Olen parhaillaan asentamassa harvapaneeleja kattoon ja sen jälkeen pitää laittaa kipsilevyjä.

Mietin, miten saada kipsilevyjen saumat mahdollisimman siisteiksi ja suoriksi saumoissa katon ja viistokaton välillä, mutta myös viistokaton ja tukijalan seinän välillä. En haluaisi peittää listoilla.

Miten sen tekee?
Pitäisikö laittaa kipsilevyt reunat vastakkain vai antaa toisen hieman peittää toista ennen tasoitusta, jos niin, kumpi?
Nauha ja tasoite vai pelkästään saumata?
Teräskiskot?
Onko teillä hyviä vinkkejä?

Viimeksi muokattu:
On todella vaikeaa saada tämä näyttämään hyvältä. Minulla on kourulista vinokaton reunoilla (mielestäni se on tyylikästä) ja saumassa katon/vinokaton ja vinokaton/seinän välillä liimataan paperinauha. Niitä, joissa on taitos keskellä, löytyy valmiina lähimmästä maalikaupasta. Liimaa vain kiinni kangasliimalla ja kititään päälle. Ole kuitenkin varovainen, kun hiot, koska se on paperia.

Muuten käytän aina metallilistaa ulkokulmissa, koska mielestäni se on helpointa hyvän lopputuloksen saamiseksi. Mutta tämä oli vähän aiheen vierestä.

//Johan

• Tykkään
Nomnomnom ja 1 muu
  • Laddar…
Näen edessäni paljon pillereitä :x

Lisäksi puhutaan kylpyhuoneen katosta/murtokulmasta, joten tarvitaan märkähuonetasoite.

Eikö voi kääntää metallilistaa ympäri ja laittaa se saumaan nauhan sijaan? Pitäisi kestää paremmin.
Tai onko olemassa valmiita metallilistoja sisäkulmille? Olen hieman huolissani, että se halkeaa.

Eikö ole mitään taikakikkaa, miten levyt voi kohdata toisensa saumassa, mikä helpottaisi tasoitustyötä?

Viimeksi muokattu:
No, kittaus ja hionta ovat varmaan välttämättömiä. Jos sinulla on kaakelia seinällä, pappinauhaa ei ehkä tarvita. Se kuitenkin lisää paksuutta. Itse en ole tehnyt vinokattoja kylpyhuoneeseen, vain komeroihin ja portaisiin.

Vinokaton levytys voi olla kinkkistä. Paras on yrittää asettaa ensimmäinen levy pystysuoraan, ei vain seinän kanssa rinnakkain. Silloin on helpompi mitata seuraavat levyt (niin, että ainakin yksi reuna on suora). Vinokatto saattaa joskus kallistua hieman nohow.

• Tykkään
Pompadom
  • Laddar…
Me katkaisimme levyt seinän ja vinokaton yhtymäkohdassa, mutta ilman että leikkasimme läpi. Silloin saa valmiin reunan ilman kittausta. Tämä toimii kuitenkin vain, jos seinän + vinokaton pituus on pienempi kuin kipsilevyn pituus. Sitten täytyy kyllä olla kaksi henkilöä asentamassa se tällä tavalla.

• Tykkään
Vulle ja 2 muuta
  • Laddar…
AskeHolst sanoi:
Me murrettiin levyt seinän ja vinokaton yhdyskohdassa, mutta ilman että leikattiin läpi. Silloin saa valmiin reunan ilman tasoitusta. Toimii kuitenkin vain, jos seinä+vinoseinä on lyhyempi kuin levyn pituus. Kaksi henkilöä tarvitaan varmaankin asentamaan se tällä tavalla.
Kuulosti kätevältä.
Mutta riittääkö pelkästään levyn paperi? Ajattelen halkeilua, jos ajan myötä tulisi hieman liikettä.
Ehkä jonkinlainen metallilista/nauha, joka yhdistää ohuet osat levyn alla, voisi minimoida liikettä?

Minulla on toinen menetelmä, joka on toiminut minulle saumattomasti.

Vinosatuloiden ja katon välissä, katon taitteessa. Kiinnitä pelti-
profiili harvaliitokseen, profiili on tavallinen kulmaprofiili, mutta ei 90 astetta, anna peltisepän taivuttaa tai laajentaa tavallista kulmaprofiilia katon kulmaan asti. En leikkaa kipsiä kovin tarkasti ja jätän mielelläni 5 - 10 mm raon. Täytän raon kipsilaastilla, mahdollinen ylimäärä hion tasaiseksi kipsilevyn kanssa. Tasoitus tavallisella tasoitteella (tai märkätilatasoitteella). Kiinnitän nauhan märkätilaliimalla. Tasoitus päälle. Maalaan.

Tuloksena on erittäin vahva, halkeamaton sauma.

Sitten on aika. Se on todellakin venynyt, mutta ensi viikolla aloitan tasoituksen.
Mietin nyt, mikä näistä on helpointa aloittaa, katto, vinokatto vai seinä?

Joten, pitäisikö minun
1. Aloittaa katosta, sitten seinästä ja lopuksi vinokatosta?
Vai
2. Aloittaa katosta, sitten vinokatosta, sitten seinästä?
Vai
3. Aloittaa seinästä, sitten vinokatosta, sitten katosta?

Pitäisikö jonkin levyn olla viistetty ja pitäisikö levyjen kohdata reuna reunassa vai peittääkö toisen levyn toisen levyn siinä, missä ne kohtaavat katon/vinokaton/seinän liitoksessa?

Löysin Fermacellin oppaan netistä, mutta näin myös tämän videon, jossa puuseppä päätti viisteyttää toisen levyn ja se asettuu suoraan vasten.

Opas
http://www.fermacell.se/se/content/skr_v_gge__skunkrum_og_tagetager_1492.php
Video
http://m.youtube.com/watch?v=aa_ZVp4413Y

Huh, olen vähän hukassa tässä.

Viimeksi muokattu:
Toivottavasti voin elvyttää keskustelun.

Aion viikonloppuna kipsata katon, vinokaton ja seinän. Rimat on asennettu reunoistaan kiinni toisiinsa siirtymissä. En ole varma, oliko se viisain ratkaisu, mutta näin se nyt on. :)

Joten kysymys kuuluu, kuinka saan vahvat ja melko suorat siirtymät kipsilevyllä?

Ajattelin liimata nauhan märkätilaliimalla. Mutta koska kipsilevyt on katkaistu saumoista, nauhalle ja tasoitteelle ei jää tilaa siirtymissä katon/vinokaton/seinän välillä. Upotetut saumat ovat pystysuorassa, jotta toiseen suuntaan saadaan hienot siirtymät...
Onko tämä ongelma, vai onko se yksinkertaisesti jotain, jonka kanssa on elettävä ja jonka voi ratkaista tasoittamalla sauma paperinauhasta?

Muita vinkkejä saadaksesi tasaisen ja vahvan siirtymän kipsilevyjen välillä?

Kattopalkit ja eristyslevyt ullakolla ennen kipsilevyjen asennusta. Thermofloc-eristettä ja osittain valmistunut pohjarakenne näkyvissä.

On olemassa reikien lävistettyjä metallinauhoja, jotka voit taittaa haluttuun kulmaan ja asettaa saumaan. Sitten ruuvaat kipsilevyn sekä metalliin että harvaan. Tämä yleensä antaa vakaita kulmia. Lisäksi on olemassa 3 metrin pituisia kappaleita, joita kutsutaan LPP 50:ksi. Ne näyttävät LP 50:lta.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.