Nissens
Stimulants95 Stimulants95 sanoi:
Hei! Olen edennyt kaivuutöissä ja nyt se on alkanut muuttua hieman hankalaksi.
Olen aloittanut pilareiden asettamisen terassin suhteen.

Kuinka olisitte tehneet varsinaisen terassin oven kohdalla? Tarvitsenko kaksi lisäpilaria siihen osaan vai olisiko teillä suositella jotain muuta?

Luultavasti tarvitsen myös porausta betoniin, jotta saan runkopuut hyvin kiinni, onko teillä vinkkejä?
Kuten sanottu, olen täysin uusi, tuskin tiedän itsekään mitä teen.
Sinulla pitäisi olla poikittain kulkevat kantavat palkit, jotka kannattelevat lattiarakenteita. Pilarien tulisi mennä routasyvyydelle ja olla pultattuna kantaviin palkkeihin.

Kuten sanottu, käytettävissä on kaksi laseria vuokrattavana rentasta.

• Tykkään
Stimulants95
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens sanoi:
Sinun pitäisi olla kantavia tukipuita, jotka kulkevat poikittain ja kannattelevat lattiaa. Pilarien tulee ulottua routarajan alapuolelle ja olla pultattuja kantaviin tukipuihin.
Luulen, että sinun täytyy lukea TS viimeisin viesti.

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Päivitys tämän päivän maansiirtotöistä kumppani halusi olla kuvassa, jotta näyttäisi siltä, että hän olisi tehnyt jotain 🤣.

Kysymys! Kuinka paljon voi säätää soralla sitten maanpinnan korkeutta? Kuinka tarkka minun pitää olla?
Tuntuu hieman hankalalta saada sitä hyvin, jos aiot laittaa ne suoraan soraan, mieluummin sitten maanpäällyslaattojen päälle (yleensä ilmaisia vanhoja betonilaattoja löytyy marketplace-palvelusta). Toinen vaihtoehto on säädettävät terassijalat, jolloin on todella helppo saada terassi tasaiseksi.
https://www.hornbach.se/p/terrassfot-justerbar-35-70-mm/6260944/

• Tykkään
Lived ja 1 muu
  • Laddar…
Nissens
Hei kaikille, kävi täällä yksi kaveri Beijersiltä. Ei tule pilareita 🤣 olen mitannut kaikki pilarit, mutta ne jätetään pois.
Aion kaivaa kaltevaksi kohti nurmikkoa, sitten laitan maanpeitekankaan + soraa. Sitten palkit tulevat lepäämään soran päällä. Kehyksen taloa vasten kiinnitämme betoni ruuveilla.

Hän sanoo, että maaperä täällä on niin hyvä, että säännöt tulevat olemaan suoraan sorassa. Kiitos kaikille, jotka ovat kirjoittaneet!
Näyttää olevan melko paljon työtä rakentaa ilman pilareita. Kaikki multamaa on poistettava (koska pakkanen saa sen liikkumaan), laitetaan maanpeitekangas, täytetään soralla, käytetään maantiivistintä ja sitten laatat, joilla terassi lepää.

Mitä he tarkoittavat ”hyvällä maaperällä”?

Keskustelu aiheesta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-230-m2-anvaenda-kilar-som-nivajustering.144727/

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Stimulants95
  • Laddar…
Edellytyksilläsi haluat varmasti tehdä upotetun bjälklag:n sijaan kryssbjälklag:n.

• Tykkään
Stimulants95
  • Laddar…
O oddan sanoi:
Noilla edellytyksillä kannattaa varmaan tehdä upotettu palkisto sen sijaan, että tekisit ristipalkiston
Kyllä, siitä tulee upotettu palkisto :)

Nissens Nissens sanoi:
Vaikuttaa siltä, että on aika paljon työtä rakentaa ilman pilareita. Kaikki multamaa pitää poistaa (koska pakkanen saa sen liikkumaan), laittaa suodatinkangas, täyttää soralla, käyttää maantiivistäjää ja sitten laatoille, joilla terassi lepää.

Mitä he tarkoittavat sillä, että "maa on hyvä"?

Aiheeseen liittyvä keskustelu:
[linkki]
Olen katsellut aitoja ympärillä sekä naapureiden terasseja. Sitten vanha terassi, jonka purin, on ollut maan tasalla yli 20 vuotta. Mutta luotan häneen, hän on paljon tietävämpi kuin itse olen.

Ja juuri ilman laattoja olin myös hieman yllättynyt, mutta hän sanoi, ettei laattoja tarvita. Kyllä, aion vuokrata maantiivistäjän.

Onko tableteissa haittoja? En oikein ymmärrä, miksi tabletteja ei tarvitsisi.
Jotain mielipiteitä?

Tomture61
Onko mitään haittaa laatoista? En oikein ymmärrä miksi laatoja ei tarvittaisi.
Jotain mielipiteitä?
Kyllästetyn puun suora kosketus maahan ei ole hyvä ratkaisu, paras on käyttää pilareita + 30-40 cm ilmatilaa alla.
Mutta se ei ole aina mahdollista.
Kyllästetyn puun asettaminen murskekerroksen päälle = kaivaa murskekerrosta varten + kangas + kallis toimitus ja materiaalit, puu on kosketuksissa materiaaleihin, jotka voivat pitää kosteutta jonkin aikaa.

Betonilaatat = vähemmän työvoimaa, halvemmat materiaalit, vähemmän kohtia, joissa puu on kosketuksissa laattoihin.

• Tykkään
Stimulants95
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 sanoi:
Kyllästettyä puuta suoraan maata vasten ei ole hyvä ratkaisu, paras on käyttää pilareita + 30-40 cm ilmaa alla.
Mutta se ei ole aina kaikille mahdollista.
Kyllästetyn puun asettaminen sepelille = kaivaa sepelille + kangas + kallista toimituksineen ja materiaaleineen, puu on kosketuksessa materiaaliin, joka voi pitää kosteutta jonkin aikaa.

Betonilaatat = vähemmän työpanosta, halvemmat materiaalit, vähemmän kosketuspisteitä puun ja laattojen välillä.
Juuri näin, ajattelen samoin. Minulla on paljon betonilaattoja, ja ystäväni juuri rakensi terassin, joten hänellä on paljon ylijäämää myös.

Onko alusmatto laattojen päällä välttämätön?

Nissens
Onko laatoissa mitään haittaa? En oikein ymmärrä, miksi laatoille ei olisi tarvetta.
Jokin mielipide?
Minä kysyisin neuvoa joltain muulta kuin siltä Beijerkundilta…

Minun maailmassani on hullua laittaa kansi maahan ilman pilareita, ellei laita kiviä/soraa jne. routimattomaan syvyyteen.

• Tykkään
Stimulants95
  • Laddar…
Minulla on ystävä, joka työskentelee työnjohtajana Contractorille, hän vinkkasi myös nyt, että voisi käyttää laattoja. Mutta että pylväitä ei tarvita siellä missä asun.

Nissens
Minulla on ystävä, joka työskentelee Contractorilla työnjohtajana, hän suositteli myös laatoilla tekemistä. Mutta että täällä, missä asun, paalut eivät ole tarpeen maaperän vuoksi.
Tulee vähän utelias siitä, millainen maaperä sinulla on. Ravinnemaa vaikuttaisi esimerkiksi pakkaseen, ellei sitten asu pakkanen vapaassa alueella.

Mitä teillä on ravinnemaan sijaan?

Nissens Nissens sanoi:
Tulee vähän utelias siitä, millaista maata sinulla on. Pintamaa varmaankin vaikuttaa pakkaseen, ellei asu pakkasvapaalla alueella.

Mitä teillä on pintamaan sijasta?
En ole kotona, mutta tämä on hyvin samanlaista kuin se maa, mitä meillä on. Joten sanoisin, että moreenimaata. Vain ylin kerros ehkä 10-15 CM on pintamaata.

• Kasa soraa ja maata valkoisella pressulla pihan sorapinnalla.
  • Kasa soraa ja hiekkaa maassa, mahdollisesti rakennusprojektin materiaalia. Yläkerros noin 10-15 cm paksua multaa.
  • Tykkään
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.