8 729 lukukertaa ·
25 vastausta
9k lukukertaa
25 vastausta
Täysremontti talolle vuodelta 1850 - mistä aloittaa?
Erittäin hyvä alku on olla tekemättä liikaa muutoksia ennen kuin saa käsityksen talosta. On olemassa korvaamaton kirja nimeltään "Så renoveras torp och gårdar". Lue se kannesta kanteen (lainaa kirjastosta, myös viimeisin painos on loppuunmyyty) ja tee sitten realistinen työaikataulu, joka sisältää mitä, missä, aikataulun ja budjetin. Jos ette ole palkanneet omaa rakennustarkastajaa ennen kauppaa, on aika tehdä se nyt. On tärkeää tietää katon, tulisijojen, herkkien kantavien osien kunto, missä on kosteutta, onko lahovaurioita, miten ikkunat voivat, sähkö- ja sulaketaulujen kunto, vesi- ja viemärijärjestelmän tila, onko talven edessä kiireellisiä asioita, kuten varalämmitys (epämiellyttävää, jos pumppu hajoaa, kun ulkona on -20°) tai voitteko suunnitella rauhassa. Onnea matkaan!
J Julius lindberg sanoi:Minä ja vaimoni olemme ostaneet talon 1850-luvulta ja suunnittelemme remontoivamme koko talon lattiasta kattoon, olemme melko käteviä ihmisiä ja olemme työskennelleet paljon lavastusten ja muiden parissa.
Tietenkin aiomme käyttää käsityöläisiä kaikkeen, mihin se on tarpeen, mutta haluamme tehdä niin paljon kuin pystymme itse. Mutta emme tiedä paljoa siitä, miten pääsemme alkuun/mistä meidän pitäisi aloittaa itse ja miten meidän pitäisi ajatella. Aiomme purkaa talon lähes pelkkiin pilareihin ja sitten vaihtaa sähköt/vedet sekä vaihtaa seinien eristyksen, sillä sitä ei ole tehty sitten 1850-luvun ja se on luultavasti sahanpurua (mitä voin nähdä ullakolta) sekä purkaa vanhan lämmitysjärjestelmän (puilla lämmitetty kamiina vedellä lämpöpattereihin) ja rakentaa uusi portaikko ja muutama muu vastaava asia.
Kysymys kuuluu, miten päästä alkuun ja mistä pitäisi aloittaa?
/julle
Halusin vain mainita, että koska kyseessä on todennäköisesti hirsitalo, sisäseinät ovat kantavia ja pitävät myös huolta siitä, että ulkoseinät eivät pullistu sitomalla talon sivut yhteen. Joten seiniä ei voi poistaa ja saada avointa pohjaratkaisua.
Monet hyvät vastaukset täällä.
Vanhassa talossamme, jossa oli vesikiertoinen lämmitys, oli poltettu kattila vaihdettu maalämpöön. Se toimii hyvin vanhojen valurautapattereiden kanssa.
Olemme myös huomanneet, että monet käsityöläiset eivät tunne vanhoja rakenteita. Täytyy itse olla hyvin perillä asioista.
Vanhassa talossamme, jossa oli vesikiertoinen lämmitys, oli poltettu kattila vaihdettu maalämpöön. Se toimii hyvin vanhojen valurautapattereiden kanssa.
Olemme myös huomanneet, että monet käsityöläiset eivät tunne vanhoja rakenteita. Täytyy itse olla hyvin perillä asioista.
Lukuun ottamatta edellä mainittuja kirjoja, onko sinulla mitään kuumaa vinkkiä resurssista, jossa voi lukea ?
)
Loogista minulle olisi aloittaa katosta.J Julius lindberg sanoi:Minä ja vaimoni olemme ostaneet talon 1850-luvulta ja suunnittelemme remontoivamme koko talon lattiasta kattoon. Olemme melko käteviä ihmisiä ja olemme työskennelleet paljon lavastusten ja muun rakentamisen parissa.
Tietenkin käytämme ammattilaisia kaikkeen, mihin niitä tarvitaan, mutta haluamme mielellämme tehdä mahdollisimman paljon itse.
Mutta emme tiedä kovinkaan paljon siitä, miten pääsemme alkuun ja mihin meidän pitäisi keskittyä ensin.
Aiomme purkaa talon enemmän tai vähemmän pilareille ja sitten vaihtaa sähköt/vesijärjestelmät. Meidän täytyy myös vaihtaa seinien eristeet, koska niitä ei ole vaihdettu sitten vuoden 1850, ja ne ovat luultavasti sahanpurua (mitä voin nähdä vintiltä). Meidän on myös poistettava vanha elementtijärjestelmä (puulämmitteinen takka, joka on yhdistetty vesielementteihin), rakennettava uusi sisäänkäynti ja tehtävä muuta vastaavaa.
Kysymys on vain siitä, miten aloittaa ja mistä aloittaa?
/julle
Tiivis katto on perusta, joka auttaa välttämään ongelmia remontin aikana, ainakin se on minun kokemukseni mukaan.
