Aloittelija täällä ja talonomistajana.

Kysymys: tukimuurin rakentaminen, tällä hetkellä muuri rakennetaan yleisen tien varrelle. Siellä on jalkakäytävän reuna, joka on valettu betoniin. Se betoni on valunut tontilleni, joten en voi kaivaa syvemmälle saadakseni ojan muurille.

Aloin laittaa muuritiiltä muurauslaastiin, mutta nyt huomaan, että maa viettää ja tuloksena on, että mitä alemmas menen, sitä enemmän muurauslaastia tarvitsen saadakseni sen pystysuoraksi.
Kysymykseni on, pysyykö 25m pitkä ja 1m korkea tukimuuri paikallaan, kun se täytetään soralla ja maalla, vaikka ei ole reunaa alhaalla tukena?

Vai pysyykö muuri silti pystyssä pelkällä karkearakenteisella betonilla korkeammalta kohdalta?
 
Se ankkuroidaan pohjaan ja sen korkeuden avulla ankkuroimme sen rinteeseen. Kiinnitetään vähintään 16 harjaterästä jokaiselle metrille suoraan maahan, noin 50 cm syvyyteen. Ylhäällä harjateräkset kiinnitetään seinään noin 30 cm alaspäin ja menevät suoraan rinteeseen, ja ankkuroimme ne hyvin ylös 30x30 betonilaattoilla, joiden läpi teräs kulkee ja taittuu takapuolella. Ankkurin on hyvä olla vähintään 1,5 metrin päässä, riippuen siitä kuinka rinne on.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.