7 949 lukukertaa ·
10 vastausta
8k lukukertaa
10 vastausta
Tiivistä putkiläpivienti kellariseinässä
Hei! Omistan nykyään pienen aikaa vanhemman hirsitalon, johon on rakennettu kellari jossain vaiheessa 1900-luvun alkupuolella. Kellariseinämä koostuu luonnonkivestä ja sementtilaastista, eikä siinä ole minkäänlaista salaojitusta tietojeni mukaan. Kellarissa ei ole sisustusta ja se on melko kostea, mutta se ei vaikuta lattian ristikkorakenteeseen viimeisimmän tarkastuksen mukaan. Kuitenkin edellinen omistaja teki muutoksen juuri ennen kuin ostimme sen, hän vaihtoi saapuvan veden paikkaa. He kaivoivat silloin pienen osuuden kellariseinästä ja porasivat tiensä mainittujen kivien läpi ja veivät vesiputket läpi, ja "tiivistivät" rakennusvaahdolla. Katso kuva.
Ongelmani nyt on kuitenkin, että kun sataa tai maa on märkä (ei tietysti nyt talvella) niin vettä vuotaa läpiviennistä sisään. Tämä aiheuttaa suuria lätäköitä kellarilattialle, ja erityisesti kellarirappuset ovat alkaneet hitaasti lahoamaan siinä kohdassa, missä ne seisovat betonilattiaa vasten ja se on aina märkä. Osa ongelmasta johtuu siitä, että kellariseinä on ilman salaojitusta, mutta tuntuu myös siltä, että läpivienti voitaisiin tiivistää paremmin! Onko foorumilla jotain ehdotuksia?
Harkitsen puhumatta kenellekään jotain muuta tiivistystuotetta, joka on vedenpitävä, kuten SikaSwell tai Gummiasfalt tai jotain muuta vastaavaa...
Ongelmani nyt on kuitenkin, että kun sataa tai maa on märkä (ei tietysti nyt talvella) niin vettä vuotaa läpiviennistä sisään. Tämä aiheuttaa suuria lätäköitä kellarilattialle, ja erityisesti kellarirappuset ovat alkaneet hitaasti lahoamaan siinä kohdassa, missä ne seisovat betonilattiaa vasten ja se on aina märkä. Osa ongelmasta johtuu siitä, että kellariseinä on ilman salaojitusta, mutta tuntuu myös siltä, että läpivienti voitaisiin tiivistää paremmin! Onko foorumilla jotain ehdotuksia?
Harkitsen puhumatta kenellekään jotain muuta tiivistystuotetta, joka on vedenpitävä, kuten SikaSwell tai Gummiasfalt tai jotain muuta vastaavaa...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Luonnonkivi ei aina ole vesitiivis. Vuoto voi johtua siitä, että aiemmin suojannut savi on poistettu kivestä. Ei ole varmaa, että jokin muu kuin saumavaahto auttaisi. Todennäköisesti suurempi osa kiven ulkopinnasta on eristettävä asfaltilla. Toteutus on tehty taitamattomasti.
Joo, se ei tunnu kovin ammattimaiselta, kun on "liimattu" vaahti... Se vuotaa epäilemättä läpiviennistä, joten yksinkertainen ratkaisu voisi olla poistaa niin paljon vaahtoa kuin mahdollista ja tiivistää paremmalla materiaalilla?
Jos minun on PAKKO kaivaa pois, niin se on 1,5 m soraa, joka täytyy poistaa, huoh...
Jos minun on PAKKO kaivaa pois, niin se on 1,5 m soraa, joka täytyy poistaa, huoh...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä, väliaikainen budjettiratkaisu voisi olla, että poistat muutaman cm uretaania sisältä ja tiivistät silikonilla tai vastaavalla materiaalilla. Sitten pidät sen valvonnassa. Jos se ei ole täysin tiivis, joudut kaivamaan ulkopuolelta kesään mennessä.
En usko ollenkaan, että varsinainen polyuretaanivaahto vuotaa, vaan että luonnonkivi on ehkä siirtynyt paikaltaan ja aiheuttanut suurempia saumoja ympärilleen. Lisäksi näyttää siltä, että kyseisellä alueella on ollut kosteusrasitusta pitkän aikaa.
Se tippuu itse vaahdosta, ei muualta. Viime keväänä tehtiin työt, joten koko kesän vuoti sateella...
Ehdotuksia jostain sopivasta lajikkeesta? Minulla on kaksi esimerkkiä ensimmäisessä viestissä, mutta en tiedä ollenkaan, mitä minun pitäisi oikeastaan valita...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mene sisään LVI-kauppaan ja pyydä ehdotuksia. Sen pitäisi toimia hyvin yhdessä PEM-putken kanssa myös.
Hei!A Alphaminor sanoi:Hei! Olen omistanut jonkin aikaa vanhemman hirsitalon, johon rakennettiin kellarilaajennus joskus 1900-luvun alussa. Kellarimuurin ympärillä on luonnonkivistä ja sementtilaastista tehty seinä, eikä siinä ole minkäänlaista salaojitusta, mikäli tiedän. Kellarissa ei ole sisustusta ja se on melko kostea, mutta viimeisimmän tarkastuksen mukaan se ei vaikuta lattian tukirakenteisiin. Aikaisempi omistaja teki kuitenkin muutoksen juuri ennen ostoamme, hän vaihtoi saapuvan veden paikkaa. He kaivoivat silloin pienen osan kellarimuuria ja porautuivat läpi edellä mainituista kivistä vesisyöttöjen läpivientiä varten ja "tiivistivät" rakennusvaahdolla. Katso kuva.
Ongelmani nyt on kuitenkin se, että kun sataa tai maa on kostea (ei näin talvella tietenkään), vettä vuotaa sisään läpiviennistä. Tästä aiheutuu suuria lätäköitä kellarin lattialle, ja erityisesti kellarin portaikko on alkanut hiljalleen lahota siitä kohdasta, missä se nojaa betonilattiaa vasten ja on aina märkä. Osittain ongelma johtuu siitä, että kellarin muuri ei ole salaojitettu, mutta tuntuu myös siltä, että tämän läpiviennin voisi tiivistää paremmin! Onko foorumilla jotain ehdotusta?
Olen miettinyt ilman, että olisin keskustellut kenenkään kanssa jonkin muun vedenpitävän tiivistysaineen käyttöä, kuten SikaSwell tai Gummiasfalt tai jotain muuta vastaavaa...
Kohtaan samanlaisen ongelman, ja siitä on jo muutama vuosi kun postasit. Saanko kysyä, miten asia on tänä päivänä ja miten toimit?
Terveisin
Talo myyty muutama vuosi sitten. 😅 Yritin itse asiassa lisätä sadeveden läpäisevyyttä maassa ulkopuolella poraamalla useita reikiä seinän varrelle maanporalla ja täyttämällä ne puhtaalla singelillä. Tuli hieman parempi. Sitten vaihdoin uretaanin toiseen materiaaliin, mutta en oikein muista nyt mitä se oli valitettavasti. Luulen, että kokeilin jotain asfalttia. Onnea!
Klikkaa tästä vastataksesi