12 352 lukukertaa ·
22 vastausta
12k lukukertaa
22 vastausta
Portaikon kunnostus 50-luvun talo
Olen täysin kiinni 50-luvun talon remontoinnissa.
Nyt olen edennyt portaikkoon.
Portaiden nokat ovat puuta, mutta askelmat näyttävät olevan muovimatolla laminoituja?
Mieluiten haluaisimme puisen portaikon. Mitä luulette, mitä siellä alla on?
Olen kiitollinen ehdotuksista, mitä voimme tehdä.
Vaihtoehtoisesti voimme maalata, mutta en ole varma pysyvätkö värit muovimatossa, joka on liimattu.
Toinen kuva on otettu alhaalta (kellari).
Nyt olen edennyt portaikkoon.
Portaiden nokat ovat puuta, mutta askelmat näyttävät olevan muovimatolla laminoituja?
Mieluiten haluaisimme puisen portaikon. Mitä luulette, mitä siellä alla on?
Olen kiitollinen ehdotuksista, mitä voimme tehdä.
Vaihtoehtoisesti voimme maalata, mutta en ole varma pysyvätkö värit muovimatossa, joka on liimattu.
Toinen kuva on otettu alhaalta (kellari).
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Varmasti linoleumia. Muovia ei juuri ollut 50-luvulla. Missä sitä oli, sitä kutsuttiin plasticiksi! Portaiden kärkiä voi luultavasti irrottaa ja sitten laskea askelman puutasolle.
Hei ja kiitos vastauksesta!Jonatan79 sanoi:
Luuletko, että portaat ovat silloin tarpeeksi "paksut"/ vahvat? Luulen, että silloin päädytään kellarista näkyviin lankkuihin.
Tarvitaanko jotain siihen, missä porrasnenä on nyt?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Linoleumi ei kestä painoa. Nykyäänkin portaan kantaa puu. Siinä ei ole mitään eroa.
Kiitos vastauksesta. Se voi varmasti pitää paikkansa.J justusandersson sanoi:
Hyvä vinkki! En näe ruuveja portaiden kärjissä. Ehkä liimattu?
Jos se hajoaa. Onko sinulla vinkkejä uusiksi?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Voit tehdä uusia nokkia esim. höylätyistä listoista, joita voi ostaa kaikista paremmista rakennustarvikeliikkeistä. Käytä hiekkapaperia niiden pyöristämiseen. Jos vanhat ovat liimattuja, yritä liuottaa liimaa vedellä tai miedolla lämmöllä. 50-luvun liimat eivät olleet erityisen kestäviä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kovavajaöljy tyyppi Osmo on loistava! Helppo korjata.
Kiitos.J justusandersson sanoi:
Voiko niitä saada samaa sävyä kuin askelmat?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kuvista en voi päätellä, onko portaikko sekä petsattu että lakattu vai onko se vain luonnollista männyn kellastumista. Et voi varmaankaan varmuudella päätellä tätä ennen kuin olet hionut portaat. Ensin voi petsata ennen kuin laitat kovavahaöljyä. Sellaista on myös pigmentoituna. On varmaan parasta kokeilla ja katsoa, mikä toimii.