5 401 lukukertaa ·
8 vastausta
5k lukukertaa
8 vastausta
Tiilirunko - mustat naulanpäät sisäseinässä. Mitkä levyt?
Hei,
Olen juuri ostanut talon, jossa on tiilirunko. Seinillä on yleisesti mustaa likaa, erityisesti ylhäällä katon suuntaan, mutta myös muualla. Olen olettanut, että tämä johtuu takasta, öljylämmityksestä kellarissa, jos ilmanvaihto on ollut väärin tai kynttilöistä. Luultavasti tässä ei ole mitään epäilyttävää (vai mitä?!). Mutta se, mistä olen hieman huolissani, on se, että melkein kaikkiin naulojen kantoihin on ilmestynyt musta tahra seinälevyillä, jotka ovat ulkoseinää vasten. Oletan, että nämä ovat keränneet kylmyyttä tiilirungosta. Onko todennäköistä, että kylmät naulan päät ovat saaneet tapetin keräämään enemmän noen kuin muu seinä? Vai onko tilanne niin paha, että kyseessä voi olla home ja kosteusongelma? Pitäisikö minun poistaa levyt vai voinko vain tapetoida niiden päälle (mahdollisesti 6 mm korjausgypsillä)?
Kysyn myös, mikä on oikea tapa – eli miten tehdään seinälevyt tiilirungon kanssa niin, ettei tule ongelmia (voi aina rappailla, mutta haluan tapetit sisäpuolelle)? Voiko käyttää levyjä, joissa on orgaanisia materiaaleja? Pitäisikö niiden olla suoraan tiiltä vasten vai pitääkö olla ilmarako? Jos ilmarako – pitäisikö käyttää ei-orgaanisista materiaaleista tehtyjä rimoja?
Lähetän mukana kuvan, joka havainnollistaa kysymystäni.
Olen juuri ostanut talon, jossa on tiilirunko. Seinillä on yleisesti mustaa likaa, erityisesti ylhäällä katon suuntaan, mutta myös muualla. Olen olettanut, että tämä johtuu takasta, öljylämmityksestä kellarissa, jos ilmanvaihto on ollut väärin tai kynttilöistä. Luultavasti tässä ei ole mitään epäilyttävää (vai mitä?!). Mutta se, mistä olen hieman huolissani, on se, että melkein kaikkiin naulojen kantoihin on ilmestynyt musta tahra seinälevyillä, jotka ovat ulkoseinää vasten. Oletan, että nämä ovat keränneet kylmyyttä tiilirungosta. Onko todennäköistä, että kylmät naulan päät ovat saaneet tapetin keräämään enemmän noen kuin muu seinä? Vai onko tilanne niin paha, että kyseessä voi olla home ja kosteusongelma? Pitäisikö minun poistaa levyt vai voinko vain tapetoida niiden päälle (mahdollisesti 6 mm korjausgypsillä)?
Kysyn myös, mikä on oikea tapa – eli miten tehdään seinälevyt tiilirungon kanssa niin, ettei tule ongelmia (voi aina rappailla, mutta haluan tapetit sisäpuolelle)? Voiko käyttää levyjä, joissa on orgaanisia materiaaleja? Pitäisikö niiden olla suoraan tiiltä vasten vai pitääkö olla ilmarako? Jos ilmarako – pitäisikö käyttää ei-orgaanisista materiaaleista tehtyjä rimoja?
Lähetän mukana kuvan, joka havainnollistaa kysymystäni.
Hei Jaso!
Hankalat kysymykset, joihin luulen, että saa vastauksen poistamalla erityiset mustat naulareunat sisältävän levyn.
Eikö ole mitään paikkaa, joka ei ole niin näkyvä?
Tai onko joku ehkä törmännyt samaan juttuun?
En peittäisi sitä kipsillä tai tapetilla ennen kuin tietäisin, mitä se on. Et ehkä halua rakentaa helppoa ongelmaa, josta tulee myöhemmin iso! :eek:
Kerro mielellään, mitä se on, kun olet selvittänyt sen!
Johan
Hankalat kysymykset, joihin luulen, että saa vastauksen poistamalla erityiset mustat naulareunat sisältävän levyn.
Eikö ole mitään paikkaa, joka ei ole niin näkyvä?
Tai onko joku ehkä törmännyt samaan juttuun?
En peittäisi sitä kipsillä tai tapetilla ennen kuin tietäisin, mitä se on. Et ehkä halua rakentaa helppoa ongelmaa, josta tulee myöhemmin iso! :eek:
Kerro mielellään, mitä se on, kun olet selvittänyt sen!
Johan
Ehkä olet oikeassa siinä, että minun täytyy purkaa saadakseni selville, mutta toivon silti, että tämä ei ole ainutlaatuinen tapaus foorumilla, vaan että joku tunnistaa itsensä kuvasta.
Ongelmana, kuten sen nyt näen, on se, etten löydä vastausta siihen, miten minun pitäisi asentaa levyjä, jos tekisin sen oikein.
Olisi erittäin mielenkiintoista, jos joku foorumilla, jolla on tiilirunko, kertoisi, miten he asensivat levyt tapetointia varten ja piilottamaan sähkökaapelit. Ehkäpä foorumilla on jopa joku rakentaja, joka voi kertoa, miten hän asentaisi levyt, jos hän tulisi taloon, jossa on tiilirunko?
Ilmoitan, jos saan selville vastauksen muualta tai puran levyn.
Ongelmana, kuten sen nyt näen, on se, etten löydä vastausta siihen, miten minun pitäisi asentaa levyjä, jos tekisin sen oikein.
Olisi erittäin mielenkiintoista, jos joku foorumilla, jolla on tiilirunko, kertoisi, miten he asensivat levyt tapetointia varten ja piilottamaan sähkökaapelit. Ehkäpä foorumilla on jopa joku rakentaja, joka voi kertoa, miten hän asentaisi levyt, jos hän tulisi taloon, jossa on tiilirunko?
Ilmoitan, jos saan selville vastauksen muualta tai puran levyn.
On täysin totta, että se on kylmyys naulanpäistä, joka on kerännyt likaa. Ilmiötä kutsutaan termodiffuusioksi, ja se saa partikkelit (lika) vetäytymään kylmemmille pinnoille. Mahdollinen kondensaatiosta johtuva kosteus naulanpäissä voi myös vaikuttaa asiaan.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kipsin takapuolella olevan kartongin päällä voisi kasvaa pörröisiä asioita. Orgaaniset materiaalit suoraan kylmän tiiliseinän vieressä ovat riskitekijä. Ei kuitenkaan tapahdu mitään, jos kosteutta ei pääse mukaan. Yritä katsoa sähköpistorasian tai ikkunalistan kohdalla ja selvittää, mitä siellä takana on.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kipsin takapuolella olevan kartongin päällä voisi kasvaa pörröisiä asioita. Orgaaniset materiaalit suoraan kylmän tiiliseinän vieressä ovat riskitekijä. Ei kuitenkaan tapahdu mitään, jos kosteutta ei pääse mukaan. Yritä katsoa sähköpistorasian tai ikkunalistan kohdalla ja selvittää, mitä siellä takana on.
Mukavaa kuulla, että on ainakin yksi selitys, joka teoriassa tarkoittaisi, että seinäni voisivat olla kunnossa. Tämä on juuri se selitys, jota itse olen miettinyt, mutta en tiennyt, että se oli "käsite", niin sanotusti.Krawk sanoi:
Muhkea kasvillisuus oli erittäin julma tapa ilmaista asia, juuri sitä mitä en halua ajatellaTämä ei tarkoita, etteikö kipsin taustapaperiin voisi kasvaa muhkeita asioita. Orgaaniset materiaalit suoraan vasten kylmää tiilistä tehtyä ulkoseinää ovat riskitekijä. Mitään ei kuitenkaan tapahdu, jos ei ole kosteutta. Voit yrittää katsoa pistorasian tai ikkunalistan kohdalta ja selvittää, mitä siellä takana on.
Mitä levyjä suosittelisit, jos kaikki levyt vaihdetaan ulkoseinien kohdalla?
Kipsi.
Sisäseinän levymateriaali ei saisi olla takaa märkä. (Onko se lisäeristetty?)
Ei myöskään näytä olevan ongelma tällä hetkellä?
Jos seinässä on kosteutta, se tulee korjata eikä peittää.
Edit:
On tutkittava koko rakennetta eikä vain sisimmäistä kerrosta. Kiviseinät eivät ole täysin ongelmattomia käsiteltäviä, ja on olemassa eri mielipiteitä siitä, miten se pitäisi toteuttaa.
Ääripäät ovat, että joko seinä annetaan hengittää (sisään ja ulos) ja käytetään kosteudelle herkkiä materiaaleja, tai rakennetaan sisäseinä kuorimuuriperiaatteella diffuusioita tiiviillä muovilla jne.
Lopulta ongelmana on, että jos tiili on märkä syvyydessä, jossa se jäätyy, on riski, että se halkeaa.
Sisäseinän levymateriaali ei saisi olla takaa märkä. (Onko se lisäeristetty?)
Ei myöskään näytä olevan ongelma tällä hetkellä?
Jos seinässä on kosteutta, se tulee korjata eikä peittää.
Edit:
On tutkittava koko rakennetta eikä vain sisimmäistä kerrosta. Kiviseinät eivät ole täysin ongelmattomia käsiteltäviä, ja on olemassa eri mielipiteitä siitä, miten se pitäisi toteuttaa.
Ääripäät ovat, että joko seinä annetaan hengittää (sisään ja ulos) ja käytetään kosteudelle herkkiä materiaaleja, tai rakennetaan sisäseinä kuorimuuriperiaatteella diffuusioita tiiviillä muovilla jne.
Lopulta ongelmana on, että jos tiili on märkä syvyydessä, jossa se jäätyy, on riski, että se halkeaa.
Viimeksi muokattu:
Eri syistä minulla on ollut täysi työ elämän mysteerien kanssa ja siksi remontti ei ole edennyt sillä nopeudella, josta olin haaveillut
. Mutta nyt on aika raportoida ja tunnustaa teille, joilla oli suuria epäilyksiä lisäeristyksestäni.
Edellinen omistaja, joka teki lisäeristyksen, oli rakennusinsinööri, joten olisin voinut tapetoida ja unohtaa epäilykseni rakenteesta ja silti tajunnut, että paperinpyörittäjänä en oikein voi kyseenalaistaa rakennusinsinöörin arviointikykyä. Mutta se kalvoi taka-alalla, joten lopulta aloin purkaa osaa nähdäkseni, miltä se näytti. Ja se ei ollut raikas.
Seinäni on rakennettu seuraavasti, ulkoa sisälle:
Rappausta.
Tiilirakenne - yhden tiilen paksuinen (n. 10-15 cm?).
Rappausta.
Vanha tapetti.
Puukoolaukset, 45x70, naulattu suoraan runkoon.
Kivivillalevyt koolausten välissä suoraan runkoa vasten.
Lastulevy.
Tapetti.
Tapahtunut on, että lämmin ilma on kohdannut kylmän rungon ja vesi on tiivistynyt. Siksi minulla oli suurta mustahomekasvustoa sekä vanhassa tapetissa että eristeessä. Eräissä kohdissa se melkein näyttää siltä, kuin joku olisi käynyt maalaamassa spraypurkilla.
Tämänhetkinen suunnitelmani on vain täyttää tapituksesta jääneet reiät, tasoittaa seinä rappauksella tarvittaessa ja sitten tapetoida suoraan sen päälle. Kysymys kuuluu, kuinka huonosti tiilirunko yhdellä tiilen paksuudella eristää... tiettyä huolta on.
Edellinen omistaja, joka teki lisäeristyksen, oli rakennusinsinööri, joten olisin voinut tapetoida ja unohtaa epäilykseni rakenteesta ja silti tajunnut, että paperinpyörittäjänä en oikein voi kyseenalaistaa rakennusinsinöörin arviointikykyä. Mutta se kalvoi taka-alalla, joten lopulta aloin purkaa osaa nähdäkseni, miltä se näytti. Ja se ei ollut raikas.
Seinäni on rakennettu seuraavasti, ulkoa sisälle:
Rappausta.
Tiilirakenne - yhden tiilen paksuinen (n. 10-15 cm?).
Rappausta.
Vanha tapetti.
Puukoolaukset, 45x70, naulattu suoraan runkoon.
Kivivillalevyt koolausten välissä suoraan runkoa vasten.
Lastulevy.
Tapetti.
Tapahtunut on, että lämmin ilma on kohdannut kylmän rungon ja vesi on tiivistynyt. Siksi minulla oli suurta mustahomekasvustoa sekä vanhassa tapetissa että eristeessä. Eräissä kohdissa se melkein näyttää siltä, kuin joku olisi käynyt maalaamassa spraypurkilla.
