Olen ostanut talon, jossa on erillinen autotalli. Se on kuitenkin rapistunut jonkin verran vuosien varrella ja nyt haluan kunnostaa sen.

Se on muurattu melko isoilla lohkoilla, en tiedä millä, ja pinnalla on rappaus. Sisäpuoli on tasoitettu ja maalattu. En ole päässyt katsomaan, mutta luulen, että katolla on lastulevyä. Kylmävarasto sen päällä.

Olen ajatellut käyttää sitä autotallina/puuverstaana/varastona. En ollut suunnitellut lämminautotallia, mutta jos käytän rakennusta varastona, tarvitsen ehkä hieman lämmitystä.

Nyt kysymyksiini:
Täytyykö minun poistaa kaikki ulkopuolen rappaus ennen kuin teen runkorakenteen ja naulaan uuden julkisivun?
Pitäisikö minun korjata oviaukon lohkot, jotka ovat särkyneet, ja jos kyllä, miten?
Millainen eristysarvo samankaltaisilla lohkoilla on, kannattaako minun eristää lisää, kun naulaan uuden julkisivun, vai eristävätkö lohkot hyvin?

Kiitollinen vinkeistä ja vastauksista.
 
  • Ulkoseinä, jossa osa keltaisesta rappauksesta puuttuu paljastaen vaaleat isot lohkot, pieni ikkuna yläosassa.
  • Tiiliseinä, jossa osittain irronnut keltainen rappaus autotallin oven vieressä, rapistunut ulkonäkö.
  • Vanhan autotallin seinä, jossa on vaurioituneita betonilohkoja ja rapistunut rappaus oven vieressä. Seinän kulmissa näkyy lohjenneita osia.
S
Katso, mikä väri se on, jos se on muoviväri, on todennäköisesti parasta poistaa se ja tehdä uudelleen. Olen hieman epävarma siitä, miten näkee, että se on muoviväriä, luulen, että voi käyttää esimerkiksi kruunua ja katsoa, jääkö jälkiä. Jos väriin tulee harmaita/mustia jälkiä, se on muovia... Kuitenkin epävarma tästä, joten varmista ensin :)
 
B
lisää korjausainetta kohtiin, jotka ovat rikki. mieluiten kiveä, jos reikä on suurempi kuin viisi*viisi cm
olisin eristänyt ainakin 5 cm:llä.
enemmän eristystä ei haittaa.
poista kaikki irtonainen rappaus joka tapauksessa. jos kyseessä on muoviväri, sinun on poistettava enemmän.
 
Muoviväri voidaan yleensä tunnistaa siitä, että se liukenee helposti spriihin (T-röd).
 
Kiitos vastauksistanne. Näyttää olevan aika paljon irtonaista rappausta, joten se lähtee varmaan pois. Tulee luultavasti myös 45 mm lisää eristystä samalla kun olen siinä, niin voin valita talon käyttötarkoituksen kuten haluan.
 
Bumppaan ketjuani jälleen ja yritän saada vastauksia siihen, millainen eristysarvo lohkoilla voi olla. Aion siis sisustaa autotallin työpajaksi, verstaaksi, "paeta vaimoa"paikaksi, mikä tahansa.

Minun täytyy vaihtaa portit mahdollisimman pian, mutta kysymys on, riittävätkö lohkot itsessään pitämään siedettävän lämpötilan siellä ollessani. Tietenkin tarkistan miltä katto näyttää ja eristän tarvittaessa.

Ajattelen ostaa halvan ilmalämpöpumpun ja asentaa sen lämmitystä varten ollessani siellä. Muuten minulla on vanha kamiina, mutta se on vähän hankalampaa ja silloin en voisi käyttää huonetta autotallina, jos haluaisin tehdä niin jatkossa.

Olen kiitollinen vinkeistä ja ideoista.
 
B
en tiedä niiden eristysarvoa. mutta olisin varmaan eristänyt, jos tekisin puuhäpöksän siellä
 
en tiedä mitä block det är men mitä huokoisempi material desto parempi eristää se. Seinän paksuus vaikuttaa. Näyttää kaasubetoni, siporex? En usko että saat suurta voittoa eristämällä enemmän jos seinät ovat paksuja.

Vaikuttaa siltä että rappaus ei ole koskaan kiinnittynyt blocken ja on vain roikkunut saumoissa. Huonosti vesi käsitelty, ei pohjustettu blockväggen rappauksen yhteydessä joka imee paljon vettä? Väärä rappausmateriaali? Väärä pintaväri?
Minä varmaankin purkaisin kaiken vanhan ja rappaisin uudelleen keväällä jos se olisi minun fristad :)
gaia
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
gaia sanoi:
En tiedä mikä lohko se on, mutta mitä huokoisempaa materiaalia, sitä paremmin se eristää. Seinän paksuudella on merkitystä. Näyttää olevan kaasubetonia, siporexia? En usko, että saat suurta etua eristämällä lisää, jos seinät ovat paksut.