Emme tienneet mitään talorakenteista, vähiten kaikista puutaloista. Jotkut lääninhallitukset tarjoavat materiaalia siitä, mikä on yleistä, aikakauden mukaista rakennustyyliä ja rakenteita alueelle. Seuraan myös FB-ryhmiä rakennussuojelusta ja autiotaloista oppiakseni lisää ja saadakseni inspiraatiota.J Julius lindberg sanoi:
Oma kokemukseni on kuitenkin, että maalämmön on vaikea saavuttaa se lämpötila, joka antaa parhaan tehon pattereissa, ja että se sopii paremmin lattialämmitykseen.F FruLo sanoi:
Lisäksi, jos vaihto tarkoittaa, että savupiippua ei käytetä lainkaan, talon ilmanvaihto/ilmanvaihto heikkenee.
Mutta maa- tai kalliolämpö on yleensä erittäin helppohoitoinen, mikä on paljon arvokasta
F FruLo sanoi:
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 656 viestiä
Aloitatte tekemällä mitään, ainakin talven aikana. Talo vaikuttaa asuttavalta! Polttakaa kamiinassa (?) ja tuntekaa missä on lämmintä ja missä mahdollisesti on vetoa tai kylmät lattiat. Miettikää mitä pitää tehdä ja mitä haluatte tehdä. Ja etsikää tietoa, lukekaa kirjoja ja seuratkaa blogeja ja YouTubettajia, vierailekaa muiden vanhoissa taloissa. Se, mikä on tehty 1850-luvulla, on tehty kunnolla, muuten ei talo seisoisi enää. Ja tietysti, olkaa iloisia, että saitte palan kulttuuriperintöä käsiinneJ Julius lindberg sanoi:
Onnittelut talosta . Täällä on jo paljon hyviä neuvoja.J Julius lindberg sanoi:Minä ja vaimoni olemme ostaneet talon 1850-luvulta ja suunnittelemme remontoida koko talon katosta lattiaan. Olemme melko käteviä ihmisiä ja olemme tehneet paljon töitä lavasteiden rakentamisen ja muun parissa.
Tietenkin käytämme ammattilaisia kaikkiin asioihin, joissa tarvitaan apua, mutta haluaisimme tehdä mahdollisimman paljon itse.
Mutta emme tiedä paljon siitä, miten pääsemme alkuun/mistä meidän kannattaisi aloittaa itse ja vähän miten meidän pitäisi ajatella.
Aiomme purkaa talon päästäksemme suunnilleen pelkkiin rakenteisiin ja sitten vaihtaa sähköt/vedet, meidän täytyy myös vaihtaa seinien eristeet, koska niitä ei ole tehty uudelleen sitten 1850-luvun, ja ne ovat todennäköisesti sahanpurua (mitä voin nähdä vintiltä), sekä poistaa vanha lämmitysjärjestelmä (puulämmitteinen takka ja vesielementti), rakentaa uusi portaikko ja muuta vastaavaa.
Kysymys on vain, miten pääsee alkuun ja mistä kannattaa aloittaa?
/julle
Olen asunut koko elämäni vanhoissa taloissa. Mukava ilmapiiri, sillä talot ovat hyvin rakennettuja ja suunniteltuja.
Perussääntö on materiaalit. Liity mielellään Rakennussuojeluyhdistykseen, jossa on paljon tietoa, tietoa ja yhteyksiä käsityöläisiin.
Tarkista ensin katto. Remontoi, tee joskus jotain valmiiksi, jotta ette tunne oloanne liian ylivoimaiseksi; työmäärä on suuri. Mutta hauskaa myös.
Sovittakaa talo omaan elämäänne, toivottavasti viihdytte.
Käytä mieluiten pellavaöljymaalia. Paljon helpompi ylläpitää myös.
Onnea matkaan!
J Julius lindberg sanoi:Minä ja vaimoni olemme ostaneet talon 1850-luvulta ja suunnittelemme remontoida koko talon katosta lattiaan. Olemme melko käteviä ihmisiä ja olemme tehneet paljon töitä lavasteiden rakentamisen ja muun parissa.
Tietenkin käytämme ammattilaisia kaikkiin asioihin, joissa tarvitaan apua, mutta haluaisimme tehdä mahdollisimman paljon itse.
Mutta emme tiedä paljon siitä, miten pääsemme alkuun/mistä meidän kannattaisi aloittaa itse ja vähän miten meidän pitäisi ajatella.
Aiomme purkaa talon päästäksemme suunnilleen pelkkiin rakenteisiin ja sitten vaihtaa sähköt/vedet, meidän täytyy myös vaihtaa seinien eristeet, koska niitä ei ole tehty uudelleen sitten 1850-luvun, ja ne ovat todennäköisesti sahanpurua (mitä voin nähdä vintiltä), sekä poistaa vanha lämmitysjärjestelmä (puulämmitteinen takka ja vesielementti), rakentaa uusi portaikko ja muuta vastaavaa.
Kysymys on vain, miten pääsee alkuun ja mistä kannattaa aloittaa?
/julle
Klikkaa tästä vastataksesi