Makuuhuoneprojektimme varten olen ostanut tämän levyn Bauhausista.
Ekosainen seinäpaneeli Venø, koko 2400x600x10mm, Bauhausin tuotesivu.

Alla olevan tiedon perusteella luulin, että se oli MDF- ja tammilevy, mutta se ei pidä paikkaansa, viilu on liimattu kumimattoon.
Teknisiä tietoja materiaalista: MDF ja tammi, tammiviimeistely, 2400 mm pitkä, 600 mm leveä, 10 mm paksu, tarkoitettu seinille.

Olin ajatellut verhoilla sängyn alla olevan kuvan mukaan:
Sänggavelprojekti: Kuvassa on vaalea sänky ja puinen sängynpääty, jossa on vaakasuoria listoja, molemmilla puolilla pienet yöpöydät.

Luuletteko, että se onnistuu silti? Miten saumataan ulkokulmat?

Jos se olisi ollut MDF, olisin viistänyt (leikannut 45 astetta vinoon) pöytäsahalla. Mutta akustiikka materiaalin kanssa tuntuu hieman riskialttiilta. Jos ei tule täysin tasainen, saa viiluun rakoja. Mitä mieltä olette?

Kallistun sen sijaan seuraavaan vaihtoehtoon, jossa leikataan akustiikka materiaalia koko matkalta viiluun asti 10 mm leveydeltä ja saadaan näin sauma. Uskon, että se voisi toimia?
Käsin piirretty kuva, joka esittää sängyn verhoiluvaihtoehdon. Kuvassa mustia viivoja, joissa näkyy kulmapaneelien sijoittelu.

Olen erittäin kiitollinen vinkeistä ja ajatuksista!

Ehkä voit saada aikaan pehmeän kulman käyttämällä kvartsilistaa?

• Tykkään
Messier1994
  • Laddar…
Luulen, että on vaikeaa löytää mitään, joka vastaisi viimeistelyä; olen kokeillut kotona puupetsillä ja erilaisilla öljyillä yrittäen sovittaa eri puuyksityiskohdat yhteen, ja ei ole helppoa saada samanlaisia sävyjä, ja jopa pienet vaihtelut erottuvat melko paljon.

Ehkä voisi kokeilla 45 asteen katkaisua, mutta silloin kehyksen ympärillä olevan sängyn pitäisi olla täysin suora, eikä se tietenkään tule olemaan millimetrin tarkkuudella, jos rakennan sen tyyliin 45x45. Vaikeaa... En myöskään tiedä, kuinka pahalta mahdolliset raot näyttävät kulmissa, mutta niitä voi tietysti parantaa puuvärikittillä, jos kyse on vain satunnaisesta millimetristä, jossa se hieman raottaa.

Luulen, että sauma, jossa akustiikkalevy on sahattu irti viilusta, on anteeksiantavin. Mutta ajattelisin rakentaa sen niin, että siinä olisi kaksi näkyvää ulkokulmaa. Yhteensä se olisi noin (2m+2m+2m)*2=12 juoksumetriä paneelia, jossa minun täytyisi sahata tarkalleen 10 mm akustiikkapaneelikaista. Se voi kestää useita tunteja, jos sitä on vaikea irrottaa viilusta. En myöskään tiedä, kuinka suuri riski on leikata vahingossa viilun läpi.

Voiko jollain tavalla käyttää ribba kulmalistana?

• Tykkään
Messier1994
  • Laddar…
Ihan vain ettei kukaan mene lankaan — fanerin alla oli tosiaan MDF.

Kantoi sisään paljon tavallisia akustiikkalevyjä rimoilla ja näitä levyjä samalla kertaa ja ne tuntuivat yhtä löysiltä ja MDF on maalattu mustaksi — mutta se on MDF ja sen pitäisi olla mahdollista leikata jyrkällä 45 asteen kulmalla. 😅

• Tykkään
g.kraft
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.