Hei! Testaan, jos joku mahdollisesti voisi auttaa minua tämän kanssa, tai ainakin ohjata.

Ostin kaksi IPE-palkkia. 160 mm. Ja toivon, että ne kestävät tämän rakenteen sijaan kuin kuvassa näkyvät pilarit. Ajattelin laittaa palkin talon pitkin ikkunan yläpuolelle sekä sen palkin, joka pitäisi tulla pilareiden sijaan, kuormittamaan sitä palkkia, joka kulkee pitkin julkisivua.

Joten kysymykseni nyt on, kestääkö IPE 160 tämän? Olen nyt hirveän epävarma.

Terv. Ulkoterassi, jossa on kaksi pystysuoraa pylvästä tukemassa kattorakennetta. Osa rakennusta ja tiilikatto näkyy taustalla.

Kuinka aiot asettaa/pystyttää palkit? En oikein ymmärrä, valitettavasti.

Minulla on 5-metrinen ja 4,5-metrinen palkki. 5-metrinen palkki kiinnitetään julkisivun viereen ikkunan yläpuolelle (kuvan oikealla puolella) tiileen. Leikkaan tiilen pois ikkunan kummaltakin puolelta ja "asetan" palkin uran sisään kummallakin puolella. Sitten palkki, jonka tulee keventää pylväiden sijaan, tulee yhden päänsä kanssa lepäämään tämän palkin päällä ja toiselta puolelta menemään tiileen tehtyyn leikkaukseen (kuvan vasemmalla puolella).

Aloittaisin todennäköisesti laskemalla tiiliseinän kestävyyden. Kestääkö se tällaisia pistekuormia vai onko sitä vahvistettava?

Tietoni tällä alalla ovat rajalliset, enkä ole koskaan työskennellyt sen aikakauden talojen kanssa. Mutta luulen, että on olemassa riski, että julkisivutiili on ohut eikä sovellu kantamaan palkkeja. Eli että varsinainen kantava rakenne on puuta ja sijaitsee seinän sisällä, ja silloin oletan, että palkki on jotenkin integroitava siihen rakenteeseen. Mutta saatan olla täysin väärässä talon rakennustavan suhteen.

Mielestäni tarvitset rakennusinsinöörin arvioimaan tätä.

• Tykkään
vojma
  • Laddar…
Minulla ei ole aavistustakaan. Mutta onko joku asiantunteva "rivning" ja rakennustaidon omaava, joka on vain käynyt katsomassa ja sanonut, että se toimii niin. Mutta ajattelen, että ehkä se toimii, varmasti, mutta ei halua olla epävarma ja haluaisi saada/tehdä jonkin laskelman siitä, jotta se on varma ja vakaa.

Minulla ei ole aavistustakaan, mitä tiili kestää pistemäisissä kuormissa.. :S miten saan sen selville?

Nyt vastasimme samaan aikaan, fahlis ja minä. Vaikuttaa siltä, että olemme samaa mieltä siitä, että tiiliseinä on mahdollisesti heikko kohta rakenteessasi. Palkit itsessään varmasti kestävät.

Kokenut rakennussuunnittelija voi arvioida tiiliseinän kyvyn ottaa vastaan kuormaa.

Kiitos vastauksista, hyvä on. Onko teillä mahdollisesti jotakin ehdotusta siitä, mistä löydän rakentajan Skåne/Kristianstad-alueelta?

Olen aiemmin löytänyt konstruktör käsityöläisten välityspalveluista verkossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.