Minulla on talo Thaimaassa. Se on 10 vuotta vanha. Siinä on 97 neliömetrin terassi. Se on laatoitettu 33x33 klinkkerillä. Olen yleensä pessyt klinkkerit painepesurilla, mutta jokin aika sitten tapahtui jotain vähemmän hauskaa. Jonkin ajan kuluttua pesemisen jälkeen huomasin, että jotkut laatat olivat nousseet. Kun katson tarkemmin, noin 20 kappaletta on irti, kun naputan niihin. Jonkin ajan kuluttua niitä on enemmän, yhteensä noin 40 kpl. Mietin, mitä teen ja keksin, että voin käyttää PL60:tä tuubissa, joka ei nosta pintaa korkeammalle. Alan käyttää sitä, mutta jonkin ajan kuluttua huomaan, että laatat ovat irronneet uusista paikoista. Silloin luovutan. Se täytyy tehdä kokonaan uudelleen. Mietin, miksi näin on tapahtunut ja päädyn seuraavaan johtopäätökseen. Laatat eivät ole laitetut laattojen kiinnityslaastilla vaan sementillä! Kun olen ruiskuttanut, vesi on päässyt kohtiin, joissa sauma on ollut huono. Sitten vesi on saanut laatat nousemaan. Laatat ovat nyt poissa ja uudet täytyy asettaa. Tässä on ongelma. Sementtipohja, joka on sinänsä tasainen, sisältää paljon kuoppia. Jotta kiinnityslaastia ei menisi liikaa, olen alkanut täyttää kuoppia juoksevalla rappauslaastilla, jota levitän leveällä teräslastalla, joka on teipattu varteen. Se sujuu hyvin. Mutta mietin, onko se tarpeeksi vahva kiinnittämään laatat. Täällä on kuitenkin yli 30 astetta, joten se kuivuu hyvin nopeasti. Ja miten on, onko rappauslaasti kalkkipohjainen laasti? Kysymykseni on siis, pitääkö tehdä siitä vahvempi? Jos tarvitsen sen, miten teen siitä vahvemman, mitä voin sekoittaa siihen? Pitäisikö minun sekoittaa siihen sementtiä tai jotakin muuta lisäainetta Sicalta? En halua sekoittaa hiekkaa ja sementtiä, vaan lähteä liikkeelle rappauslaastista, joka on hienorakenteista. Nyt olen jo levittänyt sitä yli puolelle alueesta, voinko jälkikäteen levittää jonkin tuotteen, joka tekee pohjasta vahvemman?