Hei!

Olen poistamassa autotallini takaseinän pidentääkseni sitä 2m ja tarvitsen apua palkkien koon laskemiseen, jotta ne kannattavat katon jne.

Autotalli on 5m leveä, 6m pitkä, katon kaltevuus on 14 astetta. Seinä, joka poistetaan, on sadevesikourujen puolella jne. Katto ulottuu noin 0,5m seinästä ja siinä on betonitiilet. Asun Borlängessä, Taalainmaalla - joten lumi on otettava huomioon laskelmissa. Pidennys on 2m.

En halua liimapuupalkkia - se tulee olemaan liian suuri/korkea, luulen. Joten minulla pitäisi todennäköisesti olla IPE-, HEA- tai HEB-teräs/rautapalkki (mikä?). Ja luulen, että koon pitäisi olla noin 100-200mm vai mitä?

Kiitos avusta etukäteen ja anteeksi huono ruotsini! :)

/Alistair

• Kuva esittää autotallin laajennussuunnitelmaa, jossa näkyy autotalli mittasuhteineen, laajennusosuus ja kattoa tukevan palkin sijainti.
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä ihan tarkalleen kysymystä, mutta se voi johtua siitä, että olen vähän hidas ;-)
Mikä on kattorakenne? Harjakatto, pulpettikatto tai jotain muuta?

Onko autotalli 5*6m harjakaton harjan ollessa pituussuunnassa?

Hei Tjacko!

Anteeksi huono kuvaukseni - luonnos on nyt lisätty. Melko yksinkertainen pidennys oikeastaan.

Hyvää kesää kaikille!
/Alistair

Viimeksi muokattu:
Ainakin HEB 200 haluaisin sanoa nopean arvion perusteella. Pelkkä lumikuorma katollasi on varmasti kaksi tonnia, sitten tulee mukaan tuulikuorma ja kattorakenteen paino.

Kun asettaa 2000 kg tasaisesti jaettuna 5 m pitkälle HEB 200:lle, se taipuu noin 3 mm keskeltä.

Koska kyseessä on kantava rakenne, sinun tulisi tarkistaa tarkka laskelma rakennusinsinööriltä, minä voin antaa vain karkean arvion.

mycke_nu sanoi:
Ainakin HEB 200 sanoisin nopean arvion perusteella. Pelkästään lumen kuorma kattosi päällä on varmasti kaksi tonnia, lisäksi tulee tuulikuorma ja katon rakenteen paino.

Jos asetat 2000 kg tasaisesti jakaantuneena 5 m pitkälle HEB 200:lle, se taipuu noin 3 mm keskeltä.

Koska kyseessä on kantava rakenne, sinun pitäisi tarkistaa asia rakennusinsinöörin kanssa tarkkaa laskelmaa varten, itse voin antaa vain karkean arvion.
Pinta-ala, joka rasittaa palkkia, on 20 m2.
Tarkistin nopeasti boverket.se:stä: Siellä näyttää siltä, että lumikuorman perusarvo vaihtelee 3,0 ja 3,5 kN/m2 välillä riippuen siitä, missä päin Taalainmaata talo sijaitsee. Tämä antaa huomattavasti suuremman kuorman: 3,0 antaa vastaa 6 000 kg kokonaiskuorman! pelkästään lumesta.
Lisätään vielä katon oma paino, ehkä 30 kg/m2 eli yhteensä 600 kg.

Kuten sanottu: Ota yhteyttä suunnittelijaan, jotta saat tämän oikein!

Lumikuorma jaetaan kolmeen kohtaan - seinille ja palkille, noin 1/3 kullekin, mutta samapa tuo. Se on laskentatyö insinöörille.

I
Kun käytetään vetokokeilumenetelmää, palkki (spv 5 m) rasittuu puolikkaalla kuormalla olemassa olevasta katosta + puolikkaalla kuormalla laajennetusta katosta. Eli 3+1=4 m leveydeltä. Loppu kuormasta menee ulkoseinille ja pieni osa päätyihin.

Jos lähdemme liikkeelle anaitiksen kuormitusoletuksesta (joka pääasiassa pitää paikkansa oikealla puolella), sinulla on 350 kg lunta/neliömetri + omapaino (30 kg/neliömetri) mitoitettavana. Eli 380 kg/neliömetri yhteensä.

Tämä luku on muunnettava kuormitukseksi/metri palkki. 380x4/5=304 kg/m palkki = q/m.

Palkki lepää kahdella tuella. Maksimivälimomentti on tällöin: q x l^2/8= 950 kpm vanhalla kunnon tavalla Hooken lain ja elastisuusteorian mukaisesti käyttämällä vanhaa teknistä lajittelujärjestelmää, jossa l = spv.

Jotta saadaan tarvittava taivutusvastus (= Wx), käytän vanhempaa (ja sallittua) lujuusarvoa teräkselle: 1470kp/cm^2, sen sijaan että käyttäisin osakerrointa ja karakteristisia arvoja (95% empiirisesti määritetyistä murtolujuusarvoista).

95000/1470 = 64 cm^3 Wx (ilman pitkäaikaismuodonmuutosdynamiikkaa). Tämä riittäisi IPE 140:llä tai HE100A:lla.

Mutta huomioiden pitkäaikaiskuorman, on tarkistettava taipumakaavalla, ettei se ylitä 1/400-osaa spv:stä. (5000/400=12,5mm Ymax) Niin suurta taipumaa ei tietenkään haluta, mieluiten ei ollenkaan. Asetetaan Ymax 1 mm:ssa eli tarvittava profiili saadaan kaavasta:

1=(5xqxl^4)/(384xExI) missä E = teräksen kimmomoduuli (= 2,1 x 10^6 kp/cm^2) ja I = hitausmomentti (riippuen teräsprofiilista), josta I ratkaistaan ja sitten katsotaan materiaali-/lujuustaulukosta, jotta löydetään profiili, jolla on Ix suurempi kuin tämä arvo.

Onnea laskennalle ja muista lajit, jotta ei tule potenssierroria loppuvaiheessa!

Lisäksi on ajateltava, että tämän palkin kuorma menee kummastakin päästä tukeen maahan. Eli 304x5/2= 760 kg/tuki. Tämä voi tarkoittaa, että lasketaan nurjahdus Eulerin mukaan, tapaus 2.

Jos ymmärsin byggarns-perustelut oikein, niin Ix=10750 ja silloin vaaditaan HEB 240 (Ix = 11260).

Hei!!!

Keskusteltuani erään insinööriystäväni kanssa olemme päätyneet HEB 160:een. Mielestämme pitkäaikainen muodonmuutos vain 1 mm oli hieman äärimmäinen, kun 12.5 mm on sallittu.

Haluamme kiittää kaikkia, erityisesti imported_Byggaren, kaikesta avusta ja laskelmista!!! Olette mahtavia!

Toivotan kaikille mukavaa kesää (ei liikaa rakentamista!! ;-) )

/Alistair

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.