3 159 lukukertaa ·
3 vastausta
3k lukukertaa
3 vastausta
Tuuletettu lattia vai Valaminen rinnetilaan?
Jäsen
· Västra Götaland
· 9 viestiä
Vesivahingon ja hajuhaittojen vuoksi olen purkanut kaiken lattian souterrain-kerroksessani. Lattia oli rakennettu puulla suoraan eristämättömän betonialustan päälle. Olen nyt tehnyt uudelleen salaojituksen ja korjannut kaikien maan alla olevien ulkoseinien sisäpuolen.
Haluan, että uudessa lattiassani on vesikiertoinen lattialämmitys parketilla.
Minulla on nyt hieman hankala valinta edessäni.
Joko rakennan ilmastoidun lattian, kuten Nivell tai Granab. Silloin käytetään uritettuja lastulevyjä kannattimien päällä ja laitetaan lattialämmitysputket. Kannattimien alle laitan sitten tuulettimen, joka ylläpitää pienen ilmavirran.
Edut: Mahdolliset hajut tuuletetaan pois. Jos kosteus tulee sisään, se myös tuulettuu pois.
Haitat: Suhteellisen kallis. Epäselvää, onko lattialämmitys tehottomaksi.
Vaihtoehto on valaa muutama senttimetri EPS-betonilla (betonia, joka sisältää styroxpalloja, ja jolla on puolittainen eristyskyky) ja sitten laittaa 50 mm uritettua styroxia lattialämmitysputkilla.
Edut: Ei orgaanista materiaalia ennen parkettia. Halvempi (40'-50' halvempi kuin ilmastoitu). Jäykkä ja äänieristävä. Kaikki tila käytetään eristykseen.
Haitat: Epävarma siitä, miten säästetty seinä (joka on maanpinnan yläpuolella) kestää ylimääräistä kosteutta, joka voi siirtyä lattiasta seinään, mikä voi olla ongelma, kun asennetaan lattialämmitys.
Tällä hetkellä olen kallistumassa EPS-betonin + styroxin puolelle. Onko jollain ajatuksia tai vinkkejä?
/Mexitegelvillan
Haluan, että uudessa lattiassani on vesikiertoinen lattialämmitys parketilla.
Minulla on nyt hieman hankala valinta edessäni.
Joko rakennan ilmastoidun lattian, kuten Nivell tai Granab. Silloin käytetään uritettuja lastulevyjä kannattimien päällä ja laitetaan lattialämmitysputket. Kannattimien alle laitan sitten tuulettimen, joka ylläpitää pienen ilmavirran.
Edut: Mahdolliset hajut tuuletetaan pois. Jos kosteus tulee sisään, se myös tuulettuu pois.
Haitat: Suhteellisen kallis. Epäselvää, onko lattialämmitys tehottomaksi.
Vaihtoehto on valaa muutama senttimetri EPS-betonilla (betonia, joka sisältää styroxpalloja, ja jolla on puolittainen eristyskyky) ja sitten laittaa 50 mm uritettua styroxia lattialämmitysputkilla.
Edut: Ei orgaanista materiaalia ennen parkettia. Halvempi (40'-50' halvempi kuin ilmastoitu). Jäykkä ja äänieristävä. Kaikki tila käytetään eristykseen.
Haitat: Epävarma siitä, miten säästetty seinä (joka on maanpinnan yläpuolella) kestää ylimääräistä kosteutta, joka voi siirtyä lattiasta seinään, mikä voi olla ongelma, kun asennetaan lattialämmitys.
Tällä hetkellä olen kallistumassa EPS-betonin + styroxin puolelle. Onko jollain ajatuksia tai vinkkejä?
/Mexitegelvillan
Kuten sanottu, mitä valitsit...? minä olisin varmaan laittanut Giha-lattia..... sama periaate kuin Nivell, mutta hieman halvempi....
Minulla olisi varmaan ollut vaikeuksia nukkua uuden yläkerroksen kanssa vanhan päällä,,,, (EPS).... haluaisin hieman tarkemman raportin juuri EPS:stä...
Minulla olisi varmaan ollut vaikeuksia nukkua uuden yläkerroksen kanssa vanhan päällä,,,, (EPS).... haluaisin hieman tarkemman raportin juuri EPS:stä...
Jäsen
· Västra Götaland
· 9 viestiä
Lopulta asensin alatuulettuvan lattian. Valitsin Granabin järjestelmän ja se vaikuttaa toimivan hienosti. Syy siihen, miksi valitsin alatuulettuvan EPS:n sijaan, on se, että puhuin Anticimexin tarkastajan kanssa, joka piti alatuulettuvaa parhaana rakenteena, joka on olemassa.
/Mexitegelvillan
/Mexitegelvillan
Klikkaa tästä vastataksesi