Pian aloitamme kylpyhuoneen purkamisen yläkerrassa. Se on luultavasti ollut alun perin ullakon muuri, joka on sisustettu asuintilaksi. Se on aivan liian ahdas perheelle, joten aiomme siirtää seinää kohti makuuhuonetta tehdäksemme siitä suuremman. Lisäksi ajattelimme poistaa seinän makuuhuoneen ja syvennyksen väliltä tehdäksesi makuuhuoneesta suuremman. Se on tällä hetkellä vain kuollutta tilaa. Kuvassa olen mustannut kaikki ne seinät, jotka arvioin olevan alkuperäisiä seiniä, eli että ullakko on ennen kulkenut niiden takana ennen kuin ne sisustettiin asuintilaksi.

Nyt pohdin, onko jollain vastaavanlaisella talorakenteella tietoa siitä, ovatko nämä osa kantavaa rakennetta vai voimmeko purkaa seinät ilman ongelmia. En ole ollut yläkerrassa tutkimassa puruilla, miltä siellä näyttää, mutta en odota löytäväni mitään erityistä. Miten voin arvioida, lepääkö katto näiden seinien varassa?

• Kerroksen pohjapiirros näkymättömällä mustat merkinnät alkuperäisistä seinistä; kylpyhuone ja kaksi makuuhuonetta näkyvissä.
Olen hieman mietteliäs siitä, miltä talo näyttää. Kirjoitat, että se on vanha kattvind, joten kylpyhuoneessa pitäisi siis olla vinoseinä? Millä korkeudella katonharja on? Miten toimii uloskäynti parvekkeelle (se on kai parveke, joka näkyy piirustuksessa)?

Luulen, että on aika suuri riski, että seinä on kantava, onko alakerrassa joku seinä, joka voi tukea palkistoa kyseisen seinän alla?

Neuvoni on, että otat yhteyttä rakennusinsinööriin ja saat ammattilaisen lausunnon. Sen ei tarvitse olla niin kallista.

B
voit ajatella sen näin joko ottaa yhteyttä rakennusinsinööriin ja saada ammattilaisen lausunto. tai sitten sinulla on huonoa onnea ja katto romahtaa. kumpi tulee kalliimmaksi.
aina vyö ja henkselit.

Teidän ei pitäisi kiinnittää liikaa huomiota "piirustukseen". Kyllä, yläkerrassa on viistokatto, myös kylpyhuoneessa. Joten ymmärrätte, että tila on ahdas. Juuri kylpyhuoneessa he ovat rakentaneet väliseinän kylmävintin puolelle sijoittaakseen sinne viemäröinnin ym. Mutta muuten viistokatto alkaa noin 80 cm:stä. Parvekkeen kohdalla on erkkeri. Jos jaksatte mennä blogiin, näette suoraan miltä näyttää. Alakerrassa on kantavia seiniä, mutta ne menevät savupiipusta ulos. Joten suoraan yläkerran seinien alla ei oikeastaan ole mitään, mikä tukee niitä. Jos ne ovat kantavia, niin se asettaa melko paljon painoa lattian palkkeihin kerrosten välillä.

Olen ymmärtänyt, että on todennäköistä, että minun täytyy pyytää joku tulemaan katsomaan, mutta toivoin, että joku täällä olisi tehnyt suunnilleen samaa ja voisi todeta, miten asiat ovat. Tietenkään ei kannata kitsastella ammattilaisen kanssa tässä tapauksessa. Voiko ammattilainen myös arvioida, millainen palkki tarvitaan, jotta voin laittaa sen itse paikoilleen?

Hyvä rakennusinsinööri voi laskea tarkasti kantavuuden ja voi myös antaa sinulle asiakirjan siitä, joten et joudu vastuuseen, jos se romahtaa (heillä on yleensä vakuutuksia tätä varten). Hän voi tietenkin neuvoa myös, mitä palkkia tarvitaan. Jos hänen on arvioitava tämä "etäältä", tarvitaan tarkat piirustukset ja materiaaliluettelot.

Olen juuri saanut suoritettua lujuuslaskelman keittiön viereiseen muurattuun seinään. On niin paljon mietittävää, kuormitus suoraan alaspäin, sivuttain (leikkaus) jne.