Tämänhetkinen suunnitelmani on vain täyttää tapituksesta jääneet reiät, tasoittaa seinä rappauksella tarvittaessa ja sitten tapetoida suoraan sen päälle. Kysymys kuuluu, kuinka huonosti tiilirunko yhdellä tiilen paksuudella eristää... tiettyä huolta on.
Viimeksi muokattu:
No se on parempi suunnitelma (terveydellisesti) kuin nykyinen, mutta huonompi taloudellisesti. Jos voit, eristä ulkopuolelta, jos et, niin rakenna seinä uudelleen sisäpuolelta ja rakennetaan kuten tavallisia tiiliseiniä, joilla on ilmarako tiilen ja sisäseinän välillä. Mutta jonkinlaista eristystä tarvitset, koska tiili ei eristä erityisen hyvin, varsinkaan kun se on märkä, kuten usein tapahtuu talvella, kun on kylmää.
Yrittäisin keskustella edellisen omistajan kanssa piilevästä viasta ja pelotella häntä jollain tavalla, sillä voi olla vaikeaa saada hyväksytyksi piilevänä vikana ottaen huomioon seinässä olevat mustat jäljet ja yllä kuvattu ilmiö, joka varmasti olisi saanut sinut tekemään perusteellisemman tutkimuksen. Mutta pelotella voit aina, voi ehkä olla jonkin tuhannen euron arvoinen asianajajan palkkio.
Minkä ratkaisun valitsetkin, teet kuitenkin oikein revitessäsi roskat pois, parempi pelkkä tiiliseinä (vaikka siitä tulee kylmä) kuin hometta seinissä.
Minulle ei ole mahdollista rakentaa vakavaa rakenteita sisäpuolelta tässä vanhassa talossa. Tulisi niin uskomattoman paljon erikoisratkaisuja nykyisten palkkien ja vastaavien kanssa, jotta saisi sen huippukuntoon. Ulkoeristys on siis se ratkaisu. Seuraavaksi vuorossa on FTX-ventilaatio ja kolminkertaiset ikkunat, joten valitettavasti julkisivun eristäminen on taloudellisesti hieman kauempana. Ehkä lisäeristyksen ja koko talon rappauksen voisi tehdä vakavan laajennuksen yhteydessä joskus tulevaisuudessa.Gladh sanoi:No se on parempi suunnitelma (terveyden kannalta) kuin nykyinen, mutta huonompi taloudellisesti. Jos voit, eristä ulkopuolelta, jos et, sinun on rakennettava seinä uudelleen sisältä, ja sitten rakennettava kuten tavalliset tiiliseinät, ilmarako tiilen ja sisäseinän välillä. Mutta jonkinlainen eristys tarvitaan, koska tiili ei eristä erityisen hyvin, varsinkaan kun se kastuu, kuten usein tapahtuu talvella kylmällä säällä.
Hyvä vinkki piilevistä virheistä. Mutta juuri siksi, että kaikki talossa piti korjata ja kaikki asennukset ovat parhaimmillaan 60-luvulta, valitsin vapautusehdon, koska myyjä alensi hintaa siitä huomattavasti.Yrittäisin keskustella edellisen omistajan kanssa mahdollisesta piilevästä virheestä ja pelotella häntä jotenkin, se voi olla vaikea saada läpi piilevänä virheenä ottaen huomioon seinän mustat täplät ja edellä mainittu ilmiö, joka varmasti olisi saanut sinut tekemään perusteellisemman tarkastuksen. Mutta voit aina pelotella, ehkä se voisi olla parin tuhannen euron arvoinen asianajajalle.
Riippumatta siitä, minkä ratkaisun valitset, teet oikein purkamalla roskaa, parempi vain tiiliseinä (vaikka se on kylmä) kuin home seinissä.
Kyllä, terveyden kannalta uskon tämän olevan paras ratkaisu. Aion lisäksi, kuten mainittu, asentaa FTX-ventilaation ja pitää niin pienen alipaineen kuin mahdollista talossa, jotta vanha runko ei ime ilmaa läpi. Home seinissä ja painovoimainen ilmanvaihto -> edelliset omistajat olivat todellisia kovanaamoja d^_^b.
Klikkaa tästä vastataksesi