1 643 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Ulakeittiö betonilevyyn upotetulla grillillä. Betonin ja kyllästyksen valinta
Vaimoni on "saanut idean".... Ajattele, kuinka mukavaa olisi, jos meillä olisi ulkokeittiö...
No niin. Ei tarvitse mennä tarkemmin siihen, miten keskustelu siitä sujui, kun otetaan huomioon, että kirjoitan nyt teille saadakseni neuvoja. :/
Ajatuksena on tehdä teräsrunko 40x40 neliöteräksestä, joka hitsataan yhteen, ja sen päälle 40 mm raudoitettu betonilevy, jonka valan itse.
Mutta nyt haluaisin upottaa grillin tähän levyyn, jotta voisin "lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla", kuten sanonta kuuluu. Ja siinä kohtaan mahdollisia ongelmia...
Se, mistä olen hieman epävarma tässä asiassa, on:
1. Kestääkö tavallinen karkea betoni grillin aiheuttaman lämmönkehityksen?
2. Onko mitään hyötyä vuorata betonilevyn reiän sisäpuolta esim. pakokaasuteipillä tai takkauunitiivisteellä vähentääkseen betonin lämpörasitusta?
3. Onko olemassa jonkinlaista kyllästettä (veden hylkimiseen ja pakkasrapautumisen estämiseen talvella) betonilevyyn, jonka uskoisitte kestävän grillin ympärillä olevan paikallisen säteilylämmön ilman, että se vaurioituu? (Grilli on klassinen Weber-pallogrilli, jonka halkaisija on noin 57 cm.)
Kiitollinen vastauksista paremmilta tietäviltä tai henkilöiltä, joilla on kokemusta juuri tästä asiasta.
Ystävällisin terveisin, Henrik
No niin. Ei tarvitse mennä tarkemmin siihen, miten keskustelu siitä sujui, kun otetaan huomioon, että kirjoitan nyt teille saadakseni neuvoja. :/
Ajatuksena on tehdä teräsrunko 40x40 neliöteräksestä, joka hitsataan yhteen, ja sen päälle 40 mm raudoitettu betonilevy, jonka valan itse.
Mutta nyt haluaisin upottaa grillin tähän levyyn, jotta voisin "lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla", kuten sanonta kuuluu. Ja siinä kohtaan mahdollisia ongelmia...
Se, mistä olen hieman epävarma tässä asiassa, on:
1. Kestääkö tavallinen karkea betoni grillin aiheuttaman lämmönkehityksen?
2. Onko mitään hyötyä vuorata betonilevyn reiän sisäpuolta esim. pakokaasuteipillä tai takkauunitiivisteellä vähentääkseen betonin lämpörasitusta?
3. Onko olemassa jonkinlaista kyllästettä (veden hylkimiseen ja pakkasrapautumisen estämiseen talvella) betonilevyyn, jonka uskoisitte kestävän grillin ympärillä olevan paikallisen säteilylämmön ilman, että se vaurioituu? (Grilli on klassinen Weber-pallogrilli, jonka halkaisija on noin 57 cm.)
Kiitollinen vastauksista paremmilta tietäviltä tai henkilöiltä, joilla on kokemusta juuri tästä asiasta.
Ystävällisin terveisin, Henrik
Miten kävi keittiösi kanssa?N nilhe1 sanoi:Vaimollani on "tullut mieleen idea".... Ajatella kuinka mukavaa olisi ulkokeittiö...
No, emme tarvitse mennä syvemmälle siihen keskusteluun, kun otetaan huomioon että kirjoitan nyt teille muutamia neuvoja varten. :/
Ajatuksena on teräsrunko 40x40 neliskanttiterästä, joka hitsataan yhteen, ja sen päälle 40 mm vahva teräsbetonilaatta, joka valan.
Mutta nyt haluaisin upottaa grillin tähän laattaan, jotta saisin kaksi kärpästä yhdellä iskulla niin sanotusti. Ja silloin kohtaan mahdollisia ongelmia...
Se, mistä olen vähän epävarma tämän suhteen on:
1. Kestääkö tavallinen karkea betoni grillin tuottaman lämmönkehityksen?
2. Onko mitään hyötyä verhoilla betonilaatan reiän sisäpinta esim. pakokaasuneristeellä tai takkatiivisteellä vähentääkseen betonin lämpökuormitusta?
3. Onko olemassa mitään tyyppistä kyllästystä (veden hylkimiseen ja pakkasrapautumisen välttämiseen talvella) betonilevylle, jonka uskoisit kestävän grillin paikallisen säteilylämmön ilman, että se tuhoutuu? (Grilli on klassinen Weber pallogrilli ~57cm halkaisija.)
Kiitollinen vastauksista paremmilta tietäjiltä tai henkilöiltä, joilla on kokemusta juuri tästä.
Terveisin// Henrik
Saitko koskaan hyviä vastauksia kysymyksiisi? Olen tehnyt täsmälleen saman ja etsin lähinnä kyllästettä betoniin.
Hioitko levyt vai tyydyitkö siihen, mitä tuli valun jälkeen?
Mietin myös lämpöä, kun ajattelin tehdä jotain samanlaista. Pitäisi pystyä käyttämään vesilasia betonin impregnoimiseen ainakaan. Muuten 2k PU sealer on erittäin kestävä, mutta en tiedä kuinka hyvin se kestää lämpöä... kuten tämä: https://konkral.se/sv/products/sealer-elite-plus-12-kg
Klikkaa tästä vastataksesi