Käytä ammattilaista!

Terveisin
Fredrik

Se voisivat olla tukijalkoja näiden seinien kattotuoleille, joten on varmaan parasta tutkia kattotuoleja.

• Kattotuolin rakennekuva viistoilla tuilla keltaisella taustalla.
Etsin netistä rakennusinsinööriä ja Örebrossa näyttää olevan muutamia yrityksiä, mutta ne kaikki näyttävät keskittyvän suuriin rakennusprojekteihin ja uudisrakentamiseen, eivätkä niinkään tulemaan kotini seinille tarkastelemaan. Onko teillä hyviä vinkkejä?

B
voit soittaa ja tarkistaa

Sain yhteyden erääseen yritykseen nyt. Mukava kaveri, joka voisi tulla milloin tahansa. Hän vaikutti innokkaalta työn suhteen. Oletan, että hänen täytyisi todistaa olevansa todella koulutettu, jos hänen laskelmiinsa haluaa luottaa myöhemmin. Mutta se ei vaikuttanut olevan iso summa, noin 5 tkr, katsomiseen ja sitten rakenteen piirtämiseen sekä rakennusilmoituksen tekemiseen kunnalle. Seuraava kysymys on, kuka asentaa mahdolliset palkit.

Nyt olen saanut rakennusinsinöörin vierailulle. Hän oli samaa mieltä kuin mulpac'n teoria, että ne ovat tukiseiniä kattotuoleille. Ja jos siirretään ylin vaakapalkki (en tiedä mikä sen ammattitermi on) tukiseinien yläreunan tasolle, niin se on juuri sellainen kuin taloni näyttää.

Hän kuitenkin arveli, että niiden tehtävä on enemmän pitää kattotuolit yhdessä, jotta ne eivät liukuisi erilleen ja painaisi seiniä ulos. Sillä seinä kylpyhuonetta kohti lepää kyllä ulkoseinässä, mutta muuten se on lattiakannattimien päällä, keskellä keittiön ylitystä. Alapuolella ei ole tukiseinää, joka ottaisi voiman. Vastakkaisella puolella on tukiseinä alemmassa tasossa, mutta siellä voima kohdistuu suoraan sen seinän aukon yläpuolelle. Ennen aukko oli kapeampi ja voima otettiin vastaan pystypuun avulla. Mutta joskus on sahattu isompi avaus, ilmeisesti täysin ilman ajatusta yläpuolisesta seinästä. Se näyttää kestävän, mutta jos aiomme tehdä kevennyksen, tuntuu epämiellyttävältä jättää se täysin ilman tukea alapuolella.

Se, mikä on hieman kummallista, on että tukiseinä, joka jatkuu koko sivun pituudelta (vastakkainen puoli parvekkeelle), kulkee myös suoraan palkiston keskellä, joka on ehkä 4 metriä. Ei lainkaan näkyvää joustoa. Toisaalta palkit ovat 80 x 220.

Nyt odotan piirustusta ja ehdotusta, jotta voin nähdä, miten etenemme.

B
rakennusinsinööri joka uskoo asioihin eihän ole hyvä

Eikö saa uskoa asioihin, kun on koulutettu? En tiedä, olisinko turvallisempi, jos hän jatkuvasti sanoisi, ettei tiedä, kun ei ole aivan selvää, miten asiat ovat.

B
nix ei koske konstruktiot, jotka ovat klassisia

Ei tietenkään. Jää nähtäväksi, millaisen vaikutelman hän antaa ehdotuksellaan.

Minulla on joitakin vanhoja piirustuksia talosta. Tai oikeastaan enemmän luonnoksia ajalta, jolloin he puuhasivat talon runkojen kanssa, ja niissä näkyy selvästi, että yläkerta koostui suuresta hallista, koko pohjoissivun (sivu ilman parveketta) ullakkotuulesta sekä yhdestä huoneesta. Kylpyhuone näytti silloin olleen vaatehuone. En nyt toki ole insinööri millään alalla, mutta minusta ei vaikuta aivan selvältä sanoa, että kyse on kantavista seinistä, kun niitä ei ole johdonmukaisesti koko talossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.