivu olisi ruuvattu ja alkaisi irvistää ja halkeilla, olisi huomattavasti vaikeampaa korjata kuin jos se olisi tavallisesti kiinnitetty lankanauloilla.ricebridge sanoi:
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Kyllä, meillä on eri mielipiteitä ja ehkä kokemuksia.F fribygg sanoi:
Koko pointti ruuvaamisessa on se, ettei se löysty ja näin ollen tarvitse naputtaa sisään. Minun kokemukseni lankanaulasta on kuitenkin, että sillä on erittäin ärsyttävä tapa löystyä sekä täällä että siellä rakenteissa ulkona, joten yritän välttää nauloja mahdollisimman paljon.
Mutta sen saa TS itse päättää.
Miten ajattelet öljymaalatulle julkisivulle ruuvatun laudan kanssa, joka pitää vaihtaa sanotaan 50 tai 100 vuoden kuluttua, miten saat torxrungon irti, jos käytät sellaista?ricebridge sanoi:
Joo, siinä meillä on erilaisia näkemyksiä ja ehkä kokemuksia.
Koko pointti ruuvaamisessa on se, ettei se pääse irtoamaan eikä tarvitse sen seurauksena lyödä takaisin paikalleen. Minun kokemukseni lankanauloista taas on, että niillä on erittäin ärsyttävä tapa irrota sekä täältä että sieltä ulkorakenteissa, joten yritän välttää nauloja mahdollisimman paljon.
Mutta sen saa TS päättää itse.
Jos ajattelee viistopääruuvia kulmaraudassa ikkunan nurkassa, sen saa yleensä irrotettua voimalla, mutta kuka ruuvaa julkisivun viistopääruuveilla?
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Normaalisti ehkä ei käytä ruuveja, mutta tässä tapauksessa tilanne ei ole normaali, vai mitä? Tässä on vain puolet tavallisen julkisivun paksuudesta, johon kiinnittää, ja lisäksi se täytyy saada paikalleen. Silloin ruuvien käyttö voi olla perusteltua siellä täällä.F fribygg sanoi:Miten aiot käsitellä irtoamista, kun ruuvattua lautaa pitää vaihtaa noin 50 tai 100 vuoden päästä öljymaalatulla julkisivulla? Kuinka saat irti torx-ruuvin, jos käytät sellaista?
Ajatellaanpa uraruuvia ikkunan kulmaraudassa, yleensä se täytyy poistaa väkivalloin, mutta kuka kiinnittää julkisivua uraruuvilla?
En kyllä tiedä, mistä uraruuvin keksit. Itse käytän torxia tai ristiuraa. Uruaruuvi on vaikea käyttää.
Se, että aina on tehty jotain tietyllä tavalla, ei ole syy olla kokeilematta toisin.
Mutta kuten sanottu, meillä on eri mielipiteitä asiasta, ja nyt olemme esittäneet omat argumenttimme. Päätös jää TS:lle. Itse en halua ajautua loputtomaan väittelyyn ruuveista tai nauloista ja katkaista keskustelua, joten lopetan oman osuuteni tältä osin.
Kuten sanottu, olisin kuitenkin itse käyttänyt ruuveja. Ruostumattomia sellaisia.
Kun irrotimme ne paneelilaudat, jotka olivat huonoimmassa kunnossa, kävi ilmi, että se oli eräänlainen paneeli, jota en ollut aiemmin nähnyt. Se on keskeltä 22 mm, mutta noin 2 cm molemmilta sivuilta on 12 mm. Näkyvissä on siis 12 mm osa. Nyt ymmärrän, miksi laudat taipuvat niin paljon.
Tämän löydön ansiosta emme näe samaa "vaaraa" raoissa. No, kaunis se ei ehkä ole, mutta se ei ole avoin taaksepäin, koska paksumpi osa peittää. Vaikea selittää, enkä ole löytänyt tällaista paneelia, kun olen googlannut, joten en tiedä, mitä sitä kutsutaan.
Vaihdoimme huonoimmat laudat ja loppuja emme koskeneet. Niitä ei voinut ruuvata enempää, ne ovat taipuneet liikaa.
Kiitos kaikista vinkeistä 😊
Tämän löydön ansiosta emme näe samaa "vaaraa" raoissa. No, kaunis se ei ehkä ole, mutta se ei ole avoin taaksepäin, koska paksumpi osa peittää. Vaikea selittää, enkä ole löytänyt tällaista paneelia, kun olen googlannut, joten en tiedä, mitä sitä kutsutaan.
Vaihdoimme huonoimmat laudat ja loppuja emme koskeneet. Niitä ei voinut ruuvata enempää, ne ovat taipuneet liikaa.
Kiitos kaikista vinkeistä 😊
LB hus ?Q Queen15 sanoi: