Olen tekemässä uudelleenrakentamista autotalliini.
Olen muuttanut tasakaton harjakatoksi ja olen edennyt niin pitkälle, että pian on aika asentaa kattotiilet.
Pohdin kuitenkin, kuinka tiivistän katon ja talon tiiliseinän välisen osan.
Olen toki ajatellut käyttää liitoslevyä.
Olen kuitenkin nähnyt, että monet ovat leikanneet pellin portaan muotoiseksi seuratakseen tiilen saumoja. Onko tämä jotain, mitä pitäisi tehdä, vai toimisiko yhtä hyvin, jos jyrsisin SUORAN uran (viistosti autotallin katon kulmassa), eli jyrsin uran tiilistä ja saumoista välttyäkseni peltiä leikkaamasta ja vaivaamasta?
Ne peltisepät, joiden kanssa olen viime aikoina työskennellyt, ovat tehneet pellistä täysin suoran, pienellä "käänteellä" ja taitoksella ylhäällä tiilen kohdalta. Näin siitä tulee kuin pieni ränni. Sitten he täyttävät sen uran kitillä (tiilen ja pellin välissä yläreunassa). Ja pelti kiinnitetään seinään farmakruuvilla ja propuilla.
Olen myös itse asentanut sellaisia (työskentelen kirvesmiehenä) ja se on helppoa ja kätevää. Vaikka se ei olekaan yhtä paljon käsityötä kuin saumojen seuraaminen ja pellin istuttaminen.
Joten tarkoitatko, että peltiä ei ole upotettu ja taivutettu tiilen sisään lainkaan? Jos ymmärsin oikein, pelti on vain taitettu ulos ja sitten taitettu/pyöristetty alaspäin ja rako, joka jää peltin taitoksen ja tiiliseinän väliin, on sitten täytetty tiivistemassalla? Tämä kuulostaa yksinkertaisemmalta kuin jyrsiä ura, kuten ajattelin. Mutta onko siitä todella tiivis? Tosin minulla onkin nostettu aluskangas tiiliä vasten, jonka olen tiivistänyt asfalttiliimalla/tiivistemassalla myös. Mietin eniten, että olisi tiivis ajan mittaan?
Olin tietenkin ottanut timanttilaikan ja jyrsinyt uran tiileen. Sitten olisin tiivistänyt (jollain sopivalla saumausmassalla/liimalla) sekä tiiliseinän uraa vasten että suoraan urassa. Tuntuu siltä, että on vaikea saada parempaa tiivistystä kuin näin. Vinkki on jyrsiä ura hieman kaltevaksi, ehkä 15-20 astetta, jotta vesi valuu pois tiilestä. Näin siitä tulee hieman turvallisempi. Katson usein, miten tällaisia asioita on tehty muissa taloissa, ja mielestäni näen usein jyrsittyjä uria. Joten se on varmaan hyvä menetelmä, ehkä paras?
Jos jyrsintäurat, levitä reilusti sopivaa tiivistemassaa suoraan uraan ja täytä se mahdollisimman hyvin. Paina sitten levy paikalleen heiluttamatta sitä liikaa. Ruuvia paikkaan mahdollisimman pian tai kiinnitä sopivimmalla tavalla, jotta se pysyy liikkumattomana, kunnes tiiviste kovettuu/palaa (palaa = jos käytetään jonkinlaista sementtipohjaista tiivistettä, kuten laastia tai mitä tahansa).
Se on varmaan kumminkin tehtävä ura. En ole koskaan ennen käyttänyt timanttiterää tiilessä tai vastaavassa, mutta tuntuu siltä, että voi olla vähän niin ja näin saada aikaan suora ja siisti ura. Sitten se varmaan pölisee pirusti.
Saa ajaa Ramirent:iin ja katsoa, mitä hauskoja työkaluja heillä on vuokrattavana muuten.
Kiinnitä lauta seinälle reunalla, jossa aiot tehdä uran, ja seuraa sitä, voit ruuvata sen kiinni, sillä reiät peittyvät levyn alle, muista, että se tulee pölyämään melkoisesti punaisella pölyllä, on olemassa tehokkaita imureita, jotka voi liittää
Se taitaa sittenkin olla uritus. En ole koskaan käyttänyt timanttilaikkaa tiileen tai vastaavaan ennen, mutta tuntuu siltä, että saattaa olla vaikeaa saada aikaiseksi suora ja siisti ura? Sittenhän se varmaan pölyääkin pirusti.
Täytyy mennä Ramirentiin ja katsoa, mitä hauskoja työkaluja heillä on vuokralla muuten.
Ei mitään ongelmia tai vaikeuksia tehdä suoria siistejä uria timanttilaikalla tiileen.
Aseta lauta niin, että sen reuna on juuri siinä, mihin uran pitää mennä, ja aja sitten laudan mukaisesti.
Jos tarvitset vinokaivertun uran, voit sahata laudan samaan kulmaan kuin haluat uran olevan, eduksi. Sitten se onnistuu helposti.
