24 731 lukukertaa ·
19 vastausta
25k lukukertaa
19 vastausta
Tekniikka: Miksi ilmarakoa ei tehdä tällä tavalla? Vai tehdäänkö?

Hei. Välttääksemme ongelmat litteän laitteen kiinnittämisessä sääntöjen sisäpuolelle ja tarkasti sahattujen lastulevyjen laskemiseen alaosaan tuuletusvälin vuoksi, sekä vähentyneen eristepaksuuden vuoksi, miksei vain tehdä näin? Vai olenko unohtanut jotain?
Kuva on siis otettu alapuolelta, höyryesteen sijoittaminen saattoi mennä väärin kiireessä, mutta se ei liity tähän. Lattiatuki on siis naulattu/ruuvattu öljylevyn läpi kattopalkkeihin, ja vaneria on ruuvattu/naulattu suoraan lattiatukien läpi kattopalkkeihin, joten en usko, että on olemassa riskiä, että katto lentää ja vie mukanaan vanerilevyn ja lattiat. Vai mitä mieltä olet?
Se on varmaan helpoin tapa, jos aikoo eristää suoraan kattotuolien väliin, erityisesti viistokaton yhteydessä. Jos on kylmää ullakkoa, niin masoniitti asetetaan sinä päivänä kun se on ajankohtaista eristää. Jos on vain osa viistosta katosta, levy upotetaan, jos ei haluta jatkaa koko matkan räystäälle asti rimoilla ja masoniittietäisyyslistoilla. Mutta hieman yli 170mm eristystä pitäisi olla.
Joo, riski on suuri, että olen täysin aliarvioinut eristeen paksuuden. Pitää lukea vähän enemmän siitä ennen kuin teen vakavampia suunnitelmia. Tämä on tarkoitus olla katon osassa pienessä laajennuksessa, jota suunnittelen:pbengtsson sanoi:Se on varmaan helpoin tapa, jos aikoo eristää suoraan kattopalkkien väliin, erityisesti vinokattojen kohdalla. Jos kyseessä on kylmä ullakko, niin masoniitti laitetaan paikoilleen sinä päivänä, kun on ajankohtaista eristää. Jos kyseessä on vain osa vinokatosta, niin levy upotetaan, jos ei haluta jatkaa rimoilla ja masoniittivälikappaleilla koko matkaa harjalle asti. Mutta vähän enemmän kuin 170 mm eristettä pitää varmasti olla.

Ei kylmä ullakko siis, vaan "täyskorkeus", tai miten sitä kutsutaan, kun on vinokatto, eh, sisätiloissa myös. =)
Se mitä ajattelet kutsutaan yleensä harjakattoksi.iLEZ sanoi:Ja, risken är stor att jag totalt underskattat isoleringstjockleken. Får läsa på lite mer angående det innan jag gör seriösare planer. Det här är tänkt att vara i ett tak i en liten utbyggnad jag planerar:
[bild]
Ei kylmä ullakko tarkoitan, vaan "fullhöjd," tai miten sitä kutsutaan, kun on viistokatto, eh, sisätiloissa myös. =)
Tässä on toinen tapa, jota käytetään paljon uusissa rakennuksissa, uskon että se on myös nopeampaa, ainakin helpompaa käsitellä kuin masonitelevyt.
Kiitos!Ola78 sanoi:
Oletan, että se on pahvia? Onko se todella helpompi käsitellä? Masoniteslevyt täytyy vain laittaa poikkipuihin ja kiinnittää. Se saattaa olla kätevämpi pahviratkaisun kanssa seinälle päin päätettäessä, koska sen voi taittaa kätevästi sisään.
Mistä voi hankkia sellaisia levyjä? Kuinka leveitä ne ovat?
Olin ajanut masonitilla, se menee nopeasti ja on halpaa. Seinän viimeistelyn ratkaiset nostamalla ulkoverhouksen masonitin tasolle.
http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=265002
Ne on yleensä saatavilla useimmissa rakennuskaupoissa. Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että niillä on helpompi työskennellä kuin suurilla masonitelevyillä. Olen kokeillut molempia, toki masoniten kanssa onnistuu myös, mutta mielestäni se oli hankalampi käsitellä. Niitä on saatavana c/c 1200 ja c/c 600.
Ne on yleensä saatavilla useimmissa rakennuskaupoissa. Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että niillä on helpompi työskennellä kuin suurilla masonitelevyillä. Olen kokeillut molempia, toki masoniten kanssa onnistuu myös, mutta mielestäni se oli hankalampi käsitellä. Niitä on saatavana c/c 1200 ja c/c 600.
Se on loistava kylmäullakolla, mutta kattotuoleissa täytyy asentaa se aina harjaan saakka. En sitten tiedä, miten se kestää välillä kattotuoleissa muodostuvaa kondenssia.Ola78 sanoi:[linkki]
Se niitä on yleensä saatavilla useimmissa rakennustarvikeliikkeissä. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että niiden kanssa on helpompi työskennellä kuin suurten masoniittilevyjen. Olen kokeillut molempia, ja kyllä masoniitinkin kanssa onnistuu, mutta mielestäni niitä oli hankalampi käsitellä. Ne ovat saatavilla c/c 1200 ja c/c 600.
Muistan, että siinä on eräänlainen vahattu pinta, ja oletan sen olevan hylkivä mahdolliselle kondenssille, joka voi muodostua. Olen asentanut ainoastaan kylmäkatolle, en harjakatolle, joten minulla ei ole siitä kokemusta.pbengtsson sanoi:
Näin minä tein...
Puoleen hintaan masoniittiin verrattuna.
Ei ongelmia mahdollisen kondenssin kanssa, se valuu pois erittäin helposti....

Puoleen hintaan masoniittiin verrattuna.
Ei ongelmia mahdollisen kondenssin kanssa, se valuu pois erittäin helposti....