2 671 lukukertaa ·
15 vastausta
3k lukukertaa
15 vastausta
Uskallanko katkaista "pohjan"?

Som rubriken antyder är min fråga om jag törs kapa sulan för att därigenom kunna få ner elkabeln till en ”bättre” nivå? Kabeln går som synes genom ett dörrhål.
Kabeln är matningen till centralen i huset. Har tänkt isolera o lägga golvvärme i den nya plattan som ska gjutas. Känns som att det skulle bli enklare om jag fick ner kabeln under sulan.
Självklart är annars alternativet att kontakta Vattenfall för att få hjälp att koppla loss kabeln, dra hem den o lägga ner den där jag vill ha den, men vore skönt om vi slapp det känner jag
Kaapeli, jota tarkoitan, on se, joka jatkuu sementtiputkeen. Se, mitä luulet ehkä kaapeliksi, on tulovesijohto, joka tietenkin täytyy vaihtaa.S DanielF sanoi:
Tietenkin yritän välttää sähkökaapelin kaapimista.
Eli et usko, että siinä on mitään vaaraa? Pitäisikö pohjan siis olla kantava oviaukossa? Olen tukenut pohjan oven sivuilla. Kaikki täyttöaineet ovat hiekkaa, tietyissä paikoissa hiekka on laskeutunut niin, ettei pohja ole kosketuksissa. Suunnitelmani on valaa "leikkaus" uudelleen, jos valitsen sen tien.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sulans ensisijainen tehtävä on yleensä toimia perustana seinälle, joka ilmeisesti ei ole enää olemassa. Se voi olla raudoitettu, mutta sitä ei voi varmasti tietää.
Den är armerad. Väggen tar ju vid på var sida om dörrhålet.J justusandersson sanoi:
Mutta sitten ehkä voin jopa leikata pois koko osan sulasta oven aukossa? Se olisi kyllä ehdottomasti paras vaihtoehto.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Nosta katsetta hieman, jotta näet, ettet aiheuta muita ongelmia, jos leikkaat pohjalevyn. Se on hieman vaikeaa meidän ulkopuolisten arvioida. Yleisesti ottaen, ei tulisi kaivaa pohjalevyjen alle, erityisesti ei, jos ne lepäävät suoraan savella. On olemassa riski, että pohja heikkenee. Aikaisemmin, pohjalevyt valettiin aina kaivamattomalle maalle. Jos haluat olla varmuuden vuoksi, leikkaat pohjalevyn, siirrät kaapelin, jatkat raudoitusta ja valat takaisin.
No, se on aika epätodennäköistä, että siinä "sula"-palkissa olisi veto- tai puristusvoimia, joten jos sillä on tuki alapuolelta (jotta se ei keikahda), niin ei kai siitä pitäisi seurata mitään seurauksia, jos katkaisee palan oven aukossa.
Mutta en ole kovin perehtynyt rakentamiseen, varsinkaan vanhojen talojen osalta, joten odota mielellään, että joku toinen on samaa mieltä kanssani.
Mutta mielestäni se todennäköisesti kestää jonkinlaista kuormitusta, joka estää pienen palan katkaisemisen sieltä.
Mutta en ole kovin perehtynyt rakentamiseen, varsinkaan vanhojen talojen osalta, joten odota mielellään, että joku toinen on samaa mieltä kanssani.
Mutta mielestäni se todennäköisesti kestää jonkinlaista kuormitusta, joka estää pienen palan katkaisemisen sieltä.
S
SwiftD
Kaikkitietävä
· Sverige
· 1 715 viestiä
SwiftD
Kaikkitietävä
- Sverige
- 1 715 viestiä
Siis se pohjalevy on vain valujäännös, kun seinän perustusta valettiin. Se toimi kynnyksen tukena enimmillään. Vain koska valittiin laittaa ovi siihen eikä seinää, ei tarkoittanut että he vaivautuivat katkaisemaan valua siinä kohdassa. Oli todennäköisesti helpompaa jatkaa raudoitusta ovi-aukon ohi ja valaa oven ylitse. Kaikissa taloni ovi-aukoissa on pohjalevy niiden alla.
Maamassat pitävät pohjalevyn paikoillaan, siihen ei kohdistu sivuttaiskuormia, mutta kannattaa olla varovainen, jos katkaisee ovea yläpuolelta, koska siellä on usein palkkeja, jotka pitävät taloa koossa.
Bilaa/leikkaa, just do it.
Maamassat pitävät pohjalevyn paikoillaan, siihen ei kohdistu sivuttaiskuormia, mutta kannattaa olla varovainen, jos katkaisee ovea yläpuolelta, koska siellä on usein palkkeja, jotka pitävät taloa koossa.
Bilaa/leikkaa, just do it.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ihan niin kevytmielisesti en sitä näkisi. Se on auttanut seinän vakauttamisessa, mikä olisi voinut olla tärkeää, jos oviaukko olisi lähellä seinän loppua. Tämä on jotain, jonka TS itse arvioi parhaiten. Kokonaisuuden näkemiseksi on parasta olla paikan päällä.S DanielF sanoi:
S
SwiftD
Kaikkitietävä
· Sverige
· 1 715 viestiä
SwiftD
Kaikkitietävä
- Sverige
- 1 715 viestiä
Mikään ei tapahdu, jos hän leikkaa sen, laskee kaapelin ja valaa laatan huoneeseen.J justusandersson sanoi:
Mutta niille teistä, jotka haluatte sekä vyön että henkselit, voitte ottaa pari kunnollista tasoterästä ja kiinnittää se oviaukon kummallekin puolelle, seinän kummallekin puolelle aivan kaapelin yläpuolelle kierretangoilla seinien läpi. Piikkaa/leikkaa pois pohja, laske kaapeli, valaa uusi pohja uudella raudoituksella, poista tasoteräs.
S
SwiftD
Kaikkitietävä
· Sverige
· 1 715 viestiä
SwiftD
Kaikkitietävä
- Sverige
- 1 715 viestiä
Se on oikein ymmärretty. Se, mitä näet edestä oikealta, on betonilattia, joka on osittain sahattu ja piikattu pois. Miten olisin voinut tehdä tämän toisin, kun minun täytyy vaihtaa vesi ja viemärit, en ymmärrä.S DanielF sanoi:
Olen varonut kaivamasta syvemmälle kuin pohjalaatta. Olen myös tukenut valua useissa kohdissa, joissa olen huomannut materiaalin pohjalaatan alla laskeutuneen. Jos en olisi ollut varovainen tai miettinyt asiaa, en olisi alun perin esittänyt kysymystä pohjalaatan läpi ovenaukon kohdalla
Mutta olen kiitollinen kaikista ajatuksista ja vastauksista, joita saan.