Yksi kesän projekteista on rakentaa kuisti ja siihen tarvitaan pylväitä.

Minulla on kaksi vaihtoehtoa: massiiviset 115 mm pylväät hienosahattua sydänpuuta noin 250 kr kpl ja liimatut vastaavat, jotka koostuvat kahdesta lamellista, jotka on liimattu sydänpuoli ulospäin. Jälkimmäiset maksavat 860 kr kpl.

Kysymys kuuluu, mitä pitäisi valita? Kyse on puolitusinasta pylväistä, joten hintaero ei ole täysin merkityksetön.

Voin sietää hieman vääntymistä ja halkeamia, kunhan säänkestävyys on hyvä. Sijainti on erittäin altis (rannikkoalue).

Hmm, huono vastaus tähän..

Sanotaanpa, että ostan sen hienosahatun sydänpuun pitkittäin halkaistuna. Onnistuuko minun liimata se itse yhteen pylväiksi? Ajattelen kahta kappaletta liimattuna sydänpuiden kanssa toisiaan vasten.

Minulla ei ole suurta höylää, mutta voisin harkita investoimista tusinaan puristimia.

Käytän paljon tolppia mitoissa 70x70, 95x95 ja 120x120 kun rakennan laitureita, eikä synny isoja halkeamia. Jos saat hankittua massiivisia tolppia siihen hintaan, en epäröisi.

Laminaattipuu halkeaa myös ulkona, olen nähnyt sen niiden palkkien ja tolppien kohdalla, jotka ovat lojuneet ulkona 2-3 vuotta.

Jos sinulla on huonoa onnea, saat suuren halkeaman, mutta se ei romahduta kattoa, eikä tule ongelmia, jos et maalaa kosteutta sisälle -78-muovimaalilla.

115x115 kantaa käytännössä puoli taloa, joten oletan, että käytät näitä mittoja lähinnä esteettisistä syistä.

Kiitos näkemyksistä! Siinä tapauksessa valitaan massiivipuuta.

On aivan totta, että kyseessä on vain ulkonäköasia, mitä tulee dimensioon. Ei ole kuormituksesta puhumista, katosta tulee vain 10 m2 ja lumi puhaltaa aina pois täältä.

Yksi vaihtoehto on ajaa 95x95 tolppa ja sitten verhota se 28 laudoilla, jolloin saat 150 tolpat. Laudat voivat olla helpompia käsitellä, jos haluat höylätä ja käyttää jyrsintä urien ja pyöristysten tekemiseen sen sijaan, että työskentelisit suuren ja raskaan massiivitolpan kanssa...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.