4 342 lukukertaa ·
7 vastausta
4k lukukertaa
7 vastausta
terassi tukimuuriin?
Hei!
Olen ajatellut laajentaa olemassa olevaa terassia rakentamalla puuterassin nykyisten kivilaattojen päälle. Maa viettää laattojen ulkopuolella, ja olen suunnitellut matalaa tukimuuri terassin reunalle (joka siis sijaitsee "laaksossa").
Onko järkevää hyödyntää tukimuuria ulomman kantavan palkin asettamiseen? Koko rakenne olisi silloin "kelluva".
Vai pitäisikö valaa betonimuuri, johon sisällytetään tolppakenkiä? Mutta silloin korkeusero maan ja puuterassin välillä tuntuu suuremmalta kuin haluaisin...
Vai pitäisikö terassi ja muuri erottaa kokonaan? Asettaa puuterassi esimerkiksi lecaharkkojen päälle kauemmas ja rakentaa muuri, joka ei sisälly terassirakenteeseen ollenkaan.
Hmm, kyllä, tarvitsen vähän apua ajatusten järjestämiseen...
:
Huuda, jos minun pitäisi selittää ongelmaa tarkemmin!!!!
Olen ajatellut laajentaa olemassa olevaa terassia rakentamalla puuterassin nykyisten kivilaattojen päälle. Maa viettää laattojen ulkopuolella, ja olen suunnitellut matalaa tukimuuri terassin reunalle (joka siis sijaitsee "laaksossa").
Onko järkevää hyödyntää tukimuuria ulomman kantavan palkin asettamiseen? Koko rakenne olisi silloin "kelluva".
Vai pitäisikö valaa betonimuuri, johon sisällytetään tolppakenkiä? Mutta silloin korkeusero maan ja puuterassin välillä tuntuu suuremmalta kuin haluaisin...
Vai pitäisikö terassi ja muuri erottaa kokonaan? Asettaa puuterassi esimerkiksi lecaharkkojen päälle kauemmas ja rakentaa muuri, joka ei sisälly terassirakenteeseen ollenkaan.
Hmm, kyllä, tarvitsen vähän apua ajatusten järjestämiseen...
:
Huuda, jos minun pitäisi selittää ongelmaa tarkemmin!!!!
Nostaa kysymyksen, ja toivon, että jollain on vähän viisautta jaettavana! Tai tavallinen pohdinta, sekin on hienoa 
kiitos vastauksestasi! Sinulla oli itse asiassa vastannut samanlaiseen kysymykseen Trädgårdissa, mutta siellä sain kysyä vain tukimuurista, en "rakennuskysymyksiä"...
Ilmeisesti tulee ottaa huomioon, että tukimuuri liikkuu. Sen voin hyväksyä
Jos minulla on sitten terassin toinen pää vanhoilla betonilaattoilla, se voi liikkua mukana. Tarkoitatko, että silti voi mennä pieleen? Alusta saattaa alkaa kallistua?
Mutta kaiken kaikkiaan kallistun erillisen muurin puolelle. Jos ei muuta, niin se helpottaa työvaiheiden erottamista; voin rakentaa terassin ensin valmiiksi ja sitten keskittyä muuriin.
Ilmeisesti tulee ottaa huomioon, että tukimuuri liikkuu. Sen voin hyväksyä
Jos minulla on sitten terassin toinen pää vanhoilla betonilaattoilla, se voi liikkua mukana. Tarkoitatko, että silti voi mennä pieleen? Alusta saattaa alkaa kallistua?
Mutta kaiken kaikkiaan kallistun erillisen muurin puolelle. Jos ei muuta, niin se helpottaa työvaiheiden erottamista; voin rakentaa terassin ensin valmiiksi ja sitten keskittyä muuriin.
Ajattelin lähinnä vahvistaa sen asian, että tukimuurit aina liikkuvat. Harvoin erityisen paljon kerrallaan, mutta riippumatta siitä, kuinka paljon niitä ankkuroi, ne liikkuvat aina hieman ja lopulta on tehtävä uudelleen. Tämä minun ja taloni aikaisempien omistajien kokemuksen mukaan 60 vuoden aikana kahden tukimuurin kanssa. Muurin, joka on kestänyt parhaiten, on ollut kiinnitettynä kuusi tonnia painavaan öljysäiliöön useissa kohdissa, mutta tästä huolimatta muuri on alkanut kallistua melko paljon jo viiden vuoden jälkeen.
Klikkaa tästä vastataksesi