5 793 lukukertaa ·
6 vastausta
6k lukukertaa
6 vastausta
Teräspalkkien mitoitus kantavan seinän aukkoon
Hei,
olen piirtämässä projektia, joka vaatii noin 1500x2600mm kokoisen aukon tekemistä kantavaan tiiliseinään (450mm paksu) 1920-luvun lopun kerrostalossa.
Jotta talo ei romahda, minun on asennettava teräspalkkeja kantamaan kuorman. Kysymys kuuluu kuitenkin, mitkä mitat tarvitaan. Oletan myös, että kuten piirros osoittaa, pitäisi vahvistaa palkkien tukikohtia teräspalkeilla (tyyppiä UPE).
Pelkästään palkkeja vasten tulevan tiilen paino on noin 12 tonnia (0.45 * 1.7 * 12 m * 1500 kg/m3) ja sitten siihen tulee mahdolliset kuormat, joita se kantaa.
Jos projekti etenee, minun on joka tapauksessa palkattava rakennesuunnittelija tekemään piirustukset ja laskelmat rakennuslupaa varten, mutta haluaisin silti tietää, miten mittoja lasketaan.
Tietääkö joku?
olen piirtämässä projektia, joka vaatii noin 1500x2600mm kokoisen aukon tekemistä kantavaan tiiliseinään (450mm paksu) 1920-luvun lopun kerrostalossa.
Jotta talo ei romahda, minun on asennettava teräspalkkeja kantamaan kuorman. Kysymys kuuluu kuitenkin, mitkä mitat tarvitaan. Oletan myös, että kuten piirros osoittaa, pitäisi vahvistaa palkkien tukikohtia teräspalkeilla (tyyppiä UPE).
Pelkästään palkkeja vasten tulevan tiilen paino on noin 12 tonnia (0.45 * 1.7 * 12 m * 1500 kg/m3) ja sitten siihen tulee mahdolliset kuormat, joita se kantaa.
Jos projekti etenee, minun on joka tapauksessa palkattava rakennesuunnittelija tekemään piirustukset ja laskelmat rakennuslupaa varten, mutta haluaisin silti tietää, miten mittoja lasketaan.
Tietääkö joku?
Terve! Ongelma on varmaan saada palkeet sinne, vaikea tukea. Luultavasti tiilet pysyvät ylhäällä ilman palkeita. Seinä oli noin 45 cm, ota puolet kerrallaan. Mitä tulee mittoihin, en tiedä mitään, vain spekulaatioita. ALT 2 kpl Heb 200, 4 kpl Vkr 90x5. Tarvitaan myös vähän hitsausta.
jep, se pitää kyllä tehdä erissä. Ensin hakataan ja asetetaan vaakatasossa olevat HEB tai HEA, sitten sahataan ja hakataan pystypalkkeja varten ja asetetaan ne paikoilleen, hitsataan yhteen ja sitten poistetaan tiilet keskeltä.. ja sitten täytyy toistaa prosessi uudelleen toiselta puolelta.. oikea hevosurakka, mutta se on vain hyväksi lihaksille =)
Puuttuminen kantaviin rakenteisiin vaatii rakennusilmoituksen. Tämä puolestaan vaatii usein piirustuksen sekä vastuuhenkilön. Yleensä myös yhdistys vaatii piirustuksen saadakseen hyväksynnän heiltä. Suosittelen, että otat yhteyttä rakennesuunnittelijaan tämän työn osalta. Lisäksi voit varmasti säästää hieman materiaalia. Normaalisti palkit voidaan asettaa seinään ilman pylväitä.
Sinun ei luultavasti tarvitse laskea kaikkia tiiliä yläpuolella. Tiili kaareutuu aika hyvin. Onko yläpuolella aukkoja?
Sinun ei luultavasti tarvitse laskea kaikkia tiiliä yläpuolella. Tiili kaareutuu aika hyvin. Onko yläpuolella aukkoja?
Viimeksi muokattu:
Nopea arvio antaa, että HE180A pitäisi kestää tuon kuorman. Tämä ilman tietoa yläpuolella olevien välipohjien jännevälistä, mutta sisältäen omapainon momentin noin 30% korotuksen. Sinun tulisi teettää tarkempi laskelma.
Täytyy katsoa kokonaisuutta. Miltä yläpuolella näyttää? Kuinka korkea on seinä asunnossasi? Halutaan nähdä, kuinka kuormat voivat jakautua (valva). Parhaassa tapauksessa voi riittää, että laittaa L-teräkset molemmille puolille ja jyrsii ne seinään ennen purkamista. Jos ei ole mitään kummallisuuksia, niin luultavasti päädytään tyyliin 2 kpl HEA 120. Pilareita ei luultavasti tarvita.
Jos haluat tutkia itse vähän, vieraile Kaupunkirakennusvirastossa ja etsi rakennesuunnitelmia. Tarvitset piirustukset kerroksestasi + kerroksista ylä- ja alapuolella. Jos sinulla on nämä, se tulee halvemmaksi, koska rakennesuunnittelijan ei tarvitse tehdä sitä käyntiä.
Jos etsit rakennesuunnittelijaa, lähetä PM, niin voin ehkä auttaa sinua.
Jos haluat tutkia itse vähän, vieraile Kaupunkirakennusvirastossa ja etsi rakennesuunnitelmia. Tarvitset piirustukset kerroksestasi + kerroksista ylä- ja alapuolella. Jos sinulla on nämä, se tulee halvemmaksi, koska rakennesuunnittelijan ei tarvitse tehdä sitä käyntiä.
Jos etsit rakennesuunnittelijaa, lähetä PM, niin voin ehkä auttaa sinua.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Hur många stolpar/dimensionering för större carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dimensionering av limträ för att skapa krypgrund
Fritidshus -
Skärmtak längs med förråd - dimensionering
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp med regelverk och dimensionering för trädäck
Altan & Uteplats