4 639 lukukertaa ·
25 vastausta
5k lukukertaa
25 vastausta
Tunnista puulaji ulko-ovi
Minusta se ei oikeastaan tuoksunut niin paljon. Käytin 80 paperia ja siitä tuli suunnilleen tällainen, olen silti käyttänyt speed heateria ja kaavinta varmasti 4-5 kierrosta saadakseni lakan pois.M myrstack sanoi:

Lakka jäljellä

Poistettu lakka

Hiottu 80-paperilla (ei väliaskeleita)

Ovi kokonaisuudessaan.
Mielestäni se tuntuu tammelta, onko joku eri mieltä?
Mikä on paras käsittelytapa? Olen erittäin kiinnostunut jostain öljytyypistä.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 191 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 191 viestiä
On olemassa tietoa eri ajanjaksojen julkisivujen, ikkunoiden ja ovien väreistä, esimerkiksi täällä:
https://www.gysinge.com/article/1084/färger-för-trähus3
https://www.gysinge.com/article/1084/färger-för-trähus3
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 viestiä
Ovi näyttää olevan suojattu. Se on hyvä.
Näyttää siltä, että se on pellavaöljylakattu maalin alla.
Le tonkinois on lakka, joka muistuttaa hieman pellavaöljylakkaa.
Muuten voit käyttää öljyä, mutta silloin sinun täytyy huoltaa joka toinen vuosi. Esim. Benar.
Näyttää siltä, että se on pellavaöljylakattu maalin alla.
Le tonkinois on lakka, joka muistuttaa hieman pellavaöljylakkaa.
Muuten voit käyttää öljyä, mutta silloin sinun täytyy huoltaa joka toinen vuosi. Esim. Benar.
Olen harkinnut pellavaöljylakkaa tai Le Tonkinois. Se, mikä "pelottaa" minua vähän, onS sinuslinus sanoi:
1: He suosittelevat 6-7 käsittelyä ja vähintään 24 tuntia välissä
2: Joskus sanotaan, että jokainen kerros tekee siitä tummemman, mikä tekee siitä vaikeaa ennustaa, kuinka tumma siitä tulee.
esim. Gysinge. Ylimaalattava 2 päivän jälkeen ja vähintään 5-6 kerrosta, jos puu on uutta (ehkä voidaan olettaa, että omani on, kun hion sen puhtaaksi).
Le tonkinois 4 kerrosta 24 tunnin välein.
Pohdin myös, kuinka kauan se kestää. Onko se 5 vuotta? 10 vuotta? Voiko lakkaa ylläpitää vai pitääkö "kaikki poistaa uudelleen", kun seuraavan kerran haluaa tehdä sen hienoksi. Öljyn etuna on se, että se on suhteellisen helppo tehdä taas kauniiksi.
Jopa Ruotsin rakennusperintö suosittelee öljyä, mikä tuntuu oudolta...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 viestiä
Syy siihen, miksi moderni maali läpimurtoi toisen maailmansodan jälkeen, oli kuivausaika. 😉Viktor.J sanoi:
Olen harkinnut pellavaöljevernissaa tai Le Tonkinois. Se mikä "pelottaa" minua vähän on
1: Suosittelevat 6-7 käsittelyä ja vähintään 24h välillä
2: Joskus lukee, että jokainen kerros tummentaa, mikä tekee vaikeaksi ennustaa kuinka tummaksi se muuttuu.
esim. gysinge. Uudelleenmaalattavissa 2 päivän jälkeen ja vähintään 5-6 kerrosta, jos puu on uutta (voidaan hyvin olettaa, että minun on, kun hiotaan puhtaaksi).
Le tonkinois 4 kerrosta 24h välillä.
Mietin myös kuinka kauan se kestää. onko se 5 vuotta? 10 vuotta? Voiko lakkaa ylläpitää vai pitääkö "kaikki poistaa taas" seuraavan kerran kun haluaa tehdä sen siistiksi. Öljyn etuna on, että se on suhteellisen helppo tehdä uudelleen siistiksi.
Jopa Ruotsalainen rakennussuojelu suosittelee öljyä, mikä tuntuu oudolta...
Lakkaa hiotaan ja levitetään uusi päälle. Jos täytyy kaapia puhtaaksi, on laiminlyöty huolto.
Öljy on helpompi ylläpitää, kuten mainitset, mutta vaatii tiheämmän huoltovälin. Nyt se ei luultavasti ole ongelma tilanteessasi suuren oven yläpuolella olevan katon kanssa.
Miten linoljefernissan huolletaan? Tuntuu kuin ukot veneiden kanssa aina poistavat/levittävät uutta tasaisesti 😂S sinuslinus sanoi:Syy, miksi modernit värit yleistyivät toisen maailmansodan jälkeen, oli kuivumisajat. 😉
Lakkaa hiotaan ja levitetään uusi kerros päälle. Jos täytyy poistaa kaikki, on laiminlyöty huolto.
Öljy on helpompi ylläpitää, kuten kirjoitat, mutta vaatii tiheämmät huoltovälit. Nyt ei ole mitään ongelmaa sinun tapauksessasi ison oven ylle laitetun katon kanssa.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 viestiä
Kukaan ei enää käytä sitä veneissä. Liian huono UV-suoja.Viktor.J sanoi:
Yleensä lakka/fernis matta hiotaan, jotta tarttuvuus olisi hyvä ja ettei ajan myötä kerttyisi liian paksua kerrosta.
Ok, kallistun silti enemmän öljyn puolelle. Osittain siksi, että ovi sijaitsee melko suojassa, mutta myös siksi, että nykyään laadukkaita ovia valmistavat valmistajat (kuten Bovalls ja Ekstrand) suosittelevat sitä.S sinuslinus sanoi:
Bovalls ehdottaa videossaan Jotun Clipper 1 ja sitten Jupex 45. Clipper näyttää olevan alkydiöljyä ja Jupex on lasketuistaudelisempi öljyä. Mutta heidän verkkosivuillaan he suosittelevat Osmo uv-suojaöljyä sen sijaan. Samoin Ekstrand suosittelee Osmo uv-suojaöljyä.
Myös Svensk byggnadsvård suosittelee öljyä. Joten tuntuu todella siltä, että "kaikkia virtoja vastaan" olisi katsottava lakan/vernissan tyyppiin.
Kysymys on, mikä öljy tai öljykombinaatio tulisi valita. Jotun Benar on helposti saatavilla, mutta se ei vaikuta olevan raskasta öljyä. Osmo ei kuvaile, mitä heidän öljynsä on... Jupexista olen kuullut hyvää ja oletan, että jokin muu laadukas raskasöljy käy yhtä hyvin.
Yleistäen tuntuu siltä, että suositukset ovat:
1: Alkydiöljy lahonsuojaksi
2: Raskasöljy
Onko suosituksia?