Suosittelen hieman suurempia kuin 125 mm laikkoja, mutta se toimii myös sillä, jos sinulla on hieman ohuempi lauta vain. Muuten 180 mm. 230 mm on mielestäni liioittelua tähän
Timanttilaikka ei myöskään ole kallis ja sillä voi urittaa tosi monta metriä tiileen! Tiili on melko pehmeää verrattuna kiveen. Kyllä, tiilipölyä tulee, mutta siihen pitää varautua. Mutta se on helppo puhaltaa pois.
Muuten voit rakentaa pienen suojan laikan ympärille ja kytkeä pölynimurin, mutta ulkona en olisi siitä välittänyt oikeasti.
Kiitos vastauksesta ja vinkeistä.
Todella fiksua käyttää lautaa oppaana/stopperina
Nyt tuntuu vähemmän hermostuttavalta ja säästää myös muutaman euron
Tiilet on saatu juuri paikoilleen, mutta joitakin täytyy hieman leikata, joten palaan yksityiskohtaisilla kuvilla ensi viikolla kun pelti on kiinnitetty.
Ok, vain päivittääkseni hieman, kaikki tiilet ovat nyt paikallaan ja siksi "vain" pellit ja räystäslaudat ym. on jäljellä tehtäväksi itse katolla.
Sen jälkeen, kun olen leikannut muutamia betonitiiliä timanttiterällä, tuntuu että hermostuneisuuteni tiiliseinään urituksen suhteen on kuin pois pyyhitty
Toivon voivani aloittaa peltien kanssa huomenna, jos sää sallii eli
Tässä on vielä yksi kuva, jotta voi nähdä ennen ja jälkeen jne..
Odotin, että peltiseppä tekisi minun kattohuovat ja koska olin töissä koko viikonlopun, sain tänään vihdoin aikaiseksi urittaa seinän.
Kiinnitin pellin ylös ja piirsin sitten viivan seinään, jota seurata.
Sitten oli vain aloitettava urittaminen.
Tein sen käsin ilman lankkua tai vastaavaa.
Sujui hyvin, koska levy itsessään ohjaa tavallaan...
Tässä tulee muutama kuva keskeneräisestä tuloksesta. Uraan on tiivistettävä kunnolla ja myös hieman peltejä taaempana ennen kuin ne asennetaan kunnolla, jotta se varmasti pitää tiiviinä.
Ne peltisepät, joiden kanssa olen työskennellyt viime aikoina, ovat tehneet pellistä täysin suoran, pienellä "taitoksella" ja kääreellä ylhäällä tiiltä vasten. Joten siitä tulee kuin pieni kouru. Sitten he täyttävät sen raon kitillä (tiilen ja pellin väliin yläreunassa). Pelti kiinnitetään seinään farmariruuvilla ja plugilla.
Olen myös itse asentanut sellaisia (työskentelen kirvesmiehenä) ja se on helppoa ja kätevää. Vaikka se ei olekaan yhtä paljon käsityötä kuin saumojen seuraaminen ja peltin sisään upottaminen.
Vilppiä taittaa peltiä, se ei ole asia, jota pitäisi tehdä, sauma lopulta irtoaa. Mutta urien leikkaaminen ja pellin sisään työntäminen on hyväksyttyä.
Jouduin odottamaan peltiliikkeen valmistuneita pellityksiä ja kun olin töissä koko viikonlopun, sain tänään vihdoin aikaiseksi urittaa seinän. Kiinnitin pellin ja piirsin sitten viivan seinälle seurattavaksi.
Sitten vain aloitin urituksen.
Tein käsin ilman lautaa tai vastaavaa.
Toimi hyvin, sillä levy itsessään ohjaa niin sanotusti...
Tässä muutama kuva puolivalmiista tuloksesta. Urituksessa ja pellityksen takana pitää tiivistää kunnolla ennen varsinaista asennusta, niin se varmasti pitää.[kuva] [kuva] [kuva] [kuva]
Näyttää hyvältä! Muista myös saada urasta mahdollisimman pölytön ennen tiivistämistä. Näyttää siltä, että tiellä on vielä jonkin verran tiilipölyä. Puhdista ura huolellisesti paineilmalla. Et tule katumaan sitä, sillä tiivistys on paremmin. Jos käytät sementtipohjaista, kuten rappausta tai vastaavaa, kastele se kunnolla vedellä ennen levitystä. Silloin se tarttuu paremmin.
Miten olet saanut aluskatteen tiiviiksi tiileen nähden, se on kai oikeastaan tärkeämpää kuin lauta, jonka olet nyt asentanut?
Eikö olisi ollut parempi, jos lauta olisi asetettu aluskatteen alle?
Näyttää hyvältä! Muista myös poistaa mahdollisimman paljon pölyä urasta ennen kuin tiivistät sen. Näen, että siellä on jonkin verran tiilipölyä jäljellä. Puhalla ura puhtaaksi paineilmalla. Et tule katumaan sitä, sillä se tulee tiivistämään paremmin.
Jos käytät sementtipohjaisia aineita, kuten rappausta tai muuta, kostuta se kunnolla vedellä ennen levittämistä. Näin se kiinnittyy paremmin.
Kyllä, yritän saada sen kunnolla puhtaaksi/pölyttömäksi. Paineilmaa en ollut ajatellutkaan. Sitä voin lainata oikeastaan.
Kiitos vinkistä.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.