1 171 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Tukki savupiipun liitäntä kamiinaan
Hei!
Olen tekemässä vanhasta takkahuoneesta alakerrassa makuuhuonetta. Takka on purettu ja nyt on jäljellä vain savuhormin tukkiminen. Ajatuksena on laittaa kipsilevy päälle sitten.
Takka siirretään myöhemmin yläkertaan, ja toivon voivani käyttää samaa savupiippua, joka kulkee talon päädyn ulkopuolella. Haluan myös pitää savuhormin seinässä alhaalla takan mahdolliseen palauttamiseen.
Kuinka tukin savuhormin oikein huomioiden kondensaatio ja mahdollinen palovaara takan käytön yhteydessä ylemmässä kerroksessa myöhemmin? Savuhormi menee suoraan ulos savupiippuun, noin puoli metriä pitkä.
Terveisin
Olen tekemässä vanhasta takkahuoneesta alakerrassa makuuhuonetta. Takka on purettu ja nyt on jäljellä vain savuhormin tukkiminen. Ajatuksena on laittaa kipsilevy päälle sitten.
Takka siirretään myöhemmin yläkertaan, ja toivon voivani käyttää samaa savupiippua, joka kulkee talon päädyn ulkopuolella. Haluan myös pitää savuhormin seinässä alhaalla takan mahdolliseen palauttamiseen.
Kuinka tukin savuhormin oikein huomioiden kondensaatio ja mahdollinen palovaara takan käytön yhteydessä ylemmässä kerroksessa myöhemmin? Savuhormi menee suoraan ulos savupiippuun, noin puoli metriä pitkä.
Terveisin
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 617 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 617 viestiä
Nyt en tiedä, miten savupiipun veto kulkee, mutta jos nuohoamisen aikana irronnut noki voi päästä savupiipun alaosiin, jotka palvelivat aiempaa tulisijaa, sinun täytyy varmaankin tehdä jonkinlainen tarkastusluukku, josta voi imeä ylimääräisen noen pois. Luulen, että nuohoojalla voi olla tiettyjä näkemyksiä, jos et tee sitä.
Tarkistaisin nuohoojalta ennen kuin suljet liitoksen, jotta et saa epämiellyttäviä yllätyksiä seuraavalla kerralla, kun he tulevat käymään
He voivat varmasti antaa sinulle neuvoja tukkeen sulkemisesta paloturvallisuuden näkökulmasta.
Tarkistaisin nuohoojalta ennen kuin suljet liitoksen, jotta et saa epämiellyttäviä yllätyksiä seuraavalla kerralla, kun he tulevat käymään
Hei Mats! Kiitos vastauksesta.Mats-S sanoi:
Nyt tiedän, miten savupiippu kulkee, mutta jos nuohouksessa irtoavat noen voi päästä savupiipun alempiin osiin, jotka palvelivat aiempaa kamiinaa, sinun on luultavasti tehtävä jonkinlainen tarkistusluukku, josta voi imeä ylimääräiset noen pois. Luulen, että nuohoojalla voi olla joitakin mielipiteitä siitä, jos et tee sitä.
Minä tarkistaisin nuohoojalta ennen kuin suljen liitoksen, jotta et saa epämiellyttäviä yllätyksiä seuraavalla kerralla, kun he tulevat käymäänHe voivat varmasti antaa sinulle neuvoja tukkeamisen suhteen paloturvallisuuden näkökulmasta.
Ulkopuolella taloa on puhdistusluukku, noin 30 cm savukanavan korkeuden alla. Savupiippu on muurattu rakenne yhdellä savukanavalla, joka nousee ylös saakka. Onko edes mahdollista porata siihen sivusta, kun asennetaan uutta kamiinaa yläkertaan? Toiveena oli vetää savukanava vintille.
Terveisin
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 617 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 617 viestiä
Tein samanlaisen muutostyön kesämökillä, kun purin muuratun takkamme ja asensin tilalle Morsö-valurautatakka. Se ei ollut ongelma, työtä ei tehnyt minä itse, vaan palkkasin ammattilaiset.R Robinruben sanoi:
Periaatteessa en koskaan palkkaa käsityöläisiä, mutta kun kyseessä on tulisijat, jotka on rakennettava tai muutettava, varmistan, että saan kotiin hyvin tunnetun takkamiehen, jotta vältyn ongelmilta palotarkastuksessa, joka on tehtävä töiden jälkeen. Suosittelen sinua ottamaan ammattilaiset tähän työhön, mutta ennen kuin teette sopimuksen, tarkista paikallisesta nuohoojayrityksestä, ettei palkkaamallasi yrityksellä ole paljon huomautuksia tarkastuksista.
Viimeksi vaihdoin takan ja savupiipun talossa, ja ensimmäinen asia, jonka nuohooja sanoi nähdessään paperit, oli "tästä ei varmaankaan tule ongelmia, tämä firma tekee vain oikein hyviä töitä". Kun kuulee sellaista, ymmärtää, että oli sen arvoista maksaa muutama tonni ammattilaisille
Klikkaa tästä vastataksesi