Näyttää siltä, että rappaus ei ole koskaan kiinnittynyt lohkoihin ja on vain roikkunut saumojen varassa. Huonosti esikasteltu, ei pohjustettu lohkon seinän rappaamisen yhteydessä, joka imee paljon vettä? Väärä rappausmateriaali? Väärä pintamaali?
Tuskin iskisin kaiken vanhan alas ja rappaisin uudelleen keväällä, jos se olisi minun pakopaikkani :)
gaia
Olen täysin pihalla betonimateriaaleista, joten minulla ei ole aavistustakaan. Mutta mielestäni ne ovat todella paksuja. 30 cm ainakin. Tuntuu vähän hyvältä, että sanot ettei ole järkeä eristää paksuja seiniä, sillä olen itse ajatellut samalla tavalla. Mutta aion vaihtaa portit ja ikkunan.

Aion sitten pukea rakennuksen puuverhoukseen, joka sopii taloon, jonka myös aion verhoilla uudelleen tai ottaa esille vanhan paneelin.
 
Nappaan yhden vanhoista aiheistani, koska se alkaa olla ajankohtainen. En koskaan tehnyt mitään autotallin kanssa, koska tuli paljon muuta väliin. Mutta nyt alkaa vähän innostaa.

Suunnitelmana on poistaa kaikki rappaus. Tehdä runko 45x45. Eristys. Tuulensuojapaperi ja lopuksi paneeli. Olen juuri käsitellyt puuvajan rautaoksidilla ja mietin, että tekisin saman autotallille.

Nyt mietin, voiko autotalli vahingoittua, jos se on jonkin aikaa ilman rappausta, mikäli en ehdi asentaa paneelia? Täytyyhän jostain aloittaa ja ajattelin poistaa rappauksen ja paikata reiät.

Päätypellit ja räystäslaudat on maalattu, luultavasti, keltaisella muovimaalilla. Helpoin tapa olisi vain pestä ja maalata päälle valkoisella akrylaattimaalilla. Vai onko se tyhmää? Sopiiko valkoiset päätypellit yms. harmaaseen sävyyn, jonka puu saa rautaoksidista?

Toivon hieman vastauksia!
 
Näyttää siltä, että sinulla on normaalia kevytbetonia autotallissasi. On hyvä huomioida, että kevytbetoni kestää kohtuullisesti säätä ja tuulta niin kauan kuin se ei jäädy. Kuitenkin kevytbetoni imee hyvin paljon vettä, joten jos sinulla on suojaamaton kevytbetoniseinä, johon voi sataa, se imee vettä kunnolla! Jos kevytbetoni, joka on imenyt paljon vettä, jäätyy, se halkeaa helposti pakkasessa. Suosittelen siis peittämään seinän huolellisesti, mutta jos teet näin, rappauksen naputteleminen pois ei pitäisi olla ongelma.
 
Olen kehystänyt autotallini, joka on rakennettu sinibetonista, mutta rappaus sai jäädä paikalleen. Miksi haluat sen pois? Minun maailmassani se on vain turhaa työtä, vie aikaa, jonka voisit käyttää johonkin hauskempaan.

Eristin myös autotallin lattialaatan jälkikäteen, sellaisilla reunuselementeillä, joissa on betonipinnoite yhdellä puolella. En tiedä, onko sillä suurta vaikutusta, mutta luulisi sen jotain auttavan.
 
Jos aiot ruuvata siihen, suosittelen helposti saatavilla olevia betoniankkureita! Niissä on erityisiä kierteitä, jotka toimivat hyvin. En poistaisi paljon rappausta, jos kuitenkin aion verhota sen paneelilla. Toinen vaihtoehto on yksinkertaisesti rappaus uudelleen. Sininen betong eristää melko hyvin.
 
Jos saat kiinnitettyä reglarna ilman, että poistat rappauksen, en ymmärrä miksi se pitäisi poistaa?
 
Osittain uskon, että siinä on muoviväriä, se tuntuu siltä rakentaessa. Kuten kuvista näkee, rappaus on irronnut melko monessa kohdassa, joten korkeusero on melkein 1 cm. Totta kai voi tasoittaa, mutta silloin eristeen taakse jää ilmarakoja. Lisäksi huomaan, kun koputan rappausta, se kuulostaa ontolta melkein kaikkialla. Epäilen, että jos revin vähän alhaalta, niin kaikki romahtaa kuitenkin. Ei tunnu parhaalta alustalta julkisivulle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.