8 106 lukukertaa ·
14 vastausta
8k lukukertaa
14 vastausta
Tulkitse mitat piirustuksesta
Hei!
Minulla on piirustus ja tarvitsisin tietää joidenkin seinien mitat, jotka eivät ole mukana piirustuksessa.
Kun mittaan asteikkotikkua viivoittimella, se mittaa, että 10 m asteikkotikulla on 3 cm viivoittimella.
Kun sitten mittaan viivoittimella piirustuksesta, yksi seinä on 3 cm, tarkoittaako se, että yksi ulkoseinä on 30 metriä?
Toivottavasti ymmärrätte mitä/miten tarkoitan.
Ystävällisin terveisin,
Linda
Minulla on piirustus ja tarvitsisin tietää joidenkin seinien mitat, jotka eivät ole mukana piirustuksessa.
Kun mittaan asteikkotikkua viivoittimella, se mittaa, että 10 m asteikkotikulla on 3 cm viivoittimella.
Kun sitten mittaan viivoittimella piirustuksesta, yksi seinä on 3 cm, tarkoittaako se, että yksi ulkoseinä on 30 metriä?
Toivottavasti ymmärrätte mitä/miten tarkoitan.
Ystävällisin terveisin,
Linda
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se on omituinen skaala, kun 10 metriä skaalaimella muuttuu 3 cm:ksi viivaimella (eli 1:333). Jos skaala olisi ollut 1:300, olisi 10 metriä ollut 3,3 cm. Onko tämä amerikkalainen piirustus tuumatarkkuudella? Luonnollista on käyttää skaalainta, kun mittaat piirustuksesta.
Se voi johtua siitä, että se on tulostettu väärässä muodossa? En toki tiedä, onko näin tässä tapauksessa, mutta se selittäisi kuvaamasi ilmiön.J justusandersson sanoi:
Mutta jos kyseessä on vanhempi piirustus, tuskin on olemassa erityisiä formaatteja, luulisin.
Hei,
Se olen varmaan minä, joka ajattelee täysin väärin... Lähetän mukaan kuvan piirustuksesta, se on se sivu, jossa on "A", johon tarvitsisin apua.
Olen tulostanut piirustuksen, joten siinä voi olla tullut vähän virheitä sen vuoksi.
Minulla on kulmamitta (skaalaviivotin), mutta en oikein ymmärrä, miten minun pitäisi tehdä.
Ystävällisin terveisin,
Se olen varmaan minä, joka ajattelee täysin väärin... Lähetän mukaan kuvan piirustuksesta, se on se sivu, jossa on "A", johon tarvitsisin apua.
Olen tulostanut piirustuksen, joten siinä voi olla tullut vähän virheitä sen vuoksi.
Minulla on kulmamitta (skaalaviivotin), mutta en oikein ymmärrä, miten minun pitäisi tehdä.
Ystävällisin terveisin,
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos tulostat piirroksen 200 %, se on melko tarkka, eli se vastaa mittakaavaa 1:100. Talon pituusmitta on 10,6 m ja sisennyksen alapuolinen mitta on 2,3 m.
J justusandersson sanoi:
Onko mitään tapaa saada mitta ilman tulostusta? Miten sait mitat 10,6 ja 2,3?J justusandersson sanoi:
En todellakaan ymmärrä, minulla on mittakaavio eri mittakaavoilla, mutta en ymmärrä, miten voisin käyttää sitä tietokoneen näytöllä, koska on helppo suurentaa kuvaa ja silloin mitat menevät täysin pieleen...
Hei!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Näytöltä mittaaminen ei ole hyvä idea. Näytön resoluutiot vaihtelevat valtavasti. Sinun täytyy tulostaa, jotta voit mitata. Sitten tarvitset ohjelman, joka mahdollistaa mittakaavamuutokset tulostettaessa. Tulostin Macilla ohjelmalla, jonka nimi on Förhandsvisning ja joka löytyy kaikista uudemmista Maceista. Kun tulostin 200%, skaala oli oikein. Sen jälkeen piti vain mitata mittakaavajanalla.
Ennen kuin käytät mittakaavajanaa, sinun täytyy tietää piirustuksen skaala ja että se on oikein tulostettu.
Ennen kuin käytät mittakaavajanaa, sinun täytyy tietää piirustuksen skaala ja että se on oikein tulostettu.
Mittään erityistä viivainta ei tarvitse mitata. Se tekee sen toki helpommaksi, mutta se kuulostaa yksittäisiltä asioilta, jotka aiot mitata.
Se on yksinkertainen suhde asteikon kanssa. Jos mittaat piirustuksen asteikon (näytöllä, tulostettuna tai missä tahansa) olevan 7 yksikköä (cm, mm, tuuma, aivan mitä haluat), sinun tarvitsee vain suhteuttaa se siihen, mitä haluat mitata piirustuksella samassa yksikössä ja sitten kertoa se asteikon todellisella pituudella (esim. 10 metriä).
Se on yksinkertainen suhde asteikon kanssa. Jos mittaat piirustuksen asteikon (näytöllä, tulostettuna tai missä tahansa) olevan 7 yksikköä (cm, mm, tuuma, aivan mitä haluat), sinun tarvitsee vain suhteuttaa se siihen, mitä haluat mitata piirustuksella samassa yksikössä ja sitten kertoa se asteikon todellisella pituudella (esim. 10 metriä).
Klikkaa tästä vastataksesi