Meillä on liian tiivis talo, joten ajattelin sahata reikiä seiniin uusille tuuletusventtiileille, mutta olen hieman huolissani tiivistyksestä, jotta mitään virheitä ei tapahtuisi.

Reikäsahani on 102 mm ja kanava 100 mm, joten seinään jää pieni rako. Riittääkö, että tiivistän rakon seinässä silikonilla, vai pitäisikö käyttää pistoolivaahtoa tai vastaavaa kylmävedon, kosteuden ym. suojaamiseen?

Voisiko joku antaa neuvoja, jotta teen oikein alusta asti?

Haluan vastauksen suurin piirtein samaan kysymykseen.

Olen ostanut korvausilmaventtiilejä, jotka aion asentaa neljän ikkunan yläpuolelle.

Miten parhaiten saadaan höyrysulku tiiviiksi kanavaa vasten?

Suunnitelmani tällä hetkellä on leikata muoviin hieman liian pieni reikä ja sitten tiivistää muovin ja kipsilevyn väli teippaamalla teipin palat muovin ulkopuolelle ja vetämällä ne kipsilevyn sisäpuolelle. Sen jälkeen ajattelin tiivistää lateksilla tai silikonilla kanavan ja teipin/muovin välin kun olen asentanut kanavan.

Onko tämä ok tapa vai onko parempia?

Miten te muut olette tehneet?

Talo on Smålandsvillanilta ja työ tehdään yläkerrassa.

Olen leikannut reiän muovin läpi noin 10-15 mm pienemmäksi kuin läpivienti ja painanut sen muovin läpi. Se istuu sitten tiukasti läpiviennin ulkopintaa vasten. Sama menetelmä downlight-ruukuille.

• Tykkään
Slarvpellen
  • Laddar…
Muussa tapauksessa voi leikata muovista renkaan. Vain siinä tapauksessa, että muovin läpi porattiin. Sitten asetetaan pala muovin ja kipsin/lastulevyn väliin ja pujotetaan putki sen läpi.

Todennäköisyys, että lämmin ilma tunkeutuisi eristeeseen pienen raon kautta muovikerroksessa venttiilin kohdalla ja tuloilmaventtiili olisi auki, on kai minimaalinen? Ja tavallista liian tiiviissä taloissa, joissa on mekaaninen poistoilma, on kai alipaine.
Joten ei pitäisi tapahtua paljoa, ellet saa siitä hermeettisesti tiivistä.

Jos oltaisiin niin tarkkoja, kukaan talonrakentaja ei tekisi reikiä sähkölaatikoille. Vaikka se on sääntö useimmilla.
Kun luodaan pieni alipaine, ei ole ongelmaa.
Ongelmia voi ILMETÄ (VOI) taloissa, joissa on painovoimainen ilmanvaihto.

Kiitos kaikesta inputista. Nyt tuntuu turvalliselta porata vähän mukavia reikiä seiniin!

BigGitt sanoi:
Jos se olisi niin niputtunut, yksikään talonvalmistaja ei leikkaisi reikiä sähkölaatikoille. Tämä on sääntö useimmilla.
Kun luodaan pieni alipaine, ei ole ongelmia.
Ongelmia voi tulla (VOI) taloissa, joissa on luonnollinen ilmanvaihto.
Talo, jossa on luonnollinen ilmanvaihto, on harvoin rakennettu niin myöhään, että se olisi täysin muovitettu, ellei sitä ole jälkikäteen tehty remontissa eikä täydennetty mekaanisella poistoilmalla.

AndersS sanoi:
Talo, jossa on painovoimainen ilmanvaihto, on harvoin rakennettu niin myöhään, että se on kokonaan muovilla päällystetty, ellei sitä ole jälkikäteen tehty remontin yhteydessä eikä täydennetty mekaanisella poistoilmalla.
Siinä olet väärässä. Minun taloni vuodelta 1976 on sekä muovilla että painovoimaisella ilmanvaihdolla. Kuitenkin muutimme sen käytännössä mekaaniseen ilmanvaihtoon. Painekyllästetyn perustuksen takia asennettiin alipaineventtiilit eristetyille lattioille (Anticimex).

AndersS sanoi:
Talo, jossa on painovoimainen ilmanvaihto, on harvoin rakennettu niin myöhään, että se olisi täysin muovitettu, ellei sitten jälkeenpäin ole tehty sitä remontoinnin yhteydessä eikä täydennetty koneellisella poistoilmalla.
Meidän rivitalo vuodelta -73 on muovia...

/Janne
(Lähetetty puhelimestani)

Olen aivan samanlainen mietintä. Mutta minun tapauksessani kyseessä on uusi rakennus, loma-asunto. Olen siksi miettinyt, pitäisikö asentaa venttiilit jo nyt, kun talo on eristämätön eikä muovitettu, helpottamaan onko järkevää. Mitä mieltä olette siitä?

B
Kiva, etsin vastausta täsmälleen samaan kysymykseen. Uudiskohde, vapaa-ajan asunto, joka on pian diffuusionkestävä. Milloin pitäisi asentaa korvausilmaventtiilit?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.