Hei!

Kysymykseni on yksinkertainen, kannattaako maksaa 200 000:- saadakseen tiilijulkisivun puujulkisivun sijaan uudisrakennukseen? Talo sijaitsee noin 300 metrin etäisyydellä Öresundista, joten se altistuu luultavasti aika paljon sateelle.

Paljonko maksaa sitten maalata uudelleen yksikerroksinen puurakennus, joka on yli 140 neliömetriä? 200 000 on aika paljon rahaa maaleihin.

Ystävällisin terveisin,
/Adam
 
Dokumentakrobat sanoi:
Hei!

Min fråga on yksinkertainen, onko 200.000:- siitä, että saa tiiliverhouksen puuverhouksen sijaan uudisrakennettuun taloon järkevä investointi?
Ystävällisin terveisin
/Adam
KYLLÄ, mielestäni se on sen arvoista. Sinun täytyy myös ottaa huomioon, kuinka paljon aikaa maalaaminen vie noin joka viides vuosi.
Katso ympäristösi, miten muut talot on rakennettu, niin ehkä saat käsityksen siitä, miten muut ovat ajatelleet. Aja kierros alueellasi ja katso, miten ne VANHAT (ei uudet) talot ovat selviytyneet sääolosuhteista, niin saat vastauksen ;).
Onnea
gaia
 
En mielestäni tiili lisää arvoa niin paljon, että se olisi kiin olemisen arvoinen. Voisin jopa katsoa, että se olisi suoraan arvon alentaja riippuen siitä, minkä tiili- ja puuverhouksen välillä valitset. Jos maalaat talon esimerkiksi keittomaalilla tai vastaavalla, sinun tarvitsee käytännössä vain maalata uusi väri ilman pohjatöitä seuraavalla kerralla, kun maalaat. Jos valitset Falu Röd, arvioin maalikustannukset alle 4.000 SEK.

terveisin
David
 
Minulla olisi vaikeaa miettiä rahallisia asioita, kun valitaan tiilen ja puuverhouksen välillä.

Näistähän tulee kaksi täysin eri taloa ja useinhan se on niin, että joko suositaan tiilitaloja tai "puutaloja".

Unohda taloudelliset osat, valitse sydämellä, jotta saat talon, jossa viihdyt!
 
MathiasS sanoi:
Jag skulle ha svårt att resonera i termer av pengar när det gäller valet mellan tegel och träfasad.

Det blir ju två helt olika hus av detta och ofta är det väl så att man antingen föredrar tegelhus eller "trähus".

Strunta i de ekonomiska delarna, välj med hjärtat så ni får ett hus ni trivs i!
Jag har inget hjärta så jag förstår inte vad du menar. ;D
Skämt åsido, så bör man, beroende på hur rik man är då förstås, alltid tänka i form av skapat värde i förhållande till satsade pengar. Always be paranoid. :)

mvh
David
 
Kiitos kaikista viisaista vastauksista :D Alun perin olimme päättäneet valita puujulkisivun, mutta kaikki varoitusraportit uusien maalien heikosta kestävyydestä sieni- ja homehyökkäyksiä vastaan saivat meidät epäröimään.

Tiedämme, että tiilitalot kestävät tyypillisesti tuhat vuotta, mutta vanhoja puutaloja on paljon vähemmän ???

Miten on tiilen ja puujulkisivun laatu verrattuna aiempaan? Vanhat tiilikirkot kestävät luultavasti maailmanloppuun asti, mutta onko nykypäivän tiilitalot rakennettu samalla laadulla? Ovatko nykypäivän puujulkisivut yhtä hyviä kuin vanhat puujulkisivut - maassa on monia satoja vuosia vanhoja puutaloja pohjoisessa.
 
Eikö tiili vaikuta myös hieman sisäilmastoon?
 
Minulla on puuverhoiltu talo (falunpunainen), mutta haaveilen tiilitalosta... Tyylikäs ja helppohoitoinen. Taloudellisesti arvioisin myös ajan, joka maalaamiseen kuluu (aika on tunnetusti rahaa). 200 euroa (loppor) on toisaalta melko paljon aikaa myös. Lisäksi miettisin esteettisyyttä - sopiiko talon arkkitehtuuri parhaiten yhteen tiilen vai puun kanssa? Miltä ympäristö näyttää?
 
Aika ei ole rahaa.

Aika on aika ja raha on raha. ;)

Uskon, että voi olla viisasta hoitaa puujulkisivua erityisen hyvin nykyään. On esimerkiksi melko helppoa pestä julkisivu vuosittain sopivalla aineella + harjalla. Ehkä se on jotain tällaista, mitä vaaditaan, jos talo sijaitsee alttiilla paikalla.
 
MathiasS sanoi:
Uskon* että on viisasta hoitaa puujulkisivua erityisen hyvin nykyään. Esimerkiksi on melko helppoa pestä julkisivu vuosittain sopivalla aineella + harjalla. Ehkä se on jotain sellaista, mitä tarvitaan, jos talo sijaitsee alttiilla paikalla.
Olen samaa mieltä... Kun kyseessä on yksikerroksinen talo, pesun/maalauksen tulisi olla todella helppoa ja vaivatonta. Koska talo sijaitsee lähellä merta, saattaisin ennemmin panostaa rahani erityisen kestävien ikkunoiden (alumiini?) hankintaan. Ikkunoiden maalaus on monimutkaisempaa kuin talon seinien maalaus ;).
Tulin vähän sokeaksi kotiini, kun talossani on 2 kerrosta rinneratkaisulla, mikä vaatii melkeinpä sirkuskoulutuksen maalatakseen ;D En olisi ikinä ostanut taloa, ellei se olisi rapattu.

Dokumentakrobat, se että alueella on enimmäkseen tiilitaloja sanoo jotain. Käsittääkseni talosi on rakennettu puusta, joten ehkä onkin parasta pukea se myös puuhun? Minulla on aina vähän epäilys, kun sekoitetaan eri materiaaleja samassa seinässä (orgaaninen-ei orgaaninen), jotka toimivat eri periaatteilla, mutta se on vain oma todennäköisesti aiheeton vastarintani materiaalien sekoittamiseen rakenteissa.
Onnea valinnan kanssa!
gaia
 
Hei Gaia :)

Olemme miettineet asiaa siihen suuntaan. Puufasadi + alumiinipäällysteiset ikkunat voivat kyllä olla kunnossapitomielessä ok. Esteettisesti, no, ne antavat talolle modernimman ilmeen, mikä on ihan ok.

Alue, jolle rakennamme, on alun perin leimattu kesähuvilarakentamisella suurilla tonteilla rantamännikössä. Viimeisten 10-20 vuoden aikana alue on muuttunut niin, että vanhoja pienempiä kesämökkejä on laajennettu tai ne on korvattu uudisrakennuksilla.

Materiaaliltaan siellä on edelleen paljon puutaloja, vaikka tiilipintaiset ja rapatut talot ovat lisääntyneet.

Rakennuslupapiirustuksissa talo näyttää täysin hyvältä puusta tehtynä. Korkein harjakorkeus on 3,5 metriä, joten ei ole paljon esitettävää, kun olet tottunut maalaamaan kaksikerroksista rinteessä olevaa taloa :P
 
Dokumentakrobat sanoi:
Rakennuslupapiirustuksissa talo näyttää täysin hyvältä puusta. Korkein katonharjan korkeus on 3,5 metriä, joten ei ole paljon mainittavaa, kun olet tottunut maalaamaan kaksikerroksista rinnetaloa :P
Ja ei, en ole lainkaan tottunut siihen enkä aio tottua siihen ;). Ostimme talon kolme vuotta sitten silikaattimaalilla maalattuna, enkä aio maalata sitä uudestaan niin kauan kuin asumme täällä (noin 20 vuotta?), ellei rappaus irtoa. Rappaus on ollut paikoillaan 60 vuotta, joten on toivoa välttyä siltä työltä ;)
3,5 m on täysin inhimillinen korkeus ja se vaikuttaa olevan unelmapaikka, jonka olette löytäneet. Pitäkää kaikki mahdolliset männyt talon ympärillä. Niistä on paljon hyötyä, kun tuulee suolaisia tuulia, ja on vaikea istuttaa uusia tuulisissa paikoissa. Voit sahata pois alimmat oksat, jos on ehdottomasti tarpeen, ja saada pensastosta ilmavampi vaikutelma. Jos asut rannalla, usein kaivataan varjoa ;).
Onnea matkaan!
gaia
 
Tiili on numero YKSI. Täytyy olla kaikista huoltovapain materiaali?

Mutta se riippuu erittäin paljon talomallista, onko se kaunein vaihtoehto.

Ero sammaleisen tai kodikkaan välillä voi olla hiuksenhieno.

Mielestäni.

Tarkista, ulottuvatko tiilet harjan kärkiin, sillä muuten se mielestäni jää vähän vajaaksi. Harjan kärjet ovat kuitenkin työläin maalattava puutalossa.

Minulla on tuttava, jolla on "tiilitalo" laserattuine puugavleineen, ja hän käyttää varmasti enemmän aikaa ja rahaa etelänpuolen kuivuneeseen gavelin maalaamiseen kuin me koko puutaloamme.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.