Aion asentaa alapohjan laajennukseen ja ajattelin käyttää 6 mm alapohjalevyä kovasta boardista. Nyt kysymys, miten se tulisi kiinnittää. Jos etsii netistä, saa erilaisia vastauksia.
1) Pitäisikö se ruuvata, naulata ja/tai liimata?
2) Vai pitäisikö se vain kiinnittää listoilla?
Pääkysymys on, voiko levyn kosteuden liikkeet olla niin suuria, että vaihtoehto 1) ei ole mahdollinen. Jos on tiettyjä kosteuden liikkeitä, onko silti ok ruuvata/naulata mutta ei liimata?
Toinen kysymys koskee, pitäisikö reunat teipata tai käyttää jonkinlaista saumaa?
En tiedä, mikä on oikein, mutta meidän talossa avoimella perusmuurilla se on tehty näin:
Halkaistut 120 mm leveät terassilaudat listoiksi, jotka ovat 20–25 mm leveitä, ruuvattu lattiapalkkeihin sivusta.
Trossibotten ruuvattiin kiinni näihin listoihin ja sitten se on teipattu kaikissa saumoissa (eli trossibotten-levyjen ja levyjen ja runkojen välissä).
Jos meillä olisi ollut enemmän tilaa alapuolella, olisimme ruuvanneet terassit koko lautoina alhaalta ylös palkkeihin.
Luuletko, että se alkaa tanssia salsaa siellä alhaalla kylmän takia?
On varmaan, että kiinnitetään se (tuulen ja jyrsijöiden takia), muuten se voisi yhtä hyvin vain maata vapaasti. Mutta kuitenkin, kun sen pitäisi kiinnittää, niin halutaan kai, että se pysyy? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Mutta jos se yleensä ruuvataan, niin eihän siinä ole mitään ongelmaa. Juuri sitä yritän selvittää.
Ehdotan, että naulaat tai ruuvaat boardin kiinni ja peität reunat sellaisella vihreällä tiivistysteipillä tai miksi sitä kutsutaankaan. Ne olivat ohjeet, jotka sain, kun rakensin.
Käytän 6 mm kölijalustalevyä kuitusementistä. Kestää kuinka paljon kosteutta vaan eikä mene pilalle. Valitettavasti sitä löytyy vain Byggmaxista, mutta sinne on ihan kannattavaa mennä vain tämän tuotteen takia.
Kiinnitän 22 x 120 mm painekyllästetyn laudan tukipuihin ENNEN kuin asetan ne (tukipuut) paikoilleen. Sitten tukipuiden cc 600 jaolla levyt sopivat täydellisesti. Kun olen asettanut ne paikoilleen, kiinnitän ne muutamalla ruuvilla.
Käytän 6 mm:n trospinopohjalevyä kuitusementistä. Kestää kosteutta kuinka paljon tahansa eikä joutu hyökkäyksen kohteeksi.
Valitettavasti on saatavilla vain Byggmaxilta, mutta käyminen siellä vain tämän tuotteen vuoksi toimii.
Kiinnitän 22 x 120 mm painekyllästetyn laudan sääteni alle ENNEN kuin kiinnitän ne (säännöt) paikoilleen.
Sitten cc 600 säännöillä niin levyt sopivat täydellisesti. Kun olen asettanut ne paikoilleen, ruuvaan ne muutamalla ruuvilla.
Onnea!
Tiedän, että on kuitusementtilevyjä ja ymmärrän tietenkin, että ne ovat muotopysyviä. Olen tietoisesti jättänyt ne pois, koska ne eivät ole joustavia ja ovat hauraita.
Öljykyllästettyä aluslattialevyä käyttäessäsi sinun ei tarvitse huolehtia kosteuden liikkeistä. Se on niin kuollut kuin se on rakenteellisesti. Ruuvailin levyt kiinni, vaikka oikeastaan eristyksen tukemisen pitäisi riittää. En käyttänyt teippiä vaan pelkästään alushuopaa massiivisen puulattian päälle. Kylmäsäilytyspaikka, jossa avoin pilariantura. Olin erittäin tarkka varmistaakseni, että kaikki oli tiivistetty kaikkialta, jotta estetään hiirien tunkeutuminen sisään. Tämä tein vuonna 2013 ja se näyttää hyvältä mielestäni ainakin.
Öljykyllästetyn alapohjalevyn kanssa sinun ei tarvitse huolehtia kosteuden liikkeistä.
[kuva]
Hyvä, nyt se alkaa näyttää joltakin! Vaikuttaa eittämättä siltä, että monet kiinnittävät ne ruuveilla. Mutta olen edelleen kiinnostunut siitä, mikä on käytäntö alalla. Tietääkö joku?
Onko kukaan, joka seuraa valmistajan ohjeita?
Poimittu Monteringsanvisning_Trossbottenboard.pdf (bolist.se):
Ei ole koskaan virhe seurata asennusohjetta. Omasta mielestäni se on liioittelua käyttää puristuslistaa, koska se vie ylimääräistä aikaa. Lisäksi eristys saa huonomman istuvuuden, koska lista on tiellä. Se ei ole sen arvoista.
Lattiat, jotka olen avannut 80-90-luvulta, niin levyt ovat olleet irrallaan. Itse olen tehnyt sekä että. Viimeksi laitoin hieman kipsilevynruuveja satunnaisesti, koska ne olivat taskussani.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.