981 lukukertaa ·
2 vastausta
981 lukukertaa
2 vastausta
Tehdään kellarista hieno!
Minulla on talossani kellari, jonka haluaisin kunnostaa hieman.
Se on kuiva ja hyvässä kunnossa. Ei ole lämmitystä tänään paitsi mitä lämmitysjärjestelmä tuottaa. Luulen, että lämpötila on noin 15 astetta ympäri vuoden.
Tällä hetkellä siellä on pääasiassa tekniikkaa ja varastotiloja. Ajatuksena on rakentaa viinihuone, ruokakellari ja parempi varasto.
Olen ymmärtänyt, että orgaanisia materiaaleja tulisi välttää, joten ajatuksena on muurata sisäseinä, vaihtoehtoisesti teräsrunko/gyproc. Mutta oletan, että ovet täytyy olla puuta?
Se on kuiva ja hyvässä kunnossa. Ei ole lämmitystä tänään paitsi mitä lämmitysjärjestelmä tuottaa. Luulen, että lämpötila on noin 15 astetta ympäri vuoden.
Tällä hetkellä siellä on pääasiassa tekniikkaa ja varastotiloja. Ajatuksena on rakentaa viinihuone, ruokakellari ja parempi varasto.
Olen ymmärtänyt, että orgaanisia materiaaleja tulisi välttää, joten ajatuksena on muurata sisäseinä, vaihtoehtoisesti teräsrunko/gyproc. Mutta oletan, että ovet täytyy olla puuta?
Erityisesti lattiaan ja ulkoseiniin suoraan yhteydessä olevat asiat eivät saa olla orgaanista materiaalia. Ovet harvoin koskettavat suoraan lattiaa, joten puu on ok 🙂 Myös puukynnykset ja oven karmit näyttävät toimivan hyvin. Erityisesti puulattiat ja puupaneelit tai lastulevy seinässä ovat riskirakenteita, jos niitä ei ole suojattu kosteudelta tai tuuletettu oikein. On myös hyvä varmistaa, että hyllyjen takana on ilmarako tai käyttää avoimia hyllyjä (tyyppiä Ivar), jotta kostea ilma ei jäisi seisomaan taakse. Vältä myös laatikoiden säilyttämistä suoraan lattialla, kunnes olet varma ettei siitä aiheudu ongelmia.F fediwu sanoi:Minulla on talossa kellari, jonka haluaisin kunnostaa hieman. Se on kuiva ja siisti. Tänään ei ole muuta lämpöä kuin mitä lämmitysjärjestelmä tuottaa. Luulen, että lämpötila pysyy noin 15 asteessa ympäri vuoden. Tällä hetkellä siellä on pääasiassa tekniikkaa ja varastotiloja. Ajatuksena on rakentaa viinihuone, ruokakellari ja parempi varasto. Olen ymmärtänyt, että orgaanisia materiaaleja tulisi välttää, joten ajatuksena on muurata sisäseinä tai käyttää teräsrankaa/gyproc. Mutta oletan, että ovien täytyy olla puuta?
Klikkaa tästä vastataksesi