Aloittelija täällä ja talonomistajana.
Kysymys: tukimuurin rakentaminen, tällä hetkellä muuri rakennetaan yleisen tien varrelle. Siellä on jalkakäytävän reuna, joka on valettu betoniin. Se betoni on valunut tontilleni, joten en voi kaivaa syvemmälle saadakseni ojan muurille.
Aloin laittaa muuritiiltä muurauslaastiin, mutta nyt huomaan, että maa viettää ja tuloksena on, että mitä alemmas menen, sitä enemmän muurauslaastia tarvitsen saadakseni sen pystysuoraksi.
Kysymykseni on, pysyykö 25m pitkä ja 1m korkea tukimuuri paikallaan, kun se täytetään soralla ja maalla, vaikka ei ole reunaa alhaalla tukena?
Vai pysyykö muuri silti pystyssä pelkällä karkearakenteisella betonilla korkeammalta kohdalta?